Et annet lakseeventyr

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Ikke all laks går via Gardermoen.

https://airwaysmag.com/airlines/fishery-table-story-copper-river-salmon/

Eight years ago, while on a flight from Cordova to Anchorage, my friendly seatmate asked me whether I have ever tried Copper River salmon. I knew of different species of salmon (king, sockeye, coho, chum, and pink), but had never heard of the Copper River salmon.

170519_alaska_11-1024x682.jpg

EDIT: Artikkelen er fjernet, men de hadde en lignende i fjor.

https://airwaysmag.com/airlines/alaska-airlines-delivers-seasons-first-copper-river-salmon/

..

Last edited:
Ser ut som artikkelen er fjernet. .. snåle greier.

Men de hadde en lignende i fjor. Temaet er det samme.

https://airwaysmag.com/airlines/alaska-airlines-delivers-seasons-first-copper-river-salmon/

Den fikk jeg opp ja.
Litt kjent med det der, jeg fløy også laks til Cordova i Alaska med DC-3 og C-180.
Vi hentet laksen fra eskimoene på Tsiu River uten flyplass, bare landet på stranda.
Ca 3 til 3,2 tonn på Dakotaen og 550 kg på Cessna 180n.
Tok den jobben i Oktober 1986 for Silver Salmon sesongen, var 6 uker på stranda med Dakota og vi hadde telt og våpen for grizzly bjørnene kom på besøk når dem luktet fersk laks.
Styrmannen hadde sin egen C-180 som vi brukte når det ikke var nok last for Dakotaen.
Ganske hårete operasjon når man tenker tilbake. Det blåste full storm en dag husker jeg og vi måtte ta Cessanen til Cordova før fisken ble råtten.
Det blåste 45-50 knop på tvers av stranda og vi lastet full av fisk og jeg skulle fly.
Hadde en person på hver side som holdt vingetippene mens jeg varmet opp motoren.
Flyet sto og skalv og holdt på å blåse bort. Da alt var klart slo jeg på lysene og de slapp taket, full spiker og flyet gikk opp som et helikopter, rullet ikke engang 5 meter.
Dårlig sikt for det var også sandstorm og jævlig low level turbulens men man kom seg avgårde.
Kom også tilbake tom og folk møtte meg for å holde i flyet når det traff stranda så det ikke blåste på havet.
Aner ikke hvorfor det der gakk bra. Man hadde vel mindre vett og mere bjeller.

Denne artikkelen var dog om Alaska Airlines.
Traff en Nordmann som jobbet der for mange år siden, helt nyansatt og han hett Myklebust til etternavn.
Resten av mannskapet kalte han Microburst.
Trivelig kar, kanskje er han på dette forumet?

Fløy mye laks fra strendene i Alaska, spiste også godt: Fersk laks grillet vi med løk og sitron utafor teltene. Var ikke mangel på ferskvare må vite.

Litt off-topic, men noen sjanse på å få RTP igang igjen med røverhistorier fra dengang han (og jeg) var ung? gjerne litt fra de mange frakt-turene til eksotiske steder utenfor allfarvei også. Må si jeg synes disse har vært artig lesning!

Litt off-topic, men noen sjanse på å få RTP igang igjen med røverhistorier fra dengang han (og jeg) var ung? gjerne litt fra de mange frakt-turene til eksotiske steder utenfor allfarvei også. Må si jeg synes disse har vært artig lesning!

Ha, takk for det.
Joda, skullet vel skrevet litt.
Sånn som å fly for Air India Cargo med DC-8-73.
Da hentet vi lærvarer som hadde sittet ute på åpne paller i monsoon sesongen og var dobbelt så tung siden alt var klissvåt.
En gang så brukte vi så mye bane for å komme oss av bakken at vi så bare røde lys på enden og dro godt i stikka mens lysene forsvant under nesa på flyet.
Tror vi brukte hver millimeter av rullebanen og holdt på å suge setene våre opp i endetarmen. (Pucker factor:))

Nåja, Trådkryp igjen, min spesialitet.
Men tilbake på tema om Alaska Airlines og laks:
Isteden for bird-strike fikk de engang Salmon-strike: Det klasket en laks i frontruta på en 727.
Ingen som trodde dem selvfølgelig, men det visste seg å være en ørn som hadde flydd over flyet med en laks i klørene, da flyet kom slapp ørnen lasten for å komme seg unna og det ble kollisjon med cockpiten.
De gamle Alaska Airlines flygerene sverger på at det sant.

Last edited:
Ha, takk for det.
Joda, skullet vel skrevet litt.
Sånn som å fly for Air India Cargo med DC-8-73.
Da hentet vi lærvarer som hadde sittet ute på åpne paller i monsoon sesongen og var dobbelt så tung siden alt var klissvåt.
En gang så brukte vi så mye bane for å komme oss av bakken at vi så bare røde lys på enden og dro godt i stikka mens lysene forsvant under nesa på flyet.
Tror vi brukte hver millimeter av rullebanen og holdt på å suge setene våre opp i endetarmen. (Pucker factor:))

Nåja, Trådkryp igjen, min spesialitet.
Men tilbake på tema om Alaska Airlines og laks:
Isteden for bird-strike fikk de engang Salmon-strike: Det klasket en laks i frontruta på en 727.
Ingen som trodde dem selvfølgelig, men det visste seg å være en ørn som hadde flydd over flyet med en laks i klørene, da flyet kom slapp ørnen lasten for å komme seg unna og det ble kollisjon med cockpiten.
De gamle Alaska Airlines flygerene sverger på at det samt.

Du burde skrevet en bok! :) Hadde kjøpt!

w

"Salmonstrike" historien frå Alaska Airlines er nok sann den. Trur det var under innflyging til Juneau, Alaska det skjedde, men det var før mi tid.

Sjøl traff eg ein gong ei havørn under takeoff frå Juneau. Det gjekk heldigvis bra med både oss og ørna.

Olaf Myklebust (aka Microburst)

"Salmonstrike" historien frå Alaska Airlines er nok sann den. Trur det var under innflyging til Juneau, Alaska det skjedde, men det var før mi tid.

Sjøl traff eg ein gong ei havørn under takeoff frå Juneau. Det gjekk heldigvis bra med både oss og ørna.

Olaf Myklebust (aka Microburst)

Heisan, der er du ja.
Lenge siden sist.
Du har jobbet for Alaska Airlines i 30 år?
Begynner å bli godt kjent da tenker jeg.
Velkommen til dette forumet, mye rart her, men litt tullprat også, ikke fra min side selvfølgelig. :colgate:

Velkommen til forumet, Olaf!

Den salmon-strike historien leste jeg om i et flyblad noen år tilbake. En av spaltistene, Malcom af Uhr, sønn av en svensk SAS-skipper og selv pilot i Alaska Airlines, hadde en fast spalte og nevnte en gang denne historien.

Som med de fleste andre gode historier er sannsynligvis essensen riktig og detaljene pyntet på og/eller frisket opp med årene. Den utgaven jeg minnes er:

En Alaska Airlines B737-200 tar av fra Juneau, uvisst på hvilken bane, men flyplassen ligger ut mot en elv/våtmarksområde og alle utflyginger går over vann. Like etter take-off observerer flygerne en stor havørn med en kjempesvær laks i klørne. Avstanden er altfor nær til å forta noen fancy manøvrer for å kunne forhindre kollisjon.

Havørna, som også er en velutdannet flyger, oppfatter situasjonen samtidig. Den er omtrent på maximum take-off weight og har dertil hørende performance. Den kommer derfor kjapt til den konklusjon at valget står mellom å miste lasten eller å miste livet.

Lasten (laksen) blir dermed ofret og evasive action umiddelbart iverksatt i form av en kraftig pull-up. Ørna går såvidt klar av flyet, men den fallende laksen treffer sidevinduet til skipperen og smøres ut bakover skutesida.

Hadde det ikke vært for at det satt igjen fiskeskinn på flyet ville de sannsynligvis hatt et troverdighetsproblem når incident report skulle skrives... :p

Back