• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Estland holder samtaler med SAS om Estonian Air!

SAS prøvde tidligere i år å ta over hele Estonian Air, men den estiske staten var ikke villige til å selge sin andel. Dermed vil heller SAS selge seg ut, og det ligger allerede i kortene at selskapet går ut av SAS Group ettersom det ikke er en del av Core SAS-strategien. Slik situasjonen er i Baltikum nå, er det kanskje like greit for SAS' del - selskapet har brukt nok penger på investeringer i airBaltic og delvis Estonian Air allerede, og det har vært vanskelig å få full kontroll over selskapene. Med oppstart av København-Vilnius, to daglige i direkte konkurranse med airBaltic, ser vi tydelig at SAS igjen vil fly mellom Baltikum og Skandinavia, men er ikke villig til å finansiere tapssluk som airBaltic og Estonian Air.
 
130 millioner kroner for Estonian Air høres mye ut, men jeg håper ikke dette drar ut så mye lenger og at SAS får solgt Estonian Air. Det er uansett veldig synd at SAS ikke lyktes med prosjektet sitt på Baltikum og at de ikke fikk ta over airBaltic og Estonian Air.

200 millioner EEK eller 130 millioner svenske kroner. Det er prisen SAS forlanger for sin 49 prosent store eierandel i Estonian Air. Kommende uke starter forhandlingene. - Vi vil kjøpe SAS sin andel til lavest mulige pris, sier en talsmann for regjeringen i Estland.

http://boarding.no/art.asp?id=39903
 
(...) men er ikke villig til å finansiere tapssluk som airBaltic og Estonian Air.

Skal bli spennende å se om airBaltic faktisk tjente penger i fjor, slik som det ble påstått i en annen tråd her på forumet. Tjene penger gjorde ihvertfall ikke SK i 2009, så hvem som er pengesluk kan vel diskuteres.
 
Back
Top