• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Et tøfft år i vente...

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Et tøfft år i vente...

I følge sjefen for MyTravel i Norge Gunnar Grosvold vil Norwegian og Sterling få en særdeles tøff hverdag fremover. Oljeprisene øker med over 50% og han har liten tro på at LCC selskapene klarer å hente inn dette ved høyere priser. Særlig sommersesongen neste år kan bli tøff...

Dette sa Gunnar Grosvold og fikk støtte av sjefsøkonom i HSH på et HSH/NRF møte i Stavanger i går...
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Norsk Reiselivs Forum...
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Originally posted by EB


I følge sjefen for MyTravel i Norge Gunnar Grosvold vil Norwegian og Sterling få en særdeles tøff hverdag fremover. Oljeprisene øker med over 50% og han har liten tro på at LCC selskapene klarer å hente inn dette ved høyere priser. Særlig sommersesongen neste år kan bli tøff...

Dette sa Gunnar Grosvold og fikk støtte av sjefsøkonom i HSH på et HSH/NRF møte i Stavanger i går...

Hva med SAS og SASBraathens da? De må vel regne med ett tøft år de også? Eller tar jeg helt feil? :zzz
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Originally posted by LTH


Originally posted by EB


I følge sjefen for MyTravel i Norge Gunnar Grosvold vil Norwegian og Sterling få en særdeles tøff hverdag fremover. Oljeprisene øker med over 50% og han har liten tro på at LCC selskapene klarer å hente inn dette ved høyere priser. Særlig sommersesongen neste år kan bli tøff...

Dette sa Gunnar Grosvold og fikk støtte av sjefsøkonom i HSH på et HSH/NRF møte i Stavanger i går...

Hva med SAS og SASBraathens da? De må vel regne med ett tøft år de også? Eller tar jeg helt feil? :zzz

Nei de tilbyr gjennomgående billetter og Eurobonuspoeng på utenlandsflyene så de går akkurat klar av oljeprisen :D
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Originally posted by DY


Nei de tilbyr gjennomgående billetter og Eurobonuspoeng på utenlandsflyene så de går akkurat klar av oljeprisen :D

...takk for oppklaringen. Det var betryggende å høre att SAS og SASBraathens ikke vil merke dette... ;) :p ;)
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

SAS Braathens har faktisk mere muskler til å klare det enn f.eks. DY, SAS har hedget sine fuelkostnader (det har etter det jeg hører DY ikke), SAS har lagt på et fueltillegg på 11USD, mens DY fremdeles har 4USD hvis jeg ikke tar helt feil. SAS har stigende c/f, mens DYs faller. Det er klart en oljepris på 50USD, "syke" flygeledere og fortsatt prispress gjør vondt i SAS Braathens også, men de (vi) kan trøste seg med at de andre hard det værre.

Sterling og Norwegian har ennå ikke tjent penger på sine lavprissatsninger, og eierne vil kreve resultater om de skal sette mere penger inn i selskapene.
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Originally posted by CK


SAS har hedget sine fuelkostnader (det har etter det jeg hører DY ikke)

Stemmer nok det, Kjos sa ihvertfall til Finansavisen for en uke siden at de ikke hadde hedget fuelprisene, og at det nå var for dyrt å gjøre det.

Hvordan fungerer egentlig hedging? Hvem er det man betaler til? Oljeselskapene? Bank? Forsikringsselskap? Hvis fuelprisene synker under den hedgede prisen får man vel allikevel fuelen til markedspris+hedgetillegget?
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Men SASBraathens (skal det forresten være mellomrom mellom navnene?) har jo også høyere utgifter på andre arenaer enn oljen. Men skal være enig i at Norwegian bør øke sine priser med en 100-lapp.
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

det heter SAS Braathens - i to ord.
Kort fortalt - Når man hegder fuel binner man seg til en fast pris hos en leverandør, f.eks. Statoil, i Norge, og betaler den prisen, uansett hva markedsprisen er, i den perioden hedgeavtalen gjelder. Sånn sett er det en risiko selvsagt å ta om prisen går ned, men det viktigste er ofte den sikkerheten det gir om at man kjenner sine fuelkostnader, og man slipper de store overraskelsene. Ofte hegder man deler av fuelkontraktene, mens resten går til markedspris. Det fungerer omtrent som om man velger fast eller flytende rente, eller fast strømpris.
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Det var Norwegian og Sterling som ble trukket frem av disse to herrene... At også SAS Braathens får høyere kostnader er helt sikkert...(...men SAS Braathens selger jo en del billetter til betraktelig høyere pris også!!!)
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Originally posted by CK

Kort fortalt - Når man hegder fuel binner man seg til en fast pris hos en leverandør, f.eks. Statoil, i Norge, og betaler den prisen, uansett hva markedsprisen er, i den perioden hedgeavtalen gjelder. Sånn sett er det en risiko selvsagt å ta om prisen går ned, men det viktigste er ofte den sikkerheten det gir om at man kjenner sine fuelkostnader, og man slipper de store overraskelsene. Ofte hegder man deler av fuelkontraktene, mens resten går til markedspris. Det fungerer omtrent som om man velger fast eller flytende rente, eller fast strømpris.

...og på litt sikt så vil det alltid lønne seg å ikke hedge fuelkontraktene, på samme måte som man sier at det på sikt ikke vil lønne seg å ha fast rente. Grunnen er at det koster noe å forsikre seg. Man kan selvsagt være flink slik at man gjetter prisutviklingen bedre enn markedet, men da burde man kanskje vurdere en mulig karriere på andre siden av bordet hvor det betales myyee bedre...:)

EDIT: DY er nok i en noe mer presset situasjon enn SAS Braathens mht. finansielle reserver for å klare voldsomme prisoppganger. Så på lik linje med at økonomer ofte anbefaler de med svak økonomi å binde renten så burde kanskje DY hedget fuelkontraktene.

jy
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Nytt for meg var at sjefsøkonomen var mest opptatt av oljeprisen om 6 (!!!) år...Det er den som fastsettes i disse dager... Vi snakker om priser opp mot 100 dollar fatet.
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Originally posted by EB


Nytt for meg var at sjefsøkonomen var mest opptatt av oljeprisen om 6 (!!!) år...Det er den som fastsettes i disse dager... Vi snakker om priser opp mot 100 dollar fatet.

Økonomer er utrolig flinke til å spå langt inn i fremtiden....;)

jy
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

NOT! Men denne økonomen hadde tatt med seg "foilene" fra tidligere år og du verden - mannen har spådd mye riktig...
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Men klarer du mer enn 1 år av gangen da? Hva med 6 år?

Da er vel Braathens-navnet borte, Finnair er kjøpt opp av SAS og blitt malt om. Blue 1 ekspandert kraftig...ja mye kan skje på 6 år.
Norwegian tror jeg har nye eiere om de fortsatt flyr.
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Norwegian har kanskje Fred. Olsen som eier og Kjos har en stor villa på en av kanariøyene?
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Kanskje det. Mye som HAR skjedd i luftfarten de siste årene, og ingenting tyder vel på at det skal skje mindre i årene som kommer.
 
Replying to Topic 'Et tøfft år i vente...'

Men en ting er sikkert... PRISENE MÅ OPP!!!
 
Back
Top