Etihad - flåte og annet annet nytt

Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Etihad har vært ute å lånt penger. $1,2 mrd i det som kan sies å kalles et «grønnvaskingslån»

https://www.ch-aviation.com/portal/news/108783-uaes-etihad-airways-inks-12bn-loan

Etihad Airways (EY, Abu Dhabi Int'l) has raised USD1.2 billion with a loan it claimed was tied to “independently assessed” environmental, social, and governance (ESG) targets such as cutting carbon emissions, improving corporate governance, and advancing female participation
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Etter flere års lagring planlegger Etihad nå å sette sine A350-1000 maskiner i drift, fra slutten av mars

- Istanbul: 01APR (daily)
- Mumbai: 01APR ( 9 weekly)
- Jeddah: 03APR (6 weekly)
- Delhi 30: APR (daily)
- Cairo: 02MAY ( 4 weekly)
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Da var de i gang med sine A350-1000, men var CDG som fikk første flighten. A6-XWB er nå på vei som EY37
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Ser ut som deres turn-around plan går brukbart, og de tjente penger på driften i første halvår i år

https://www.etihad.com/en/news/etih...-first-half-profit-as-transformation-pays-off

Etihad Airways today announced its financial and operating results for the first half of 2022, posting a record-breaking core operating profit of US$ 296 million (H1 2021: US$ 392 million loss). This result was achieved despite fuel costs increasing by almost 60% in comparison to the same period last year.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Litt på siden av trådtittel, men hvorfor har ikke Etihad noen ruter til Skandinavia? Ser jo at deres lokale konkurrenter flyr hit.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Litt på siden av trådtittel, men hvorfor har ikke Etihad noen ruter til Skandinavia? Ser jo at deres lokale konkurrenter flyr hit.

Tror kanskje du har svart på ditt eget spørsmål…
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Tror kanskje du har svart på ditt eget spørsmål…

Nå flyr de konkurrentene gjerne til Etihads andre destinasjoner, men sånn generelt har jo Etihad et mye mindre nettverk enn de to andre
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Dette er forresten flåten deres ved inngangen til 2023:

A320: 14 (7 parkert)
A321: 9
A350-1000: 5
A380: 10 (Alle parkert)

777-300ER: 7 (1 parkert)
777F: 5

787-9: 30
787-10: 9
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Mere codeshare med TAP, så da vil de feede TAP på LIS videre til Sør Amerika, Afrika og Europa

https://airwaysmag.com/etihad-tap-codeshare-flights/

As with most codeshare agreements, this partnership aims to provide a seamless travel experience and increased travel benefits for guests. EY’s customers will have access to a wide range of destinations within the TP network, including cities like Rio de Janeiro, São Paulo, San Francisco, and Miami. Additionally, customers can explore destinations such as São Tomé, Madeira, Malaga, Seville, Valencia, Marrakech, and Dakar.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Aktiv flåte ved starten av 2024

A320: 13
A321: 9
A350-1000: 5
A380: 4

777-300ER: 9
777F: 5

787-9: 30
787-10: 10
 
Last edited:
Re: Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt

Overskudd for 2023

https://www.etihad.com/en/news/etih...al&utm_campaign=Financial-Results:VIDEO:Mar-6

Etihad Airways today announced its results for the full year 2023, recording AED 1.4 billion (U.S.$ 394 million) operating result, driven by AED 4 billion (U.S.$ 1.1 billion) year-on-year growth in passenger revenue, while decreasing unit cost excl. fuel by seven per cent, marking a significant improvement in passenger business profitability.

2023-performance-infographic-en.jpg
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt

Etihad virker være tilbake på vekstsporet, men +40% flere passasjerer i årets to først måneder.

https://airwaysmag.com/etihad-airways-february-report/

In the first two months of 2024, EY has handled 2.9 million passengers. This represents a 40% increase compared to the same period in 2023, with an average load factor of 87% across a fleet of 69 operating aircraft.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt

Virker som deres første A321neo er på vei, ved at de skal lease en brukt maskin fra AerCap som tidligere fløy for Bamboo Airlines, i følge planespotters.net.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt

Virker som deres første A321neo er på vei, ved at de skal lease en brukt maskin fra AerCap som tidligere fløy for Bamboo Airlines, i følge planespotters.net.

Første skal være levert, ser planespotters.net har listet 6 maskiner, alle ex-Bamboo, hvor 4 av dem startet sin karriere hos Primera. Litt ymse konfigurasjoner på disse maskiene, så usikker hva Etihad planlegger her på kort sikt.

Airbus A321 -251NX 10284 A6-AES Etihad Airways delivery 20apr24 CGK-CMB-AUH, 2-reg ex 2-AECC
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt

5 nye interline partnere, hvor greske Sky Express vel er de største. I tillegg blir det nye partnere fra Afganistan, Myanmar, Sør Korea og Aurstralia, men henholdvise Kam Air, Myanmar Airways, Jeju Air og Rex Airlines.

https://airlinegeeks.com/2024/05/03...ew-interline-agreements-expands-a380-network/

Etihad Airways has expanded its list of partnerships with the addition of five new airlines to a growing list of interline partnerships. The U.A.E. carrier announced on Friday that partnerships had been agreed with Kam Air, SKY Express, Rex Airlines, Jeju Air, and Myanmar Airways International.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad? Og annet nytt

Ingen 777X for Etihad med det første.

Ellers kommer de første A321LR mot midten av neste år.

https://www.aerotelegraph.com/en/for-now-the-777x-doesnt-play-any-role-in-our-five-year-plan

You have ordered 25 Boeing 777 X.
No, I haven’t.

But the order book of Boeing says so.
The contracts we have were all restructured. So today I don’t have any firm commitment for the 777 X. I have the option to buy those planes, but I also have the option to buy more 787s. We have a great relationship with Boeing. But as for now the 777X doesn’t play any role in our five year plan.
 
Back
Top