Et lite historisk spørsmål om SAS sine DC7
Jeg ble sittende å lese litt i Åke Hall sin utmerkede bok Luftens Vikingar i går kveld. Jeg kikket blant annet på det som stod om DC7 som SAS tilsammen hadde 18 stykker av. Det som slo meg var at ganske mange av flyene (jeg husker ikke tallet nøyaktig) ble skrotet rundt 1967/68. Flyene var da ikke mere enn 10-12 år gamle.
Hva var årsaken til at så mange fly ble skrotet i så ung alder, 10-12 år er jo ikke noe alder for et fly ? Var det så enkelt at det ikke var noe bruktmarked for propellfly etter jetflyene hadde kommet for fullt, eller kan det være at DC7 var et problemfly som det var kostbart å holde i drift eller kanskje en kombinasjon. Eller kanskje det er helt andre årsaker ? Antar at det er noe på forumet som vet noe mer.
Jeg ble sittende å lese litt i Åke Hall sin utmerkede bok Luftens Vikingar i går kveld. Jeg kikket blant annet på det som stod om DC7 som SAS tilsammen hadde 18 stykker av. Det som slo meg var at ganske mange av flyene (jeg husker ikke tallet nøyaktig) ble skrotet rundt 1967/68. Flyene var da ikke mere enn 10-12 år gamle.
Hva var årsaken til at så mange fly ble skrotet i så ung alder, 10-12 år er jo ikke noe alder for et fly ? Var det så enkelt at det ikke var noe bruktmarked for propellfly etter jetflyene hadde kommet for fullt, eller kan det være at DC7 var et problemfly som det var kostbart å holde i drift eller kanskje en kombinasjon. Eller kanskje det er helt andre årsaker ? Antar at det er noe på forumet som vet noe mer.