Erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge?

DCHalvorsen

ScanFlyer Silver
Medlem
Erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge?

I sommer ligger det blant annet an til en togreise fra Vilnius til Kiev med et innlagt stopp i Minsk på noen dager, en by jeg sist besøkte i 1985.

Jeg er vel vant til å bestille visum til Russland, men Hvite-Russland med konsulat i Stockholm blir en ny byråkratisk utfordring.

Jeg har lest det lange reglementet på hjemmesiden til konsulatet, men er det noen her som har konkrete erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge?

Re: Visum til Hvite-Russland

I sommer ligger det blant annet an til en togreise fra Vilnius til Kiev med et innlagt stopp i Minsk på noen dager, en by jeg sist besøkte i 1985.

Jeg er vel vant til å bestille visum til Russland, men Hvite-Russland med konsulat i Stockholm blir en ny byråkratisk utfordring.

Jeg har lest det lange reglementet på hjemmesiden til konsulatet, men er det noen her som har konkrete erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge?

Hvis du bor i Norge (eller Danmark), som IKKE har en hviderussisk ambassade, så kan man flyve til Hviderusland og få det ved ankomst. Dette gælder ikke, hvis man bor i fx Sverige eller Tyskland (som har ambassade).
Hvordan reglerne er ved togrejse ved jeg ikke. Overvejer i øvrigt selv en rejse til landet omkring 1. maj. Det er vel sidste sted i Europa man kan se en "rigtig" arbejderparade den dag. Bliver nok CPH-Minsk//WAW-CPH.

Re: Erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge?

Fra Timatic, Pass&Visum-bibelen vår:

Visa Issuance:
- On arrival: if required, only possible at Minsk-2 Airport
(MSQ) only; visa issue on arrival is not possible at
Minsk-1Airport-MPH) when there is no consulate or embassy of
Belarus established in country of residence and holding an
original letter of invitation. Fee: USD 80.-.

The original letter of invitation must be from a Belarussian

state organisation, enterprise or company which is

officially registered in the Republic of Belarus. The
invitation must be written on official headed paper and

must contain name, personal and passport details as well as
purpose and duration of visit and bear original signature

and official seal of the head of the inviting organisation.

Invitations of individual residents of the Republic of

Belarus will be accepted only with an attached approval of
residency of the sponsor's local residency registration

office (O.V.I.R.). The original invitation should be handed

over, any fax or photocopy is excluded. For those passengers
with a consulate or embassy of Belarus established in the
country of residence, it is strongly recommended that they
obtain their visa prior to arrival. Only at the discretion

of the immigration officer, is it possible to obtain a visa

on arrival, meeting the same conditions as above. Fee: USD

140.-.

Takker for innspill. Det er lite samsvar mellom hvor lett det er å få visum på Minsk 2 og hvor omstendelig det er å søke visum på konsulatet i Stockholm (hvor man bl.a. må dokumentere kursen mellom Euro og SEK kl 18:00 dagen før man betaler inn visumgebyret).

Det går nok derfor mot en endring av reiseruten til fordel for fly mellom Riga og Minsk, og så sant de medreisende ikke protesterer, så blir det da en tur med Belavia.

Hei.
Jeg har vet 3 tilfeller flydd fra Oslo til Minsk via Riga. Disse gangene har vi ordnet visum ved ankomst på flyplassen. Men dette forutsetter at du har invitasjon fra et reisebyrå etc der nede. Det sjekker de ved gate i Riga, ellers får man ikke komme ombord. Denne invitasjonen betaler man et visst beløp for, og så skal det egentlig stemples av en "utleier" der nede om man er der mer enn 3 dager.
Jeg har ikke hatt noen problemer med visa, men av og til har det tatt tid. Relativt byråkratisk. Det hele avhenger av om det nettopp har landet et fly like før eller ikke....

Har benyttet disse et par ganger, de har hjulpet med invitasjon.

http://belarusrent.com/belarus-visa.php

Håper det var litt til hjelp!

huff.. det virker tungvint med å få visa til Russland og Hviterussland.... Eg tror nok hvis de hadde lettet på det blytunge byråkratiske praksisen med søknad av visum så hadde det strømmet av turister med stin av penger i lomma de kunne tjent på.. :) Godt Ukraina ikke er en del av dette.

Takk for tips og link, Morty77!!

Ellers så er jeg enig i at visumstrevet er tungt, men så vidt jeg forstår Russland, så vil de gjerne lette reglene dersom Schengen gjør det, men slik forhandlinger går tregt.

Faren for at vest-europeere lett skal kunne reise til f.eks. Hvite-Russland for å jobbe svart på kebabsjappen på hjørne av Leningaten eller på underfundig vis snylte på sosialstaten er vel omtrent ikke-eksisterende.

Noen trøst er det selvsagt ikke, men det er enda mer byråkratisk og vanskelig for russiske privatreisende å få 30 dagers turistvisum til Norge. Det krever personlig fremmøte på et av de norske konsulatene i Russland, og Russland er som kjent et stort land.

Er det mulig å få hjelp av hoteller med invitasjon eller må dette gjøres gjennom reisebyråer?

Carl

Er det mulig å få hjelp av hoteller med invitasjon eller må dette gjøres gjennom reisebyråer?

Carl

Enkleste er nok byrå.( de kan fikse hotell også) ikke så veldig kostbart og man slipper jo og sende til ambassaden... Hviterussland er egentlig ikke så vanskelig om man ikke står på svartelisten dems da...

Enkleste er nok byrå.( de kan fikse hotell også) ikke så veldig kostbart og man slipper jo og sende til ambassaden... Hviterussland er egentlig ikke så vanskelig om man ikke står på svartelisten dems da...

Evt så kan det vel fikses i Vilnius på ambassaden der men krever jo at man setter av et par dager der. Såvidt jeg har skjønt kreves ikke invitasjon lengre.

Evt så kan det vel fikses i Vilnius på ambassaden der men krever jo at man setter av et par dager der. Såvidt jeg har skjønt kreves ikke invitasjon lengre.

Det er jo en mulighet men jeg tror de fortsatt krever invitasjon, værtfall VOA.

Vurderer en tur til Hviterusland via Vilnius, setter gjerne av et par dager til i denne vakre byen mens jeg venter på visum. Men, hva er VOA?

Har tenkt å reise landeveien, så da blir det å vente på visum i Vilnius.

Takk! Da tar jeg med Visumservice i vurderingene.

Back