Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

C130

ScanFlyer Gold
Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Et fly fra Ethiopian som skulle til Stockholm traff ved 19-tiden i kveld en mast ved avisningsplattformen.

Fra Aftenposten:
Det skal ikke være personskader, ifølge Avinors kommunikasjonssjef Kristian Løksa, skriver VG.
– Det er materielle skader på lysmasten og på flyvingen, sier Løksa til Aftenposten.
– Hvor mange passasjerer er om bord i flyet?
– 15.
https://www.aftenposten.no/norge/i/VR7a4J/Passasjerfly-traff-mast-pa-Oslo-Lufthavn


(BAK BETALINGSMUR)
 
Last edited by a moderator:
Re: Fly traff mast på OSL

Ligger ute bilde på Facebook. Etiophian 787-9 på deice nord. En lysmast som har fått seg en knekk av høyre vinge.
 
Re: Fly traff mast på OSL

15 passasjerer er vel det mest oppsiktsvekkende... (edit: oppjustert til 75 ifølge dagbladet)

Men da får vel gutta hos Norwegian noe å gjøre i jula og, de er jo de eneste med stue stor nok til denne maskinen.

Maskinen er for øvrig ET-AUP, 1,1 år med RR-motorer, så da kan jo rødnesene låne disse imens :P
 
Last edited:
Re: Fly traff mast på OSL

15 passasjerer er vel det mest oppsiktsvekkende... (edit: oppjustert til 75 ifølge dagbladet)

Men da får vel gutta hos Norwegian noe å gjøre i jula og, de er jo de eneste med stue stor nok til denne maskinen.

Maskinen er for øvrig ET-AUP, 1,1 år med RR-motorer, så da kan jo rødnesene låne disse imens :P
Også Aftenposten skriver 75 nå. [emoji3]
 
Re: Fly traff mast på OSL

Bilde fra FB - ukjent fotograf.

48369694_10213550902221880_1167697265846910976_n.jpg
 
Re: Fly traff mast på OSL

Bildet over lyver litt om vinkel og retning på masta: den henger ikke over taket på flyet, men godt til siden. Om masta til slutt knekker og faller i henhold til hvordan den står nå, så er det først og fremst høyre høyderor som er i faresonen dersom de øvrige bildene jeg har sett er noe å gå etter...
 
Re: Fly traff mast på OSL

Ifølge vg.no ligger masta over flyet 😊
Høres mer dramatisk ut enn det som vises på bildet over.
Og ifølge en passasjer løp alle til vinduet for og se hva som hadde skjedd.
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL

Det er ledelys på bakken og mastene er laget for å knekke "kontrollert".
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Hm. Jeg lurer på hva erfaringene til pilotene er når de klarer å krasje i masten...
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Hm. Jeg lurer på hva erfaringene til pilotene er når de klarer å krasje i masten...

I så fall får du vente på rapporten, det pleier å stå flygernes antall flytimer der.
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Hm. Jeg lurer på hva erfaringene til pilotene er når de klarer å krasje i masten...

Jeg tror vi skal vente å se hva rapporten sier, før vi legger skyld her. Pilotene blir klarert inn til en de-ice stand av en de-ice koordinator på litt morsom norsk-engelsk. Dersom koordinatoren har beordret en Dreamliner inn på spor 991 så er ikke det bra. Der er det ikke nok wing clearance. Men pilotene sitter med ansvaret. Vet ikke om vingen kan ses fra cockpit på en dreamliner.
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Havarikommisjonen har lagt ut ei melding om at de skal undersøke hendelsen. Det er, i og for seg, helt rutinemessig.

I meldinga som er lagt ut, så står det noen korte faktaopplysninger om saken:

Besetningen på ruteflyet ble av bakkepersonalet på plattformen instruert til å benytte et spor som var begrenset til fly med vingespenn mindre enn 36 meter. Boeing 787-9 har et vingespenn på 60,12 meter. Flyets høyre ving kolliderte med en lysmast. Vingen ble skadet ca. 3 meter fra vingetippen og lysmasten ble betydelig skadet. Det oppstod ingen personskade eller drivstofflekkasje.

https://www.aibn.no/Luftfart/Undersokelser/18-1098

Det kan altså se ut som flyet ble beordret inn på feil spor.
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Maskinen er forøvrig nå på plass i norwegian-hangaren for reparasjoner.
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Da ser det ut som maskinen er fikset og er nå på vei OSL-ADD som en ferry flight
 
Re: Ethiopian 787 traff mast på OSL 18DES18

Noen som vet omfanget av skadene? Bare leading edge? Hva gjør man egentlig med en karbonfibervinge hvis den blir tilstrekkelig skadet? Må man bytte hele vingen, eller kan den "lappes"?
 
Back
Top