• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Et gufs av kald krig

Originally posted by Pjokken

Eh.....har russerne noensinne angrepet oss??

Mener å huske fra historietimene at russerne var i nord under 2.verdenskrig for å kaste ut tyskerne, som hadde innvadert oss.

Rett etter krigen var vi plutselig venner med tyskerne igjen, mens russerne ble den store stygge ulven.

Skjønner ikke hvorfor vi har vært så redd russerne jeg. De har da aldri gjort oss noe de?

Lenge leve lille Norge og US propaganda!

Tror du trenger en liten historieleksjon, Pjokken. Kanskje et laaaaaaaaangt kurs.

Norge har dessverre ikke lært av 2 verdenskrig! Russerne tar hele landet før amerikanerne kan gjøre noe som helst, tragisk.

Snakker ikke om hva som har vært, hvem som har vært venner med hvem og hvem som angrep hvem/evt. ikke angrep.....
Jeg snakker om hva syke hoder og ikke-vestlige (og vestlige for den del) land er i stand til å finne på når den dagen kommer at man bare sitter rundt og tygger bark (FOR Å SETTE DET PÅ SPISSEN....).

Uansett hvordan bildet ser ut i dag, skal det ikke mye til å forandre dette om noen nasjoner føler seg "truet" på den ene eller andre måten....

Jeg er heller ikke redd russerne sånn som det ser ut nå, men ting kan altså forandre seg i framtiden, når det begynner å bli mindre av alt på kloden...
Da er det jo ingen kunst for noen å legge opp et løp hvor vi IKKE trenger å tenke på naboene...., for de er så snille og godmodige atte...

Propaganda? Ja..., sikkert.....

Med min ringe kunnskap om hvordan man tenker i Russland (politisk og militært) ville jeg mene at nå er tiden for å være litt mer årvåken. Det er ikke tilfeldig at Nordflåten blir mer aktiv. Russland har fått mer penger og et stabilt lederskap (som i beste fall kan beskrives som skinndemokratisk) og de har de siste 300 år (siden Peter den stores tid) hatt behov for å vise muskler og være en stormakt. Det er noe som går utenom tilfeldige politiske strøminger.

Enig med SSL og KOG.

Har lest noen gamle flyblader der det står at tyske fly drev med "grensetesting" av norsk territorium i 1939. Nordmenn gikk pliktskyldigst på vingene og jaget dem bort, men filosoferte ikke nærmere over fenomenet før de ble vekket morran 9/4-40...

Pjokken, imponerende hva du har fått med deg av historietimene (seriøst), men du skjønner at ting endrer seg med tiden: De som er venner ett år kan være fiender litt senere, det er bare å se på amerikanernes vingling gjennom verdenshistorien.

Tror IKKE russerne har gjort dette bare for å mosjonere sine piloter. Lille Norge har jo eierforhold til territorier (land/vann) i nord med ressurser som et stort og sultent land kunne ha god bruk for. Nedbyggingen av vårt forsvar er meget bekymringsfullt. Vår østlige nabo tenker på en annen måte enn oss i vesten.

En "morsom" artikkel i et av de gamle flybladene: Journalist på Tysklandsbesøk i 1936 fikk omvisning på en underjordisk jagerflyfabrikk og ble meget imponert. Javel. Men hvorfor gjemme den under jorda hvis man har hederlige hensikter...

Helt tragisk at våre politikere er totalt historieløse og stikker hodet i sanden!

Jeg ler av dem som himler med øynene over min skepsis til russiske flybevegelser i det siste....:D

Jeg har på ingen måte sagt at det kommer en svær bjørn fra øst og tar oss i morgen, eller overimorgen, for den del. Det kan til og med hende at vi slipper å se noe som helst aggresivt fra den kanten ut over dagens nivå i min levetid (jeg er 44), men ingen skal komme å fortelle meg at de vet hva som foregår inne i de innerste russiske kretser og liksom skal være eksperter på hva Putin og hans etterfølgere tenker.
Pisspreik!

Vi har brendt ræva oss her på bjerget før, og vi kommer til å gjøre det igjen, hvis forsvaret bygges ned med et sånt tempo, eller rettere sagt forslag til sånt tempo, som i dag.
Det virker som at man må være yrkesmilitær med god skolering for å forstå at vi bare trenger et lekeforsvar i dag....

Kast den første steinen i glasshuset, eller rekk opp den første hånda, den som virkelig tror på at Putin og hans luftforvar bare er ute på hyggeturer i luftrommet, og bare bruker disse flygingene til ren og skjær trening for piloter som alt for lenge har sittet på crewrommene og spilt ludo i påvente av økonomisk bedre tider.....

Jeg har ikke peiling på hva de driver med, har ingen militær utdanning og ikke utdanning av analytisk karakter, men jeg skjønner da såpass at russerne ikke bare er ute på søndagstur for å svi av noen liter fuel de har til overs. De gutta der har ingenting til overs!

Originally posted by LN-SSL

Jeg har ikke peiling på hva de driver med, har ingen militær utdanning og ikke utdanning av analytisk karakter, men jeg skjønner da såpass at russerne ikke bare er ute på søndagstur for å svi av noen liter fuel de har til overs. De gutta der har ingenting til overs!

Jeg har heller ikke peiling på hva Putin & co driver med, eller hvordan de tenker, men det er vel ikke slik lenger at den russiske stat er fattige (dvs. de har nok endel til overs, selv om den private fattigdommen i Russland er stor). Jeg synes å huske at de nedbetalte (nesten) all utenlandsgjeld her for en stund siden med olje/gasspenger. Jeg tror ikke da mangler penger til drivstoff, og da er det nok den russiske bjørnen som våkner. Som andre her har skrevet så er det vel liten tvil om at russland ønsker å være en stormakt og at de derfor føler at de må opptre som en. I deres øyne er vel denne typen aktivitet en måte å vise at de fortsatt har det som trengs.

Hadde lyst å si mye i denne saken, men skal fatte meg i korthet:

-forsvarsjefen gir i FS07 innspill til de politiske myndighetene. Det er ikke han som "ønsker å legge ned" Forsvaret, noe jeg tror de fleste forstår. Det klarer politikerene utmerket godt selv ved å pålegge Forsvaret flere oppdrag/investeringer enn det de bevilger penger til. Driftsbudsjettene og investeringene må stå i forhold. Gjør de det i dag? Skyld ikke på Forsvaret.

-hvorfor "rasler" Russland med sablene nå, etter 15 års fravær? Fordi de har begynnt å bevilge penger til militær aktivitet men fremfor alt: oppgjørets time nærmer seg hva angår nordområdene. Om ikke lenge skal det avgjøres hvem som har råderett over olje, gass, mineraler og fiskeri i et av de siste uberørte områdene i verden. De fleste nasjoner vet at dette trolig er nøkkelen til enorme verdier, og enegibehovet i verden er enormt.

Hva er Norges og Russlands rolle i dette? Evner vi å være herre i eget hus (vernesonen og sokkelen opp mot nordpolen osv)?
Kan vi regne med hjelp fra allierte/venner i denne saken? Aldri i livet, her må vi som nasjon ordne opp selv i likhet med de andre aktørene (foreks. Russland, Danmark, Canada).

Hilsen ex-militær helikusk som nyter varmen på West Palm Beach!:-p

Jeg synes å huske at de nedbetalte (nesten) all utenlandsgjeld her for en stund siden med olje/gasspenger.

Og det finnes kanskje mer sådant i nordområdene... :huh:

Om ikke lenge skal det avgjøres hvem som har råderett over olje, gass, mineraler og fiskeri i et av de siste uberørte områdene i verden.

NEMLIG!!! :cry:

Bare for å spre på litt gufs, det sies at enhver generasjon opplever en verdenskrig og med Nostradamus spådommer skal det skje i 2008. Det starter med krisen i Iran....tolkes det.

Originally posted by MD11

Russerne kan ta oss, når de vil:D En krysserrakett her og der så er flybasene satt ut raskt og effektivt. Da står det på HV gutta....;)

Tja, de kan jo spandere på seg 5 stk og sende en hver til Bodø, Ørland, Setermoen, Rena og Haakonsvern, så er vel 95% av Norges styrker satt ut av spill. :D

Back