Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk.

Martin

Moderator
Medlem
Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk.

En kollega av meg planlegger tur til Sanzibar (fly tur-retur Dar-Es-Salaam).
Etter et lite søk på ba.com, fant hun ut (med hjelp av en viss flyinteressert kollega:rolleyes: ), ut at det ble ca. 4000 kroner billigere og bestille OSL-LHR og LHR-Dar-Es-Salaam hver for seg, enn å bestille direkte fra Oslo til Dar-Es-Salaam, selv om flightene var de samme (Avg. fra OSL 11:50, 22. Januar, og retur fra LHR ca. 20:50 den 9. Februar. Flightene til Dar-Es-Salaam er selvfølgelig den samme..).

Kan man allikevel sjekke inn bagasjen direkte til endelig destinasjon selv om man har bestilt de to turene hver for seg? Og, når vi først er inne på det: Det er ikke noe problem for en nordmann og bestille en tur som begynner og slutter på LHR??
 
Re: Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk.

Kommer litt an paa hvilke selskaper som er involvert - hvis selskapene har interlineavtale, kan bagasjen sjekkes igjennom selv om billettene er separate.

Imidlertid er det en risiko involvert med aa kjoepe separate billetter - og det er at du i prinsippet er rettsloes dersom du blir forsinket og mister forbindelsen ..

Saa besparelsen kan bli dyr .. det er i tilfelle en kalkulert risiko.
 
Re: Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk.

Her er det jo snakk om BA uansett, og de har vel interlineavtale med seg selv??

Takk for svar. Skal videreformidle.
 
Re: Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk.

Med så lang tid fra ankomst til avgang vil jeg tro at kanskje en reiseforsikring dekker om en ikke skulle rekke videreforbindelsen sin.
 
Re: Et spørsmål ang. gjennomgående innsjekk.

Kilde: http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____1006.aspx


Informasjon
Gjennomgående bestilling:
Bestiller du en reise fra for eksempel Tromsø til Stavanger med flybytte i Oslo har SAS Braathens ansvar for at du kommer helt fram (du reiser under en sammenhengende kontrakt).
Det betyr at du har visse rettigheter dersom det oppstår forsinkelser som gjør at du kommer for sent til neste flyavgang. SAS Braathens vil overføre deg til neste mulige flyavgang der det er ledig plass, og dersom ventetiden blir langvarig vil SAS Braathens ved behov også tilby deg måltider og overnatting. Dette gjelder selv om SAS Braathens ikke kunne unngå forsinkelsen, som for eksempel når vi ikke kan operere grunnet dårlig vær.
Se SAS Braathens befordringsvikår


Oppdelte bestillinger:
Skal du for eksempel reise fra Tromsø til Stavanger, men velger å bestille reisen strekning for strekning: Tromsø - Oslo og Oslo - Stavanger kan reisen totalt sett bli billigere, men du har ikke de samme rettigheter ved uregelmessigheter (du reiser under to separate kontrakter). Du har derved ikke krav på å bli booket om til ny avgang dersom flyselskapet ikke kunne unngå forsinkelsen. Du har heller ikke de samme rettighetene til å få dekket måltider eller hotellovernatting dersom du ikke rekker din neste flyavgang. Det er derfor svært viktig at du beregner deg god tid mellom ankomst og avgang, og tar tidsmessig høyde for at du må vente på ankommende bagasje samt gjennomgå nye innsjekkingsprosedyrer innen de tidsfrister som her gjelder for din videre reise.
Siden flyselskapenes ansvar i slike tilfeller kan være begrenset i forhold til de økonomiske tap man blir påført, finner mange det formålstjenlig å tegne reiseforsikring med vilkår som dekker bl.a. innhenting av reiserute. Forutsetningen for at reiseforsikringen skal gjelde er imidlertid at man har beregnet seg 3-4 timer mellom ankomst og avgang, avhengig av hvilken reiseforsikring man har.
 
Back
Top