Et par bilder fra KSU og BGO

N-3PB

ScanFlyer Gold
Torsdag 28/5 tilbrakte jeg en del timer på KSU etter jeg kom inn fra jobb. Ikke den travelste dagen på KSU, men jeg hadde to mål :
-Bilde av en EC 225.
-Bilde av Direktflyg sin maskin.

Slet litt med motlyset på KSU.

156.jpg

Mål # 1 festet på brikken, LN-OJA

bell.jpg

Denne kom litt brått på men ble fikk da dokumentert at den var der;)

162.jpg

Mål # 2 festet på brikken! SE-LHC på vei inn til stand.

160.jpg

Da var det dags at gå ombord i LN-RNG som tok oss trygt tilbake til BGO og atter en ny friperiode ^_^

DSC_0008.jpg

På Flesland stod SunExpress sin TC-SUY.

DSC_0007.jpg

I et hjørne stod LN-ONN uten rotor blader! Noen som hvorfor de er tatt av??

006.jpg

Lørdag 23/5 så hun slik ut da vi takset forbi, da med rotorblader.

Thats it ;)

Yngve

Fine bilder. :)

LN-ONN uten blader: kan være flere årsaker, men muligens for å få nye blader med Rotor Ice Protection System (RIPS) som virker (ikke det at det er sesong for insing nå :)). RIPS er et genialt system fra Sikorsky for el. avising av bladene, både main og tail.

Flott Kjekt at flere fisker opp kameraet når de er innom KSU
Klart en må ta bilder, det er tross alt bedre å rusle ute for å ta bilder enn å sitte inne i terminalen i 4 timer.
Brukte din hjemmeside flyKSU for å finne ut hvor det er greit å ta bilder på KSU :up:

Brave : Takk for info ang RIPS! HAr det vært problemer med at systemet ikke virker??
Jeg trodde at Norsk Hel......... Bristow tok alt slik vedlikehold i Stavanger.

Yngve

Blir rart å se bilder fra KSU og de andre flyplassene på nordvestlandet når F 50 blir tatt ut av drift.
Må få en tur på de før de forsvinner.

Klart en må ta bilder, det er tross alt bedre å rusle ute for å ta bilder enn å sitte inne i terminalen i 4 timer.
Brukte din hjemmeside flyKSU for å finne ut hvor det er greit å ta bilder på KSU :up:

Brave : Takk for info ang RIPS! HAr det vært problemer med at systemet ikke virker??
Jeg trodde at Norsk Hel......... Bristow tok alt slik vedlikehold i Stavanger.

Yngve

Har vært litt fram og tilbake med systemet, men en mod blir implementert. Når det ikke virker holder man seg ganske enkelt unna isingsforhold, så den saken er grei. Jeg vet ikke hvordan det er med Norsk og ettersyn, men antar de tar det tunge på Sola og lettere både på Sola og Flesland.

Takk igjen Brave, så da har vi lært at bytting av rotorblader går under lett vedlikehold?? :)

Yngve

Brukte din hjemmeside flyKSU for å finne ut hvor det er greit å ta bilder på KSU

Hehe, godt å høre :up:

Nå er det vel ikke så mange plasser igjen det er greit å ta bilder på KSU, men du var en dag for sent ute til å få med deg Norges eneste 4 stjerners general da :

SH101679.jpg

SH101684.jpg

SH101715a.jpg

Takk igjen Brave, så da har vi lært at bytting av rotorblader går under lett vedlikehold?? :)

Yngve

Nå holder jeg i stikka på disse maskinene og har ikke noe med mekking å gjøre, så jeg skal være forsiktig med å uttale meg for mye. Men bytte av rotorblad er en enkel affære på de fleste helikoptre. :)

Nå er det vel ikke så mange plasser igjen det er greit å ta bilder på KSU, men du var en dag for sent ute til å få med deg Norges eneste 4 stjerners general da :

Norge har to 4 stjernes generaler! (Kongen og forsvarssjefen)
Igår var Aeroflot Nord innom ENKB, noen som fikk den?

Jo da Aeroflot Nord ble festet på brikken :

Noen bilder fra Kvernberget 2. juni

Trangt om plassen :

IMG_1828.jpg

IMG_1852.jpg

Fine bilder. :)

LN-ONN uten blader: kan være flere årsaker, men muligens for å få nye blader med Rotor Ice Protection System (RIPS) som virker (ikke det at det er sesong for insing nå :)). RIPS er et genialt system fra Sikorsky for el. avising av bladene, både main og tail.

Jeg må legge til at RIPS på S-92 er det dårligste i verden.. Det fungerer ikke for fem flate øre!! Der har de mye å lære fra franskmann!
Men det er sikkert korrekt at bladene byttes pga RIPS :)

Noe som forundrer meg med rotorbladene på S-92 er hvor mye de støyer, skulle nesten tro at de var designet for å gi mest mulig støy.

Noe som forundrer meg med rotorbladene på S-92 er hvor mye de støyer, skulle nesten tro at de var designet for å gi mest mulig støy.

Hvis du ser på utformingen av tippen på bladene, så kan du se at de har trukket de litt tilbake, akkurat som en vinge. Tanken var å få energien som går med til støy, over til løft.. Om de har klart det er en annen sak :D

Den støyer nok mer enn foreksempel en Puma. Dette kommer blandt annet av 4 blader og at det er et tungt helikopter. På grunn av støyen er det ved noen flyplasser med mye trafikk laget egne prosedyrer for S-92. Det går på speed, høyde og stedvis også routing nær flyplassen.

Rotor tippene som blir nevt over har ikke noe med støyen å gjøre. Disse er designet for å øke løft versus power required, og gevinsten utgjør faktisk rundt 4%. Med andre ord drag til løft problematikken. Denne utformingen er noe de fleste moderne rotorblader har, vi hadde det til og med på Lynx`en (BERP).

Som en kuriositet kan jeg nevne at målinger visstnok viste at 70% av støyen en Lynx produserte i cruise kom fra halerotoren. Etter at Westland snudde rotasjonsretningen på nye modeller forsvant dette problemet.

Takk for bilder og utfyllende svar karer !!

ENKB : Jeg synes det var greit å ta bilder på KSU, men dog hadde det vært greit med en skikkelig runde med motorsag noen steder :)
flyKSU har en fin spotterguide på hjemmsiden sin.

Yngve

Back