Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

<mod>
For å følge opp LN-MOW så har denne tråden hatt en ufattelig mengde småposter som ikke har noe særlig med saken å gjøre.

De som mener at tråden plutselig er noe kortere kan notere seg tallet 28.

De som vil ytre sin mening om sine billetter med andre 787-operatører kan henvende seg til sine respektive operatører og høre hva som skjer.

De som vil si "Jeg og" i et eller annet format kan ta en tur ut og nyte sommerluften.

De som vil snakke om urelatert hendelser av større og mindre grad kan åpne tråder om dette.

De som vil spørre spørsmål bes om å lese tråden før de spør da det meste er spurt før.

De som har en formening om Kjos sin generelle almenntilstand henvendes seg til kundeservice hos DY.

I mellomtiden tar vi alle og sørger for at denne tråden holder litt bedre nivå.

For moderatorene,
-A
</mod>
 
Last edited:
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Fra airliners.net:


"The aircraft fire is unrelated to the batteries. This will be confirmed tomorrow in a boeing press conference. Fire is strongly believed to be as a result of galley overheat - failure of coffee heater trip switch which was left on.Burnt out much of the galley and area above causing deep damage to aft bh and rudder/elevator system. Aircraft sadly a write off - unless pride of hull loss/p.r dictates repair even if economically un-viable."
Link: http://avherald.com/h?article=45c377c5&opt=0

Trodde flyet stod parkert uten strøm på ?
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

En "kaffetrakter" ombord i et fly skal kunne stå på uten å skape brann. Innebygget sikkerhetsmekanismer skal sørge for det. Så noe er feil.

Ellers er vel quoten fra avherald bare tatt fra en posting og ikke fra offisielle kilder?
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Dersom dette skulle vise seg å ikke være en freak event eller noe som lett hadde blitt taklet dersom cabin crew hadde vært til stede så blir det interessant å se FAA sin reaksjon på dette mtp ETOPS-sertifisering osv. Lurer på hvordan denne brannen hadde utartet seg på FL400 ute på 30W. Personlig begynner jeg å tvile litt på hele 787-konseptet, og det ser det ut til at flere gjør, når Boeing-aksjen nå stuper. Spørs nok om det er på tide å roe ned "Dreamliner"-markedsføringen litt for noen og enhver.
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

For å sette dette litt i perspektiv, hvor ofte er det man brenner hull i taket på andre flymodeller pga. "feil på en kaffetrakter"?

Synes flyet begynner å fortjene navnet 787 Fireliner. Ser det allerede er et navn folk har begynt å spre på Twitter.
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Får håpe det ikke er lipo batteriene for emer lights som tok fyr. Disse sitter i området der det har brent. Et batteri på hver side over de bakre utgangene i taket.
 
Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

En "kaffetrakter" ombord i et fly skal kunne stå på uten å skape brann. Innebygget sikkerhetsmekanismer skal sørge for det. Så noe er feil.

Nå har vel også vannkokerne på andre fly skapt problemer .. Hvis jeg husker rett hadde SAS et par varmetilløp på MD 'ene for noen år siden. Det ene brant vel gjennom skilleveggen til cockpit. På ET'en har det ikke vært folk i maskinen, så det er ingen som oppdaget det før det var for sent. Hadde dette skjedd med folk ombord, ville det trolig blitt oppdaget før det skjedde særlig skade.

Galleys kommer også fra flere leverandører. Det er jo heller ikke sikkert at alle 787-operatørene har samme vannkokerne ombord.
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Nå må vi ikke glemme at noe av det som skiller en 787 vesentlig fra andre fly er at en mye større andel av utstyret ombord er styrt elektrisk.
Dette gjelder da spesielt systemer som tradisjonelt er styrt av pneumatikk (bleed) som er erstattet. Det blir produsert/forbrukt rundt dobbelt så
mye strøm i en 787 som i ett tradisjonelt fly. Derfor er det ingen bombe at vi ser og vil komme til å se flere elektriske problemer på 787 enn ellers og heller
ikke at det åpenbart er en del barnesykdommer ute å går da dette er en ny måte å løse tingene på.

W
 
Last edited:
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Får håpe det ikke er lipo batteriene for emer lights som tok fyr. Disse sitter i området der det har brent. Et batteri på hver side over de bakre utgangene i taket.

Er det virkelig lipo og ikke li-ion batterier de har der? Lipo til slikt høres virkelig skummelt ut.
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Blir detta första serietillverkade 787an som kommer skrotas tror ni?
 
Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Ser at det nå er fokus på ein nødpeilesender.
http://uk.reuters.com/article/2013/07/15/uk-boeing-dreamliner-honeywell-idUKBRE96E0QF20130715
Er der fleire typer i bruk, eller kan det bli snakk om at denne må byttes på alle 787?

Det er visst ikke bare 787 som bruker disse.

Honeywell on Monday said its ELTs have been Federal Aviation Administration certified since 2005, are in use in numerous types of aircraft and "we've not seen nor experienced a single reported issue on this product-line."
 
Last edited:
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Da begynner det å komme litt kjøtt på beinet ... Årsaken er klarlagt og det er over 6000 av disse settene innstallert på diverse flytyper rundt omkring ...

This specific type of ELT is manufactured by Honeywell, and over 6,000 units have been fitted to a “wide range” of aircraft. It is simply by chance that this ELT happened to occur on a Boeing 787. This fire, although caused by a type of lithium-ion battery, is completely unrelated to the battery issues the Boeing 787 suffered earlier this year. The AAIB noted that the Ethiopian 787 was attached to ground power cables, but all aircraft systems were completely powered down.

http://www.nycaviation.com/2013/07/...ations-after-ethiopian-787-fire/#.UegZO6wSbyp
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

Da begynner det å komme litt kjøtt på beinet ... Årsaken er klarlagt og det er over 6000 av disse settene innstallert på diverse flytyper rundt omkring ...



http://www.nycaviation.com/2013/07/...ations-after-ethiopian-787-fire/#.UegZO6wSbyp

Grei informasjon, men jeg kjøper ikke helt avdramatiseringen. At det er installert over 6000 rundt omkring gjør ikke at det er greit at en av disse feiler så katastrofalt. 1:6000 er ingen imponerende ratio for katastrofal feil for å si det mildt. På den annen side er det statistiske grunnlaget tynt og det kan godt hende at den virkelige feilraten ligger på 1:100.000 eller der omkring. Vil tro at det jobbes ganske intenst hos produsenten av ELT for å kartlegge hva som har skjedd.

Dog ser det ut til at 787 og boeing ikke er skyld i denne brannen.

Det mer interessante i dette blir diskusjonen rundt fremtidig plassering av Li-ion batterier og tilsvarende i alle flytyper. Nå er det vist at det ikke bare er flyets hovedbatterier, men også mindre backup batterier som ligger rundt omkring som må vurderes som risikoobjekter med tanke på brann. Bedre innkapsling, enklere tilgang til batteriene samt muligens en oversikt over hvor de er lokalisert så kabinbesetningen kan reagere raskere om noe skulle skje i de områdene med batterier er relativt enkle tilltak som burde kunne gjennomføres lett.
 
Re: Ethiopian 787 tatt fyr på LHR?

AAIB har sendt ut
Safety Recommendation 2013-016:
It is recommended that the Federal Aviation Administration initiate action for making inert the Honeywell International RESCU406AFN fixed Emergency Locator Transmitter system in Boeing 787 aircraft until appropriate airworthiness actions can be completed.

Safety Recommendation 2013-017:
It is recommended that the Federal Aviation Administration, in association with other regulatory authorities, conduct a safety review of installations of Lithium-powered Emergency Locator Transmitter systems in other aircraft types and, where appropriate, initiate airworthiness action.
http://www.nycaviation.com/2013/07/...ations-after-ethiopian-787-fire/#.Uejh4HZvmM8
Når det gjeller hva som skjer med flyet så tror jeg det blir reparert. En slik reparasjon kommer til å bli synsykt stor. Ligger nære kritisk område. I verstefall må en hel seksjon byttes ut. Tror det ligger prestisje fra Boeing å gjøre denne reparasjonen
 
Last edited:
Back
Top