Erstatning vd streik/aksjoner (EU-dom)

Discus

Galley Slave
Medlem
Erstatning ved streik skriver Dagbladet:

Flyselskapet Tui-fly, som hvert år frakter titusener av passasjerer til og fra reisemål over store deler av verden, ble rammet av streik og aksjoner blant de ansatte. Da passasjerer krevde erstatning ble kravet avslått. Nå har EU-domstolen i Luxemburg fastslått at flyselskapet er erstatningspliktig.
https://www.dagbladet.no/tema/gjenapner-flere-tusen-lukkede-erstatningssaker/69720491

Har ikke lest hele dommen, men artikkelen peker også på en del aksjoner (som kanskje ikke er strek) som årsak.

Merkelig nok føler jeg en slags avsky mot alle disse passasjer-rettighetene. De skal ha alt: erstatning ved tekniske feil (som skjer uansett ved alle tekniske anlegg, altså egentlig ikke noe man kan laste flyselskapet for ergo ikke erstatningsplikt i mine øyne), erstatning ved streik (en vanlig menneskerett som da blir vanskeligere å gjennomføre hvis flyselskapet hiver alle ansatte ut i vikarbyrå for å omgå kravet om erstatning) +++++ OG billetter til 199kr. Luftfartsbransjen blir bare mer og mer råtten på denne måten, tror jeg. Håper jeg tar feil :)

Etter å ha lest dommen, så er det veldig mye smalere enn at streik nå gir rett til erstatning. For å sitere fra dommen: "the ‘wildcat strike’ among the staff of the air carrier concerned has its origins in the carrier’s surprise announcement of a corporate restructuring process"

Utgangspunktet er altså at TUI har kommet med en overraskende beskjed om omorganisering, og da er ikke reaksjoner fra de ansatte en "extraordinary circumstance". Så generelt gjelder fortsatt unntaket for erstatning ved streik.

Merkelig nok føler jeg en slags avsky mot alle disse passasjer-rettighetene. De skal ha alt: erstatning ved tekniske feil (som skjer uansett ved alle tekniske anlegg, altså egentlig ikke noe man kan laste flyselskapet for ergo ikke erstatningsplikt i mine øyne), erstatning ved streik (en vanlig menneskerett som da blir vanskeligere å gjennomføre hvis flyselskapet hiver alle ansatte ut i vikarbyrå for å omgå kravet om erstatning) +++++ OG billetter til 199kr. Luftfartsbransjen blir bare mer og mer råtten på denne måten, tror jeg. Håper jeg tar feil :)
Her er jeg veldig uenig. Passasjer-rettigheter gir et konkurransefortrinn til selskaper som satser på et god tjenestekvalitet ved forebyggende arbeid og ved å raskt få passasjerer over på alternativ transport når det oppstår problemer.

Mange passasjerer vil selvsagt ha billigst mulig billetter og passasjerrettigheter setter idag begrensninger på hvor lavt man kan gå. Hva tror du egentlig konsekvensene hadde blitt om man begrenset passasjerers rettigheter? Tror du det ville lønnet seg like mye å drive seriøst med høyt servicenivå? Tror du billettprisene hadde blitt høyere? Tror du bransjen hadde blitt mindre råtten? Tror du ansatte ville fått bedre vilkår?

Enig:up: Rart med flypassasjerer igrunnen, bare du løfter mikrofonen å nevner ordet forsinkelse, så kjenner de sulten gnage som om de ikke har fått i seg mat på mange dager. For ikke å snakke om kofferten har fått seg en pittebitteliten strek, da skal de ha ny koffert og gud bedre den er jo helt ødelagt.
Jaja, prøv å stå på ferjekaia eller Asker stasjon og gap etter et matkort ved forsinkelser.
At en skal ivareta kundene, ja, men der burde finnes en edruelig grense:crowded

Enig:up: Rart med flypassasjerer igrunnen, bare du løfter mikrofonen å nevner ordet forsinkelse, så kjenner de sulten gnage som om de ikke har fått i seg mat på mange dager. For ikke å snakke om kofferten har fått seg en pittebitteliten strek, da skal de ha ny koffert og gud bedre den er jo helt ødelagt.

Jaja, prøv å stå på ferjekaia eller Asker stasjon og gap etter et matkort ved forsinkelser.

At en skal ivareta kundene, ja, men der burde finnes en edruelig grense:crowded

Ikke glem vann ! Alle skal ha vann! Nå!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Her er jeg veldig uenig. Passasjer-rettigheter gir et konkurransefortrinn til selskaper som satser på et god tjenestekvalitet ved forebyggende arbeid og ved å raskt få passasjerer over på alternativ transport når det oppstår problemer.

Mange passasjerer vil selvsagt ha billigst mulig billetter og passasjerrettigheter setter idag begrensninger på hvor lavt man kan gå. Hva tror du egentlig konsekvensene hadde blitt om man begrenset passasjerers rettigheter? Tror du det ville lønnet seg like mye å drive seriøst med høyt servicenivå? Tror du billettprisene hadde blitt høyere? Tror du bransjen hadde blitt mindre råtten? Tror du ansatte ville fått bedre vilkår?

Ad første avsnitt: det gjør jo selskap uansett (ikke uten grunn at det heter "norwegian-strandet" vs. SAS-passer-på / Ryanair-strandet vs. Lufthansa-passer-på).

Ad andre avsnitt. Ja, ja, ja og ja.

Ad andre avsnitt. Ja, ja, ja og ja.
Kan du vennligst forklare hvordan fjerning av passasjerrettigheter vil føre til:
-At det blir minst like lønnsomt å drive seriøst
-Høyere billettpriser
-Mindre råtten flybransje
-Bedre vilkår for ansatte

Back