Ethopian Airlines B737 styrtet ved Beirut

Terminal3

ScanFlyer Blue
Last edited by a moderator:
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6961128
"Redningsarbeidere har funnet to døde personer på ulykkesstedet der et passasjerfly styrtet i Middelhavet kort tid etter avgang fra Beirut natt til mandag, melder Reuters."

"Vi har kontaktet alle, i og utenfor landet, som kan hjelpe oss. Den libanesiske hæren, marinen, og UNIFIL-styrken (United Nations Interim Force in Lebanon) har sluttet seg til redningsaksjonen, sier Al-Aridi."

"Frankrikes ambassade opplyser at ambassadørens kone var blant passasjerene på flyet, skriver Reuters."

"Ifølge en kilde forteller lokale innbyggere langs kysten at de har sett et brennende fly styrte i sjøen."
.


dette ser ikke bra ut.
 
Al Arabiya melder at libanesiske letemannskaper visstnok har funnet 7 overlevende. Dette er isåfall gode nyheter, måtte de finne fler.
 
Det siste jeg har lest, er at 10 omkomne er funnet på havaristedet ca. 3,5 km fra land. Dårlig vær med mye lyn og torden i området.:(
 
Ifolge ulike kilder det var ET-AMZ (B737-8BK WL, #2282 (2007), ex FlyGlobespan)

Og det er andre kilder som hardnakket står på at det var ET-ANB, ex. Ryanair EI-CSW MSN 29935 LN 1061.

Redigert:
De fleste har nå ET-AMZ som flyet, så dermed er LT-ANB ute av bildet.

ET-AMZ fikk ikke lang tjeneste hos Ethiopian med leveringsflight fra QLA til ADD 18. desember 2009.
 
Last edited:
Som alltid i slike situasjoner svirrer det na mange rykter.

Man kan bare vente og se hva til slutten kommer ut som confirmed facts. Rett na vet man at en 737-800 fra Ethiopian har crashed.

Jacdec som er en meget seriöse side for incidents og accidents og AVHerald begge rapporterer ET-ANB, som ville betyr en eks Ryanair maskin.

Uansett, en tragisk start i uka.
 
Uff, uff, første synet idag tidlig på nyhetene. Får håpe så mange som mulig overlever og at de finner ut årsaken og om lyn kan ha funnet et svakt punkt i fly ?
 
Kremt, bygget 2007 som Stoarn sier - 738en ble ikke sertifisert før 13. mars 1998
 
Flight International har både lederartikkel og en fagartikkel denne uken om det som tilsynelatende er en serie loss-of-control-ulykker med det fellestrekk at de er med A320/737 og skjer i forbindelse med stigende sving i mørket, gjerne i forbindelse med avgang eller go-around.

Umiddelbart er det fristende å tenke på hvorvidt det i de siste årene har vært for stor fokus på automatisering og for lite tid til trening på å komme ut av uvanlige flygestillinger eller å håndtere forskjellige grader av vertigo i simulatoren eller fly med acromuligheter. Militære flygere har trent så mye på det i sine karrierer at det til en viss grad følger med i ryggmargen i sine senere sivile liv. Sivile flygere har vært eksponert for fenomenene men ikke nødvendigvis i høyytelsesfly, så det er viktig med oppfrisking av praktiske ferdigheter også på dette området i en skolesetting. Å kunne gjengi prosedyren ordrett og uten kommafeil har lite for seg om man ikke er så trent og har så regelmessig eksponering i praksis at man også har mulighet til å oppdage situasjonen og å utføre riktig prosedyre (eller kombinasjon av forskjellige prosedyrer, om man er nødt) for å komme ut av situasjonen på raskt og udramatisk vis.

Dette blir det forhåpentligvis en faglig diskusjon om fremover, og kanskje et internasjonalt myndighetspålegg om å øke årlig simulatortid fra 8 timer (halvårlig eksamen) til 12 eller 16 timer der det overskytende er ikke-karaktergivende trening på aktuelle scenarier og repetisjon av sjeldne men viktige prosedyrer som det ikke er krav til jevnlig repetisjon av.
 
Veldig bra sagt, Jumper G5. Du er ikke så gærn som man skulle tro siden du frivillig hopper ut av fullt fungerende fly! ;)
 
Trist at slikt skjer!!!! Er ikke dette andre gang på kort tid at et fly fra Ethiopian Airlines styrter? Om jeg husker rett så styrttet dette også i middelhavet eller?
 
Back
Top