Vi har jo den senere tid set nogle konkurser.
Det har heldigvis kun været hos relativt små selskaber, men har givet mig lidt anledning til at tænke over liberaliseringen af luftfarten.
Fordelene ved konkurrencen med tilhørende lavere priser og flere direkte ruter er jo åbenlys.
Men synes der tegner sig en bagside med en uheldig votalitet i markedet, hvor ruter åbnes og lukkes i et væk, hvor netværkseffekten til dels lider skade, når selskaber som Ryanair jo ikke tilbyder andet end point-to-point. Senest med Malev hvor en flagcarrierer går ned efterlader det en hovedstad med et noget amputeret rutenetværk, omend nok kun midlertidigt. Forestil jer hvis SAS gik ned, det ville jo i noget tid går Norden ret immobil indtil det kom op at køre igen.
Samtidigt har vi en flybranche der i store træk har alvorlige problemer med at tjene penge.
Vi ville næppe nogensinde tillade den samme votalitet på jernbanerne, her forventes der langt mere stabilitet, både på de korte og lange rejser. Luftfarten er jo også strengt nødvendigt for vores samfund, især når vi kommer op mod nord.
Nej, vi skal ikke tilbage til gamle dage, vi skal ikke have store statslige flyselskaber beskyttes mod underskud og konkurrenter. Men måske man kunne finde en lidt mere gylden middelvej mellem den frie konkurrence, hensynet til sund økonomi og samfundet behov for at man altid kan komme fra A til B med et stabilt rutenetværk.
TILFØJELSE: Læser så denne tråd om inddraget morgenfly fra Tromsø, http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99420
Hvis SAS havde gjort det samme, kunne det jo gå hen og blive helt politisk, men når et lavprisselskab gør det, så tja... dårlig service, men godt vi har SAS.
Det har heldigvis kun været hos relativt små selskaber, men har givet mig lidt anledning til at tænke over liberaliseringen af luftfarten.
Fordelene ved konkurrencen med tilhørende lavere priser og flere direkte ruter er jo åbenlys.
Men synes der tegner sig en bagside med en uheldig votalitet i markedet, hvor ruter åbnes og lukkes i et væk, hvor netværkseffekten til dels lider skade, når selskaber som Ryanair jo ikke tilbyder andet end point-to-point. Senest med Malev hvor en flagcarrierer går ned efterlader det en hovedstad med et noget amputeret rutenetværk, omend nok kun midlertidigt. Forestil jer hvis SAS gik ned, det ville jo i noget tid går Norden ret immobil indtil det kom op at køre igen.
Samtidigt har vi en flybranche der i store træk har alvorlige problemer med at tjene penge.
Vi ville næppe nogensinde tillade den samme votalitet på jernbanerne, her forventes der langt mere stabilitet, både på de korte og lange rejser. Luftfarten er jo også strengt nødvendigt for vores samfund, især når vi kommer op mod nord.
Nej, vi skal ikke tilbage til gamle dage, vi skal ikke have store statslige flyselskaber beskyttes mod underskud og konkurrenter. Men måske man kunne finde en lidt mere gylden middelvej mellem den frie konkurrence, hensynet til sund økonomi og samfundet behov for at man altid kan komme fra A til B med et stabilt rutenetværk.
TILFØJELSE: Læser så denne tråd om inddraget morgenfly fra Tromsø, http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=99420
Hvis SAS havde gjort det samme, kunne det jo gå hen og blive helt politisk, men når et lavprisselskab gør det, så tja... dårlig service, men godt vi har SAS.
Last edited: