Et tankeekspriment - Lufthansa på norsk innenriks

storg

ScanFlyer Gold
Medlem
Et tankeekspriment - Lufthansa på norsk innenriks

Ville det vært noe poeng for f. eks Lufthansa å fly FRA-OSL-BGO-FRA og vice versa? Kunne gjort det samme på SVG, TRD også. Gitt SAS og DY litt konkurranse på volum rutene, og samtidig prøvd å beholde endel av Star volumet i Norge. Kunne jo også ha flydd FRA-ARN-OSL-FRA.

Hva tenker the sofa-ceo´s?

Re: Et tankeekspriment

Nå har vel flere selskaper prøvd å etablere seg med et norsk nettverk i konkurranse mot SAS og Norwegian (og før det Braathens) og feilet.
Det norske markedet er ikke stort nok til det innenriks med 3 selskaper eller med utenriks nettverk med base i Norge (Sterling, Color Air, Wizz Air, Ryanair og Flyr er eksempler).

Eneste måten jeg kan se at Lufthansa har en sjanse er dersom de slår på stortrommen og går FULT inn på det norske markedet med et tilbud (mer premium) som skiller dem ifra SAS og Norwegian. Dvs et godt nettverk (innenriks og utenriks) fra min BGO og OSL med frekvente ruter (som på de største rutene innenriks vil bety frekvens tilnærmet SK/ DY har idag og på utlandet bedre).
Noe som er veldig dyrt og risikofylt noe jeg tror ikke Lufthansa er interessert eller har muligheter økonomisk eller praksis til nå. Ihvertfall så lenge deres prioriter nå er å lande en avtale med kjøp av italienske ITA.

Så svaret på om ditt spørsmål er nok NEI. Det vil ikke skje.
Eneste lille alternativ er om Norwegian blir en del av STAR, men med tanke på Norwegian strategi og at det er et LCC så er det også lite trolig.

Last edited:

Ville det vært noe poeng for f. eks Lufthansa å fly FRA-OSL-BGO-FRA og vice versa? Kunne gjort det samme på SVG, TRD også. Gitt SAS og DY litt konkurranse på volum rutene, og samtidig prøvd å beholde endel av Star volumet i Norge. Kunne jo også ha flydd FRA-ARN-OSL-FRA.

Hva tenker the sofa-ceo´s?

Jeg er ikke helt enig med LN-MOW, men saa kjoerer jeg Land Rover og ikke Toyota, saa en er aapen for ganske mye stoerre utfordringer :p;)

Men er det noe som helst butikk i dette ? Her maa du overbevise Someone, det klarer ikke jeg som Nerd !

Dette er volum ruter i Norge, er dette volum ruter i Europeisk maalestokk, jeg tror det er noen flere Italienere enn Nordmenn, muligens er jeg litt forutinntatt siden jeg er gift med en Italienerinne og som Nordmann taper jeg stort sett alle diskusjoner (i grunn med glede:) )

Om vi starter aa tenke litt Nerdete, min spesialitet :cool: er det endel Billettering, Prising og bestillingsmessige utfordringer (and I have been down this road before !! ;) )

AF 796 !!! Som gikk fra Paris til Paris ! CDG-OSL-GOT-CDG - virkelig «a JoeyBagOfTrouble» for oss paa baksiden. Ja AF kunne tilby OSL GOT envei !! En virkelig volum rute !

Men hvorfor AF 796 som rute nummer hele veien ? Jo fordi AF ville selge CDG - GOT via OSL til CDG GOT pris , kundene som reiste var aldri villige til aa betale ekstra for aa fly CDG GOT via OSL !

Det samme vil alle tilfellene du trekker frem ha de samme utfordringene, hva slags volum kan Lufthansa oppnaa med en daglig avgang i en retning ? La oss ikke engang tenke paa innstillingene eller det helt utenkelig at Luftrommet over soer Norge er stengt !

Nei dette er mer problemer enn mulige inntekter, leter etter en Toyota Land Cruiser 1997 model men absolutt uten ToyotaBagOfTroubleEngine, kun med Chevy V8 (som 97% har blitt konvertert til)

Nå støtter jo du mitt argument, da. 'Mellomstrekningen' er vanskelig å selge samt at kapasiteten blander seg med strekningene de heller ville selge.

Litt som når Toyota-forhandleren tar inn en Mærsje (eller Pårsje) i innbytte og dumper prisen fordi de helst ikke vil selge disse merkene...

Nå støtter jo du mitt argument, da. 'Mellomstrekningen' er vanskelig å selge samt at kapasiteten blander seg med strekningene de heller ville selge.

Litt som når Toyota-forhandleren tar inn en Mærsje (eller Pårsje) i innbytte og dumper prisen fordi de helst ikke vil selge disse merkene...

Mærsje (eller Pårsje) Er SudCaravelle sin avdeling, er ikke involvert med biler som trenger 5 lag med asfalt :wow:

Vi er sjelden uenige om fly, ruter med mere……

Som vel LN-MOW, Magtje og dc-8-63 er innepå så tror jeg dette er dødfødt. De lister opp de fleste argumenter, og som sagt skal det lykkes så må de ha nok volum. Og ikke bare et par flighter midt på dagen, når betalingsviljen er lavest. Og da kommer vi til problemet rundt slots på morgenene og ettermiddagene.

Lufthansa har også et ganske høyt kostnadsnivå, og da blir det ganske håpløst utfordre SAS og Norwegian som i praksis "eier" norsk innenriks.

Hvis Lufthansa (eller Star Alliance) var veldig interessert i intra-skandinavisk og innenriks trafikk, så burde de enten ha bydd på SAS eller kjøpt Norwegian. De har jo forsøkt seg med Eurowings i Sverige, og det har ikke gått bra.

Igjen - Norge er forsvinnende lite om enn ikke i Nordmenn sine øyne.

Trekantruter gikk av moten på nittitallet. ;)

I gamle dager var det jo en hel av disse, men som du sier så gikk de av moten på 90 tallet. Det finnes vel en igjen i Afrika og Karibien fremdeles hvor selskap flyr fra Europa til XXX i Afrika, før de gjør et kort hopp til YYY i Afrika og så tilbake til Europa.

I gamle dager var det jo en hel av disse, men som du sier så gikk de av moten på 90 tallet. Det finnes vel en igjen i Afrika og Karibien fremdeles hvor selskap flyr fra Europa til XXX i Afrika, før de gjør et kort hopp til YYY i Afrika og så tilbake til Europa.
Det er vel kun KLM igjen som flyr slike trekantruter av noe særlig størrelse/ skala.

Brussel Airlines har i allefall en slik. BRU-LAD-FIH-BRU. vet ikke om de har flere enn dette. Gadd ikke å lete.

Jeg er ikke helt enig med LN-MOW, men saa kjoerer jeg Land Rover og ikke Toyota, saa en er aapen for ganske mye stoerre utfordringer :p;)

Men er det noe som helst butikk i dette ? Her maa du overbevise Someone, det klarer ikke jeg som Nerd !

Dette er volum ruter i Norge, er dette volum ruter i Europeisk maalestokk, jeg tror det er noen flere Italienere enn Nordmenn, muligens er jeg litt forutinntatt siden jeg er gift med en Italienerinne og som Nordmann taper jeg stort sett alle diskusjoner (i grunn med glede:) )

Om vi starter aa tenke litt Nerdete, min spesialitet :cool: er det endel Billettering, Prising og bestillingsmessige utfordringer (and I have been down this road before !! ;) )

AF 796 !!! Som gikk fra Paris til Paris ! CDG-OSL-GOT-CDG - virkelig «a JoeyBagOfTrouble» for oss paa baksiden. Ja AF kunne tilby OSL GOT envei !! En virkelig volum rute !

Men hvorfor AF 796 som rute nummer hele veien ? Jo fordi AF ville selge CDG - GOT via OSL til CDG GOT pris , kundene som reiste var aldri villige til aa betale ekstra for aa fly CDG GOT via OSL !

Det samme vil alle tilfellene du trekker frem ha de samme utfordringene, hva slags volum kan Lufthansa oppnaa med en daglig avgang i en retning ? La oss ikke engang tenke paa innstillingene eller det helt utenkelig at Luftrommet over soer Norge er stengt !

Nei dette er mer problemer enn mulige inntekter, leter etter en Toyota Land Cruiser 1997 model men absolutt uten ToyotaBagOfTroubleEngine, kun med Chevy V8 (som 97% har blitt konvertert til)

Hmm, hadde en 97 Lexus LX450(LC) og den motoren var vanskelig og kverke.

Brussel Airlines har i allefall en slik. BRU-LAD-FIH-BRU. vet ikke om de har flere enn dette. Gadd ikke å lete.

KLM, Virgin, tror British Airways, og sikkert flere har også disse trekantrutene. Men det kjennetegnes ved at det er longhaul til mindre destinasjoner og med widebodies. Mye Afrika og Karibia.

Så har vi vel fortsatt OSL-TOS-LYR, men det er jo fortsatt unntaket som bekrefter regelen.

Det er livbåt drømme. Men virker som en ganske enstemmig jury :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lufthansa er ikke dumme. De prøver seg på statusmatch og øker kanskje litt på Norge/starter noe nytt - fordi de tror de kan få det til. Prøver du deg på norsk innenriks blir du spist levende, og jeg skal love deg at LH ikke er gira på å prøve seg på noe så dødfødt. Og som det ble nevnt her - hvis LH virkelig var gira på norsk innenriks måtte de ha kjøpt SAS. I motsetning til hva jeg ser mange mener tror jeg LH kommer til å tape seg i Norge de neste årene. SAS, Air France og KLM har en plan for å sørge for det, vær nå trygg!

Back