Estonian Air vil ikke motta CRJ-900 likevel:

Blackhawk

ScanFlyer Gold
p201007100000-61982.jpg

(Bildet er copyright (C) Bombardier, og for fri bruk til presse o.l)

Så blir det ikke tre stk. fabrikknye flotte
CRJ900-maskiner til Estonian Air allikevel.
Det ble tidligere i dag kjent at flyprodusenten
Bombardier terminerte kontrakten med flyselskapet
i Estland, da Estonian Air ikke hadde overholdt
sine kontraktmessige forpliktelser.

Denne kontrakten skal visstnok allerede i
April-måned ha blitt terminert, etter
uttalelser fra Bombardier.

Mer info kan bl.a. leses her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=42413
 
Last edited:
Jøss, jeg var nesten sikker på at Estonian Air ville motta sin første CRJ 900 til høsten - etter mye om og men. Fabrikken har allerede bygget to maskiner for Estonian Air - ES-ACC og ES-ACB - som stod klare i mai-juni 2009.

Men den økonomiske situasjonen i selskapet har som kjent vært ganske dårlig og det siste året har de måttet kvitte seg med tre 737-500, bl.a. to maskiner de i sin tid fikk levert nye. I stedet har det kommet inn to eldre 737-500, men flåten begrenser seg uansett til syv fly og rutenettet er helt marginalt.

Noe må snart skje med Estonian Air - det vil ikke gå lang tid før airBaltic er større i Tallinn enn det nasjonale selskapet.
 
Nogen der ved hvad der så sket med de to fly? Måske noget for SAS - hvis de kan få dem billigt...
 
De står ju på SAS Groups orderlista, så de hamnar väl i CPH istället.

Men er det sikkert, eller bra ordren overført til OV?

OV fikk vel uansett nylig endel penger gjennom en emisjon, selv om den estiske stat vel etterhvert har begynt å merke at det ikke er gratis å eie et ikke-veldig-godt-drevet flyselskap
 
Men er det sikkert, eller bra ordren overført til OV?

SAS-orderen på Dash 8-Q400 til airBaltic (og Widerøe) ble i alle fall overført til airBaltic da selskapet gikk ut av SAS-konsernet. Derav ble leveringen forståelig nok også noe forsinket fordi airBaltic måtte ordne finansiering på egenhånd. Det er vel nettopp dette Estonian Air ikke har fått på plass - og dermed er spørsmålet ditt veldig interessant: Hvem "eier" egentlig bestillingen? SAS kunne sikkert trenge flere CRJ 900, men så lenge kontrakten med Cimber ennå vedvarer er vel behovet størst fra andre baser enn København. CRJ 900 likner ikke noe annet fly i SAS-flåten og burde "rotert" mer mellom basene og gått inn på ruter fra Oslo og Stockholm også.
 
Svensk inrikes är en trolig användning då -683 går halvfulla sen Dasharna försvann.
Dessutom är väl Estonian inte sålt ännu, utan man har väl endast kommit överens om försäljning.
 
Och nu är åtminstone två av de tre på väg till Pluna i Uruguay i stället för Estonian.
 
Estonian Air får CRJ-900 likevel ...

Estonian Air and Canadian aircraft manufacturer Bombardier signed a contract on Friday, according to which three CRJ900* NextGen* aircraft will be delivered to Estonian Air in early 2011 and 2012. The contract replaces the original agreement with Bombardier that was announced in March 2008 and will come fully force at the moment Estonian Parliament has approved Government’s decision on the enlargement of Estonian Air’s share capital.

http://www.estonian-air.ee/estonian...elivery-of-three-new-crj900-nextgen-aircraft/
 
Snakk om mye fram og tilbake.... Men det skyldes vel kanskje at den estiske staten er mer villig til å satse enn det SAS var.
 
Grattis SAS Group :P

Om inte Estonian skulle ta dessa, och inte Pluna heller, har jag svårt att tro att SAS Group skulle ta dem... Inte pga att de inte är nöjda med CRJ eller så, men om de nu ändå skulle gjort det, så har jag svårt och tro att de skulle hamna i Norge eller Sverige, det är nog mer en önskedröm. Danskarna skulle tagit dem garanterat isf!
 
Og Estonian Air har i "Lufthansa A380"-stil laget en egen side for sitt nye fly:
http://www.estonian-air.ee/crj/?/eng/

Første flytur blir Tallinn-Stockholm i morgen, flight OV121 kl. 07.55.

Estonian Air gets new aircraft today
24.01.2011


Canadian aircraft manufacturer Bombardier Aerospace delivers today the first CRJ900 NextGen regional jet to Estonian Air at Mirabel, Canada. The first jet will arrive to Estonia on 25 January and starts serving Estonian Air’s regular flights after few days. Altogether Estonian Air will get three new CRJ900 NextGen aircraft, two jets in January 2011 and one in 2012.

According to Andrus Aljas, the President and CEO of Estonian Air, the new aircraft fit very well with Estonian market needs and Estonian Air’s strategic direction. “Renewal of the fleet with a modern, reduced environmental impact and with lower fuel consumption aircraft helps us to grow in terms of passenger numbers as well as to improve our competitive edge,” said Aljas.

“Estonian Air is joining seven other European airlines that have ordered or operate 78 CRJ900 regional jets,” said Gary R. Scott, President, Bombardier Commercial Aircraft. “The low operating costs, performance attributes and reliability of CRJ Series regional jets contribute to their success in all markets where they operate,” continued Mr. Scott.

The CRJ900 NextGen aircraft has a cabin configuration of 88 seats and the flight distance is above 3000 kilometers. The new aircraft is going to serve Estonian Air’s shorter and high-demand business routes mainly, like Stockholm, Moscow and Brussels. In parallel Estonian Air continues to use Boeing 737-300 and 737-500 aircraft with cabin configuration of 118 and 142 seats.

The first CRJ900 NextGen aircraft will make its first flight on 27 January 2011, on the route Tallinn-Stockholm.

For further information:
Ilona Eskelinen, PR Director
AS Estonian Air, Lennujaama tee 13, 11101 Tallinn
Tel: +372 6401 178; Mobile: +372 5107 837; Fax: +372 6401 244
pr@estonian-air.ee; www.estonian-air.ee
 
Så gøy at det er litt "buzz" rundt introduksjonen av CRJ900 :-) Ikke ofte at disse små sliterne blir satt pris på. Som regel får de bare ris av feite amerikanere med feit bagasje...

Håper Estonian blir fornøyd med de og bruker de masse på OSL.
 
Back
Top