Etihad - flåte og annet annet nytt

Re: Problemer hos Etihad?

Det bør presiseres at dette kommer etter de har parkert 5 A330 fraktere, eller går vel driften sånn delvis som normalt slik jeg forstår
 
Re: Problemer hos Etihad?

Det bør presiseres at dette kommer etter de har parkert 5 A330 fraktere, eller går vel driften sånn delvis som normalt slik jeg forstår

Slik jeg forstår "drift som normalt" hos Emirates, Qatar og Etihad er vel at de har konstant pilotmangel. Det må vel ikke være noe problem for dem å f.eks. gi 777-kurs etter at de parkerte A330 i tilfellet "normal drfit". Det er det motsatte av en oppfordring til ubetalt permisjon.

Eller er det kanskje jeg som er litt for pessimistisk?
 
Re: Problemer hos Etihad?

Etihad vil nå tilby pilotene sine permisjon for å i stedet fly for Emirates. Dette på bakgrunn av de siste kuttene Etihad har gjort gjør at de nå har flere piloter enn de trenger. Samtidig har Emirates behov for flere
 
Re: Problemer hos Etihad?

Restruktureringer hos Etihad, som blant annet gjør at Robin Kamark får opprykk fra sjef for investeringer til kommersiell direktør (CCO) for Etihad

http://www.breakingtravelnews.com/n...e-as-douglas-takes-control-of-etihad-airways/

Robin Kamark has been appointed chief commercial officer.

Kamark, who joined Etihad Aviation Group in April 2017, will spearhead the overall commercial strategy of the airline, including cargo, sales and marketing, revenue management, customer service, network planning, and alliances.
 
Re: Problemer hos Etihad?

Det blir spennende å se hva som vil skje med både A350 og 777X ordrene til Etihad fremover. De driver stadig å mottar nye 787 maskiner, men samtidig justerer de kapasiteten ved å lagre A330 maskiner. 4 maskiner er sendt til lagring denne uken. 3 -200 og 1 -300

Airbus A330 -243 730 A6-EYI Etihad Airways ferried 30dec18 AUH-LETL, for storage (+ 809 A6-EYL) ex F-WWKS
Airbus A330 -243 824 A6-EYM Etihad Airways ferried 28dec18 AUH-LETL, for storage ex F-WWKD
Airbus A330 -343 1245 A6-AFF Etihad Airways ferried 28dec18 AUH-LETL, for storage ex F-WWKU

De tidligere A330 frakterne er vel alle nå eller på vei til DHL (og/eller selskaper som flyr for DHL)
 
Re: Problemer hos Etihad?

Det blir spennende å se hva som vil skje med både A350 og 777X ordrene til Etihad fremover. De driver stadig å mottar nye 787 maskiner, men samtidig justerer de kapasiteten ved å lagre A330 maskiner. 4 maskiner er sendt til lagring denne uken. 3 -200 og 1 -300



De tidligere A330 frakterne er vel alle nå eller på vei til DHL (og/eller selskaper som flyr for DHL)



Den 300’n var ikke mer en 7,5 år, så nesten ny jo. Litt overkapasitet hos EY om dagene???
 
Re: Problemer hos Etihad?

Etihad har bremset sine ambisjonerte vekst-planer og konsoliderer. Dette skjedde da den nye CEO kom. Samtidlig betaler man forsatt dyrt for de tidligere investeringer i AB og AZ, siden man betjener bonds som ble utgitt av EY Aviation Group og som rekked pengene direkte videre.

I 2016 gikk det en del rykter i AB at det skulle utfases de gamle exLTU A330 med nye brukte A330 fra EY. Så virker det at bare skjebne for disse fly er litt forandred. Men EY hadde planer i lengre tid å erstatte de 330s med 787 som man tar stadig imot, til tross til alle finansielle vansker.
 
Re: Problemer hos Etihad?

Etihad har kansellert en ordre på 10 A320neo maskiner, men har opprettholdt ordren på A321neo (26 i bestilling)
 
Re: Problemer hos Etihad?

Etihad har også parkert 777-200LR flåten sin. Denne bestod av 5 maskiner kjøpt brukt fra Air India for noen år siden

Første er også sendt til opphugging etter en liten stund lagring

Boeing 777 ‑237LR 36302 629 A6-LRC Etihad Airways ferried 11-12jan19 LETL-CMN-EGBP, for part-out & scrap ex VT-ALC

11,6 år gammel og rakk få nesten 4 år i flåten til Etihad
 
Re: Problemer hos Etihad?

Etihad har solgt 38 fly for $1mrd til Altavair.

777 maskinene er endel av en sale&leaseback avtale og vil leases tilbake i mellom 4 og 10 år, mens det ryktes A330 maskinene vil bli konvertert til fraktere og solgt til fraktselskaper

https://www.seattletimes.com/busine...altavair-to-buy-38-etihad-jets-for-1-billion/

Seattle-area aircraft lessor Altavair on Monday announced a $1 billion agreement to buy 38 large passenger jets from Gulf airline Etihad Airways of Abu Dhabi.

Altavair will acquire 22 used Airbus A330s and 16 Boeing 777-300ERs.
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Minus $1,7 mrd ble fasiten for Etihad i 2020.

https://www.etihad.com/en-fr/news/e...formation-plan-to-mitigate-impact-of-pandemic

Overall, this resulted in a core operating loss of US $1.70 billion (2019: US $0.80 billion) in 2020, with the EBITDA turning to negative US $0.65 billion (2019: positive US $0.45 billion).

Ellers skal flåten bygges rundt eksisterende og kommende 787-9 og -10. Alle 777-9, untatt 6 er kansellert, og de ser kun for seg 12 A350-1000 i flåten, hvor 5 er levert men lagret

Men forstår det slik at den nye terminalen på AUH nærmer seg ferdig?
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Etihad fortsetter å kvitte seg med sine mislykkede investeringer, denne gangen posten på 40% i Air Seychelles, som selges tilbake til myndighetene. Samtidig så overføres 79% av lånet deres til Etihad på $72 millioner til myndighetene, så selskaper slipper tilbakebetale det

http://www.seychellesnewsagency.com...ihad+to+take+full+ownership+of+Air+Seychelles


Seychelles reaches deal with Etihad to take full ownership of Air Seychelles
 
Re: Økonomiske problemer hos Etihad?

Etihad er forresten i ferd med å hente den første av totalt fem leverte A350-1000, som har vært lagret i BOD siden de ble levert for lenge siden. Usikker på når, men planen er å sette de i trafikk etterhvert
 
Back
Top