Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.
Konkurransetilsynet kommenterer saken kl. 22.00 på TV2 Nyhetskanalen.
Ellers skal det sies at ESA generelt sett er svært aktive, og jeg synes det er helt rimelig at de vurderer forholdene rundt bonuspoeng nå som konkurransesituasjonen er en annen enn da forbudet ble innført. At de tar initiativ til dette på egenhånd er det ingenting spesielt ved.
Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.
det er vel "fri konkurranse" som ESA ser på i denne saken.
ESAs kompetanse er på saker som er grenseoverskridende og som involverer EØS-land. Det vil derfor være interessant å høre begrunnelsen for at ESA vil involvere seg. Det må ligge en argumentasjon som involverer noe mer enn bare Norge så langt jeg kan forstå.
Det er forsåvidt helt greit at ESA tar opp ting på eget initiativ, men med bonuspoeng innenlands så er det i utgangspunktet ingen andre (EØS) land som er involvert. Da skal normalt saken behandles av nasjonale konkurransemyndigheter.
Det er vel feil? ESA har vært involvert i flere saker i Norge. Blant annet i forbindelse med Troms Fylkeskommunes "sponsing" av flyskolen NAC på Bardufoss for noen år siden, som NEAR (flyskole på Vigra) klagde inn. Ingen andre EØS-land var involvert.
Ikke vet jeg, men fordi det ikke er tillatt med bonuspoeng innenriks i Norge...kan man ikke i teorien da si at det kan være med på hindre utenlandske selskaper med bonusprogram fra å etablere seg innenriks, nettopp fordi de ikke får lov til å tilby sitt fulle produktspekter som inkluderer bonuspoeng? Det kan kanskje være noe av det ESA vurderer?
EU har hele tiden sagt at flyselskapenes bonusprogrammer er en helt normal del av produktet, og ikke hindrer konkurranse. Når det er et forbud mot bonus i Norge kan det hindre europeiske aktører å etablere seg innenriks i Norge - ergo kan det hindre konkurransen og være i strid med EUs regelverk.
Det er veldig lite i en global bransje som luftfart som kun er nasjonale anliggender![]()
At luftfarten er en global bransje er sikkert riktig, men om du skal fly innenlands i Norge så spiller det vel fint liten rolle hva som skjer i luftfartsmarkedet i Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike osv. På hvilken måte er det globale aspektet av betydning for konkurransen innenlands i Norge?
Å hevde at forbud mot bonus kan hindre at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge tror jeg blir en vanskelig sak å argumentere for. Det er ikke diskriminerende i favør av et selskap, det er ikke diskriminerende i favør av nasjonale selskaper, osv.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.