• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Et fly demonteres!

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Som nevnt i god-morgen-tråden for i dag så var jeg på flyplassen i går for å være med på demontering av LN-FAA. Den har stått i lenger tid etter at man fant sprekker i et stag i cockpit ifm et periodisk ettersyn. Jeg tror man også fant noe med motorfestet. Flyet ble så bare stående en stund siden man kunne bruker LN-LFG fra Seilflyklubben Mjøsa. Ifm skyving av et seilfly inn eller ut av hangaren, trillet seilflyet bakover ut av ei tralle som brukes til å skyve seilfly sidelengs (hovedhjulet oppe på trallen, og halehjulet løftes av folk). Resultatet var at trailingedge på seilflyets aileron og slepeflyets rudder gikk mot hverandre med en brist i treverk (seilfly) og aluminium? (motorfly) som resultat.

Her er et bilde av flyet imens den høyre vingen, med stag, blir kjørt på første runde.

Vingene var utrolig lette (duk og aluminium), og det holdt med én mann vingespiss og én mann i vingerota.

IMG_5548.jpg
 
Back
Top