Etihad Aviation Group, en fjerde luftallianse?

Trdfly

Moderator
Medlem
Etihad Airways (EY, Abu Dhabi Int'l) has announced the creation of the Etihad Aviation Group, a new structure marking the transition from a single entity airline to a wider global aviation group.

Headed by James Hogan, the new Etihad Aviation Group structure distinguishes Etihad Airways from that of its subsidiaries, joint venture companies and equity partners.

Group President and Chief Executive Officer James Hogan said: “Ten years ago we started life as a small regional carrier, but with global ambitions. Since then we have grown to become one of the world’s leading passenger and cargo airlines, and have expanded and diversified our operations outside the core airline business laying the foundations to become one of the leading aviation and travel groups in the world."

In addition to the core airline, the Etihad Aviation Group also includes a division to coordinate and manage Etihad’s investment in its equity airline partners.
http://www.ch-aviation.com/portal/n...-announces-formation-of-etihad-aviation-group

Er det like før Etihad, Aer Lingus, (Alitalia), Air Mauritius, Air Shychelles, Virgin Australia osv. blir partnere i en fjerde luftalliance?
 
Last edited:
Swissair Qualiflyer alliance all over. Hmmm. Noen av selskapene er jo i samme tralten som Sabena (I'm talking about you Alitalia) med store underskudd. Får håpe de gjør ting bedre, men man trodde jo ting vokste inn i himmelen i Sveits.
 
Denne utviklingen er spennende. Foreloepig har ikke selskapene Etihad har kjoept seg opp i trett ut av allianser, jeg tenker saerlig paa Air Berlin.

Etihad har vel stilt klare krav til selskapene de har investert i. Air Seychelles maatte legge ned det meste av sin interkontinentale traffikk og rute det meste gjennom Abu Dhabi. Alitalia og Air Berlin, har begge slitt lenge. Det blir interessant aa se hvilke tiltak de vil gjennomfoere for aa snu skutene. For Italia har det vaert viktig aa beholde et Alitalia som et italiensk flyselskap og det blir nok noen smertefulle grep som maa til.
 
Blir spennende å se hva det vil ha å si når de nå overtar 49% av Alitalia. Etihad er jo relativt tett (mye codeshare) med Air France-KLM som jo har vært involvert i Alitalia, så er vel ikke umulig vi vil se et enda tettere samarbeid

Her er en artikkel som ikke krever abonnement
http://www.reuters.com/article/2014/06/25/us-etihad-alitalia-idUSKBN0F00Q520140625
(Reuters) - Abu Dhabi's state-owned Etihad Airways said on Wednesday it had agreed principal terms and conditions to buy a 49 percent stake in Italy's loss-making airline Alitalia.

Alitalia har jo kanskje slitt enda mer enn SAS og sliter med å finne sin plass, og få en optimal hubstruktur mellom FCO, MXP og LIN
 
Last edited:
Litt i sammenheng, men tallene for første halvår i år viser litt hvor viktig codeshare og partnerskap er for Etihad, da nesten 1/4 av inntektene deres nå kommer fra dette og vil på årsbasis trolig utgjøre rundt 1 milliard USD
 
Da var kjøpet av Alitalia i boks. Etihad kjøper 49% og bidrar med totalt €388 millioner. Etihad betaler €113 millioner for 75% av bonusprogrammet deres, samt €60 millioner for fem slots på LHR. I tillegg kommer det €300 millioner fra de andre aksjonærene samt over €500 i gjeld restruktureres

http://www.flightglobal.com/news/articles/etihad-and-alitalia-seal-strategic-partnership-402535/
Alitalia and Etihad have confirmed a strategic tie-up under which the Abu Dhabi-based carrier will acquire a 49% in the Italian carrier for €388 million ($520 million).
 
Jeg fikk denne infoen fra Etihad per e-post:



Etihad Airways, the World’s Leading Airline*, is proud to announce our partnership with the national airline of Italy – Alitalia.

This partnership will offer you the best way to travel to Italy and experience Italian food, fashion, festivals, history, art, culture, mountains, islands and beaches. Fly to Rome or Milan from Abu Dhabi up to 3 times a day with convenient timings.

Flight From Depart To Arrive Frequency
EY 83 Abu Dhabi 02:40 Rome Fiumicino 07:10 Daily
AZ 853 Abu Dhabi 08:15 Rome Fiumicino 12:45 Mo,We,Th,Fr,Su
EY 81 Abu Dhabi 02:25 Milan Malpensa 07:05 Mo,We,Fr,Su
EY 87 Abu Dhabi 09:05 Milan Malpensa 13:45 Tu,Th,Sa

Flight From Depart To Arrive Frequency
EY 84 Rome Fiumicino 12:00 Abu Dhabi 19:55 Daily
AZ 852 Rome Fiumicino 21:45 Abu Dhabi 05:35 (+1) Tu, We, Th, Sa, Su
EY 88 Milan Malpensa 11:55 Abu Dhabi 20:05 Mo, We, Fr, Su
EY 82 Milan Malpensa 21:55 Abu Dhabi 06:05 (+1) Tu,Th,Sa

Our Business Class guests will be able to experience fully flat beds on both Etihad’s and Alitalia’s flights, as well as the finest meals in the sky.
 
Dette er jo en veldig annerledes allianse, hvor også selskapene er langt mer knyttet til hverandre og blant annet fly hverandres ruter.

Ser nå at til vinteren skal Air Serbia fly en rotasjon Abu Dhabi-Muscat om dagen, mens Jet skal fly en av de flere daglige rotasjonene fra Abu Dhabi til Johannesburg, Riyadh, Kuala Lumpur, Lagos, Dhaka, San Francisco og New York
 
Alitalia er altsaa ikke mer her for naavaerende.

Nei, men det ser ut som de er "pålagt" samarbeid med Air Berlin, ved at de nå inngår codeshare på alle flighten mellom Tyskland, Sveits og Østerrike og Italia, en rekke AB flighter flyttes fra MXP til LIN, ruter synkroniseres og man kan tjene og bruke bonuspoeng i begge selskaper. Samtitig skal Ab fortsatt være i OneWorld og AZ i Skyteam

http://atwonline.com/airports-route...gn-codeshare-deal-switch-milan-linate-airport
Airberlin and Alitalia have signed a strategic codeshare agreement on all 412 weekly flights between Germany, Austria, Switzerland and Italy from the winter season.
 
Jeg fikk denne infoen fra Etihad per e-post:



Etihad Airways, the World’s Leading Airline*, is proud to announce our partnership with the national airline of Italy – Alitalia.

This partnership will offer you the best way to travel to Italy and experience Italian food, fashion, festivals, history, art, culture, mountains, islands and beaches. Fly to Rome or Milan from Abu Dhabi up to 3 times a day with convenient timings.

Flight From Depart To Arrive Frequency
EY 83 Abu Dhabi 02:40 Rome Fiumicino 07:10 Daily
AZ 853 Abu Dhabi 08:15 Rome Fiumicino 12:45 Mo,We,Th,Fr,Su
EY 81 Abu Dhabi 02:25 Milan Malpensa 07:05 Mo,We,Fr,Su
EY 87 Abu Dhabi 09:05 Milan Malpensa 13:45 Tu,Th,Sa

Flight From Depart To Arrive Frequency
EY 84 Rome Fiumicino 12:00 Abu Dhabi 19:55 Daily
AZ 852 Rome Fiumicino 21:45 Abu Dhabi 05:35 (+1) Tu, We, Th, Sa, Su
EY 88 Milan Malpensa 11:55 Abu Dhabi 20:05 Mo, We, Fr, Su
EY 82 Milan Malpensa 21:55 Abu Dhabi 06:05 (+1) Tu,Th,Sa

Our Business Class guests will be able to experience fully flat beds on both Etihad’s and Alitalia’s flights, as well as the finest meals in the sky.

Ser ut som de øker samarbeidet videre og at Alitalia i enda større grad skal feede Etihad sine ruter da Alitalia vil åpne MXP-AUH og VCE-AUH med daglige flighter neste sommer
 
Dette er ikke en allianse i det klassiske forståelesen av allianse (flyselskap som samarbeider for å oppnå driftsfordeler/ øker inntekter gjennom codeshare osv.).

Dette er et kommersielt samarbeid mellom flyselskapet Etihad og flyselskap Etihad er aksjonær i. Air Berlin kan godt forbli medlem in One World og Alitalia i Skyteam. Det Etihad gjør er å få mest mulig avkastning over de selskap de har eierandeler i. Og dette er vel en veldig kreativ konstruksjon.

Jeg er nyskjerrig på hvordan alliansene kommer til å reagere på dette. Så lenge det er "win-win" er det vel ok, men med en gang det blir klart at Etihad spliller et dobbelt spill som koster alliansene penger, da blir det en helt annen sak.
 
Etihad har laget ett special livery for EXPO 2015 i Milano og sammarbeidet med ALITALIA


10247438_1506275792978385_3080392229452998708_n.jpg


https://www.facebook.com/aviationperspective?fref=photo
 
Da ser det ut som South African blir det neste selskapet i problemer som starter et samarbeid med Etihad, dog begynner det i det små.

Første steg er at SAA starter 1 daglig JNB-AUH fra mars 2015, samt inngår codeshare med Etihad på deres daglige JNB-AUH, slik at selskapene nå tilbyr 2x daglig sammen.

Så da blir det nok et selskap som skal mate inn i deres AUH hub
 
Ser ut som Etihad har ganske aggresive planer for Alitalia, eller Etitalia som onde tunger nå kaller dem

I tillegg til den annonserte økningen på FCO-AUH, samt åpningen av MXP og VCE til AUH, så planlegger de også ruter fra Bologna og Catania også. Så ser ut som Etihad satser på mye italiensk feed fremover.

Men Alitalia skal også øke på eksisterende long haul, samt følge nye ruter er planlagt startet:
2015: FCO-Shanghai, Seoul og Beijing / MXP-Shanghai
2016: FCO-Mexico, Santiago
2017: FCO-San Francisco
 
Back
Top