ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.
 
Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.

Nå har ikke jeg enda sett noe om dette i nyhetene, men hvorfor skal man tro det? Er markedene i Norge og Sverige like? Er konkurransesituasjonen lik? Det var vel heller ikke ESA som vurderte forholdene i Sverige. Vet du hva som er grunnen til at ESA skal vurdere dette, for det er normalt KT som har ansvaret for nasjonale konkurransesaker?
 
Konkurransetilsynet kommenterer saken kl. 22.00 på TV2 Nyhetskanalen.

Ellers skal det sies at ESA generelt sett er svært aktive, og jeg synes det er helt rimelig at de vurderer forholdene rundt bonuspoeng nå som konkurransesituasjonen er en annen enn da forbudet ble innført. At de tar initiativ til dette på egenhånd er det ingenting spesielt ved.
 
Konkurransetilsynet kommenterer saken kl. 22.00 på TV2 Nyhetskanalen.

Ellers skal det sies at ESA generelt sett er svært aktive, og jeg synes det er helt rimelig at de vurderer forholdene rundt bonuspoeng nå som konkurransesituasjonen er en annen enn da forbudet ble innført. At de tar initiativ til dette på egenhånd er det ingenting spesielt ved.

Det er forsåvidt helt greit at ESA tar opp ting på eget initiativ, men med bonuspoeng innenlands så er det i utgangspunktet ingen andre (EØS) land som er involvert. Da skal normalt saken behandles av nasjonale konkurransemyndigheter. ESAs kompetanse er på saker som er grenseoverskridende og som involverer EØS-land. Det vil derfor være interessant å høre begrunnelsen for at ESA vil involvere seg. Det må ligge en argumentasjon som involverer noe mer enn bare Norge så langt jeg kan forstå.
 
Sies det på Tv2 nyhetene, så da får vi tro at det snarlig blir samme konklusjon som i Sverige.

Det er ingen sammenheng mellom at ESA skal studere denne saken og at vi trolig får bonuspoeng igjen på norsk innenriks, slik du antyder. Grunnen til at ESA skal se på saken, er jo nettopp at dette er en kompleks sak der utfallet ikke sier seg selv. ESA har kontinuerlig gående saker med den norske staten og diverse bedrifter, og i gråsonesaker er det vanskelig for involverte bedrifter å få lukket sakene. Det pågår f.eks. nå en stor sak mellom ESA og studentsamskibnadene i Norge, med bakgrunn i en klage fra treningssenterkjeden SATS.
 
det er vel "fri konkurranse" som ESA ser på i denne saken.

Definer "fri konkurranse"...;) ESA skal, så vidt jeg kan forstå, se på om bonusforbudet er i strid med EØS-reglene.
 
ESAs kompetanse er på saker som er grenseoverskridende og som involverer EØS-land. Det vil derfor være interessant å høre begrunnelsen for at ESA vil involvere seg. Det må ligge en argumentasjon som involverer noe mer enn bare Norge så langt jeg kan forstå.

EU har hele tiden sagt at flyselskapenes bonusprogrammer er en helt normal del av produktet, og ikke hindrer konkurranse. Når det er et forbud mot bonus i Norge kan det hindre europeiske aktører å etablere seg innenriks i Norge - ergo kan det hindre konkurransen og være i strid med EUs regelverk.

Det er veldig lite i en global bransje som luftfart som kun er nasjonale anliggender :)
 
Det er forsåvidt helt greit at ESA tar opp ting på eget initiativ, men med bonuspoeng innenlands så er det i utgangspunktet ingen andre (EØS) land som er involvert. Da skal normalt saken behandles av nasjonale konkurransemyndigheter.

Det er vel feil? ESA har vært involvert i flere saker i Norge. Blant annet i forbindelse med Troms Fylkeskommunes "sponsing" av flyskolen NAC på Bardufoss for noen år siden, som NEAR (flyskole på Vigra) klagde inn. Ingen andre EØS-land var involvert.

Ikke vet jeg, men fordi det ikke er tillatt med bonuspoeng innenriks i Norge...kan man ikke i teorien da si at det kan være med på hindre utenlandske selskaper med bonusprogram fra å etablere seg innenriks, nettopp fordi de ikke får lov til å tilby sitt fulle produktspekter som inkluderer bonuspoeng? Det kan kanskje være noe av det ESA vurderer?
 
Last edited:
Så det var derfor TV2 var på Sola å filmet i går ja......
 
Last edited:
Det er vel feil? ESA har vært involvert i flere saker i Norge. Blant annet i forbindelse med Troms Fylkeskommunes "sponsing" av flyskolen NAC på Bardufoss for noen år siden, som NEAR (flyskole på Vigra) klagde inn. Ingen andre EØS-land var involvert.

Ikke vet jeg, men fordi det ikke er tillatt med bonuspoeng innenriks i Norge...kan man ikke i teorien da si at det kan være med på hindre utenlandske selskaper med bonusprogram fra å etablere seg innenriks, nettopp fordi de ikke får lov til å tilby sitt fulle produktspekter som inkluderer bonuspoeng? Det kan kanskje være noe av det ESA vurderer?

Fylkeskommunens sponsing er knyttet til statsstøtteproblematikk, og da er det ikke uvanlig at ESA involveres. Det samme gjelder f.eks. for vurderingen av statsstøtte til CO2-renseanlegg på Kårstø (?). Det er en litt annen type problemstilling enn bonusforbud som er knyttet opp mot misbruk av dominerende stilling (styres av litt andre vurderinger).

Jeg tror ikke man kan argumentere med at forbudet gjør det vanskeligere å etablere seg i Norge. Det vil heller ikke være noen diskriminering av selskaper fra andre EØS-land, fordi bonusforbudet nå gjelder for alle (om jeg ikke husker mye feil).
 
Jeg håper virkelig noen tar tak i dette, slik at vi får bonuspoeng innenlands igjen. Jeg tviler, men det er jo klart at dagens situasjon er helt annerledes enn for litt tid siden.
 
EU har hele tiden sagt at flyselskapenes bonusprogrammer er en helt normal del av produktet, og ikke hindrer konkurranse. Når det er et forbud mot bonus i Norge kan det hindre europeiske aktører å etablere seg innenriks i Norge - ergo kan det hindre konkurransen og være i strid med EUs regelverk.

Det er veldig lite i en global bransje som luftfart som kun er nasjonale anliggender :)

EU har ikke sagt at bonuspoeng innenlands i Norge ikke hindrer konkurranse. Det man må huske på er at de nasjonale markedene rundt omkring i Europa er forskjellige, med forskjellig konkurransesituasjon. I fare for å gjenta meg selv for ørtende gang så er det slik at selv om bonus er OK i England, Tyskland, Nederland, Frankrike osv., så er det ikke sikkert at det er OK i Norge. I alle de nevnte landene er det en annen konkurransesituasjon (man kan bl.a. i mye større grad velge alternative transportformer).

Å hevde at forbud mot bonus kan hindre at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge tror jeg blir en vanskelig sak å argumentere for. Det er ikke diskriminerende i favør av et selskap, det er ikke diskriminerende i favør av nasjonale selskaper, osv.

At luftfarten er en global bransje er sikkert riktig, men om du skal fly innenlands i Norge så spiller det vel fint liten rolle hva som skjer i luftfartsmarkedet i Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike osv. På hvilken måte er det globale aspektet av betydning for konkurransen innenlands i Norge?
 
At luftfarten er en global bransje er sikkert riktig, men om du skal fly innenlands i Norge så spiller det vel fint liten rolle hva som skjer i luftfartsmarkedet i Danmark, Tyskland, Nederland, Storbritannia, Frankrike osv. På hvilken måte er det globale aspektet av betydning for konkurransen innenlands i Norge?

Jeg skjønner argumentasjonen din, jeg bare antar at ESA ikke undersøker saken fordi de kjeder seg, men fordi de reelt mistenker at forbudet ikke er i tråd med EUs intensjoner.

For å ta den litt ut: Hvis norske myndigheter bestemmer at kaffekjeder har fri tilgang til å etablere seg i Norge, men ingen får bruke papp-beger (likt for alle), så vil nok Starbucks tenke at de ikke gidder når de ikke får bruke sitt vanlige produkttilbud.
Norsk innenrikstrafikk er lukrativ, og vil kunne tiltrekke seg utenlandske flyselskaper. Men tilsvarende får ikke de bruke sitt vanlige produkttilbud (bonuspoeng) for å tiltrekke seg forretningsreisende, dermed er jo det med i vurderingen om de skal satse i Norge eller ikke.
 
Å hevde at forbud mot bonus kan hindre at internasjonale aktører vil etablere seg i Norge tror jeg blir en vanskelig sak å argumentere for. Det er ikke diskriminerende i favør av et selskap, det er ikke diskriminerende i favør av nasjonale selskaper, osv.

Enig, sakens kjerne ligger der. Det er ikke forbudt å legge saklige begrensninger på markedsaktørers adferd i markedet, så lenge det ikke diskriminerer på grunnlag av nasjonalitet.
 
Back
Top