Er fuel-surcharge en skat/afgift?

FlyHi

ScanFlyer Crusty
Nu er jeg af den opfattelse, at fuel-surcharges (når de har været i brug igennem længere perioder) burde være en del af billetprisen og ikke opgivet som skatter og afgifter. Fair nok, hvis olieprisen stiger voldsomt over en kort periode, men når de fleste (som nu) har haft fuel-surcharges igennem flere år, så har man haft tid nok til at regne i det i billetprisen.

Årsagen til at jeg faldt over det er at SAS pt. kører en kampagne, hvor børn kan rejse "gratis" til BKK - og altså kun betale skatter og afgifter, som det står i annoncen.

Når man booker er prisen defineret som kr. 1.716,- i fuel-surcharge samt 146kr+128kr i Pax service charge + 30 kr. i gebyr. I min verden er det direkte misvisende at reklamere med at man skal betale skatter og afgifter, men at hovedparten af prisen faktisk er et brændstof-tillæg, som flyselskabet blot har valgt at lægge som tillæg fremfor at regne det i billetprisen - resten af brændstoffet er trods en del af billetprisen. Det er ikke hverken en skat eller en afgift, som nogen har pålagt SAS at opkræve.

Siden disse tillæg blev indført er der trods alt gået meget lang tid og derfor er der ingen grund til at dette skal opkræves seperat og slet ikke i dette tilfælde, hvor der faktisk ikke i annoncen står noget om at man skal betale brændstof-gebyr.

Gad vide hvad forbrugerombudsmanden siger til sådan en omskrivning, der i mine øjne burde kategoriseres som vildledende markedsføring?

Fair nok - det er et ok tilbud og en god pris for børn, men der er reelt ikke tale om at man kun betaler skatter/afgifter, som der annonceres med.
 
Last edited:
Gad vide hvad forbrugerombudsmanden siger til sådan en omskrivning, der i mine øjne burde kategoriseres som vildledende markedsføring?

For først å svare på spørsmålet i tittelen: NEI!

Etter min mening er dette villedende markedsføring og denne kampanjen virker såpass klar at det kanskje er på sin plass å klage på den for å få en prinsippavgjørelse. Fuel surcharge er et tilfeldig beløp som flyselskapet kan bestemme selv, i sin helhet havner i flyselskapets lomme og på ingen måte bør kunne kategoriseres på lik linje med skatter og avgifter.
 
Fuel-surcharge er et så tullete konsept at jeg har ikke ord. Som om butikkene skulle selge melk over 10 år, reklamere med at prisen fremdeles er 5 kr pr liter, men at det nå tilkommer en ku-avgift på 7 kr.
 
Enig i at fuelsurch er noe dritt. Var vel oppe her for en stunned siden at selskapene sparer endel utgifter på å ikke måtte last opp nye priser i bilettsystemene når de bruker fuel surcharge.
 
Enig i at fuelsurch er noe dritt. Var vel oppe her for en stunned siden at selskapene sparer endel utgifter på å ikke måtte last opp nye priser i bilettsystemene når de bruker fuel surcharge.

Om ikke sparer penger, så er det enklere å forandre fuel surcharge enn billettprisene

Dog er det en stor fordel med fuel surcharge, kontra å ha den innbakt i billettprisen: Man får den igjen på billetter man ikke bruker, hvilket skjer meg med jevne mellomrom. Så da får jeg tilbake noen hundrelapper mer enn hvis ikke. Så det er ikke bare negativt med den
 
Dog er det en stor fordel med fuel surcharge, kontra å ha den innbakt i billettprisen: Man får den igjen på billetter man ikke bruker, hvilket skjer meg med jevne mellomrom. Så da får jeg tilbake noen hundrelapper mer enn hvis ikke. Så det er ikke bare negativt med den

Det varierer jo også litt med hvor man bestiller. Hos Widerøe får man vel tilbake, men de fleste selskapene gir det ikke tilbake når man bestiller direkte.
 
Dog er det en stor fordel med fuel surcharge, kontra å ha den innbakt i billettprisen: Man får den igjen på billetter man ikke bruker, hvilket skjer meg med jevne mellomrom. Så da får jeg tilbake noen hundrelapper mer enn hvis ikke. Så det er ikke bare negativt med den

Gjelder noen selskaper - hos BA, KL (og sikkert flere) står det at fuel-tillegget ikke refunderes dersom billetten ikke er refunderbar. Også avhengig av hvor billetten er kjøpt (kjøper du en KL-billett hos WIAS så får du refundert "bensinskatten")

En del bedrifter har rabattavtale om xx % rabatt på billettprisen (dvs. ikke skatter, avgifter og "bensin")
 
Hi FlyHi,


Det er egentlig enkelt å svare på.

EU har gitt ut en reglverk som behandler dette. I EU-VO 1008/2008 (som også finnes på dansk) setter EU krav for prisopplysninger for alle flygninger innen EU-område.

Her blir det krevd at den totalprisen skål i minst splittes opp i disse fire ting:
  1. fare
  2. taxes
  3. flyplass-avgifter
  4. restende avgifter, tillegg og surcharges (spesielt disse som har sammenheng med fuel og sikkerhet)

Det er ikke lov å reklamere lengre med fare, men bare med totalpriser.

Hva far man refundert?!?

  • fare, dersom fare-rules tillatter refusjon
  • tax (fordi en flyselskap bare innkrever dette på vegne av myndigheter. Dette del må du fa tilbake)
  • flyplass-avgifter (som tax)
  • restende avgifter
    • myndighetspålagte sikkerhetsavgifter: JA
    • Booking fee: NEI
    • Fuel-Surcharge: Ja, dersom du har en god advokat som vet hvordan man kan satsøke selskap i dette sammenheng;) [Det finnes seg flere rettsak i dette sammenheng, og faktisk vant de pax de allerfleste. Men det er meget få pax som satsøker en selskap for dette, at de ikke refunderer fuel-surcharge]

Håper dette oppklarer litt.
 
Men nå er det jo strengt tatt slik at en et fly ikke kommer seg fremover uten drivstoff, og drivstoff er da en helt naturlig og sentral del av en flyvirksomhet. Det er helt naturlig at det skal være en del av den "normale" billettprisen.

Flyselskap AS tilbyr når flybilletter for kr 0,-: I tillegg tilkommer:
- Bensin
- Lønn til crew
- Betaling av bakketjenester
- Leie av fly
- Administrasjonskostnader

...
 
Gjelder noen selskaper - hos BA, KL (og sikkert flere) står det at fuel-tillegget ikke refunderes dersom billetten ikke er refunderbar.

Noget som jo netop understreger at det reelt er en del af billetprisen.

I tilfældet med SAS børnetilbud (som forøvrigt kan ses her) vil jeg klart mene det er misvidende markedsføring. Specielt taget i betragtning, at når man vil bestille en bonusbillet til samme strækning, hvor SAS også reklamerer med at man kun betaler skatter/afgifter, så opkræves der ikke fuelsurcharge. Noget der igen understreger at fuel-surcharge en del af billetprisen.

Når man tager i betragtning, hvor meget forbrugermyndighederne går op i at priser skal være gennemskuelige og fair markedsført, så undrer det mig, at de ikke for længe siden har slået ned på disse "surcharges".

Som tidligere nævnt, så synes jeg det er fair nok i tilfælde, hvor fuelprisen stiger voldsomt indenfor en meget kort periode, men som markedet ser ud idag, så er det blot blevet en indarbejdet praksis, som for længe siden burde være inkluderet i billetprisen.

At det er lettere for flyselskaberne at håndtere er for mig, som forbruger, fuldstændig ligegyldigt - og det må være flyselskabernes opgave at have nogle systemer og prisstrukturer som kan tage højde for sådanne ting.
 
Dersom du har bestilt og betalt, vend deg til SAS.

Krev at de splitter opp alt du har betalt i de deler som SAS må splitte opp etter EU-VO 1008/2008. Også skriv at du ikke forstår hvorfor de reklamer slik og plutselig betaler du en fuel-surcharge og en gebyr for visse ting. Her står det jo "du betaler bare "skatter og avgifter". Fuel Surcharge er ingen avgift. Også en gebyr er ingen avgift.

Jeg er absolut sikkert at SAS vil refundere deg Fuel-surcharge og de gebyrer. Rett og slett fordi det kan bli riktig dyrt dersom de far bot for misledende reklame...

Jeg må si, dette har noe av dette hva man bare kjenner fra en irisk harpe-spiller...
 
Dersom du har bestilt og betalt, vend deg til SAS.

Krev at de splitter opp alt du har betalt i de deler som SAS må splitte opp etter EU-VO 1008/2008. Også skriv at du ikke forstår hvorfor de reklamer slik og plutselig betaler du en fuel-surcharge og en gebyr for visse ting. Her står det jo "du betaler bare "skatter og avgifter". Fuel Surcharge er ingen avgift. Også en gebyr er ingen avgift.

Jeg er absolut sikkert at SAS vil refundere deg Fuel-surcharge og de gebyrer. Rett og slett fordi det kan bli riktig dyrt dersom de far bot for misledende reklame...

Jeg må si, dette har noe av dette hva man bare kjenner fra en irisk harpe-spiller...

Nu har jeg ikke selv bestilt, men faldt over deres formuleringer, som jeg synes er af stor principielt betydning og noget som bør komme frem i lyset. Men som nævnt andre steder, så er det ikke bare SAS som har et "mærkeligt" forhold til om fuel-surcharge er skatter/afgifter.

Forbrugermyndighederne burde se nærmere på dette.
 
Nu har jeg ikke selv bestilt, men faldt over deres formuleringer, som jeg synes er af stor principielt betydning og noget som bør komme frem i lyset. Men som nævnt andre steder, så er det ikke bare SAS som har et "mærkeligt" forhold til om fuel-surcharge er skatter/afgifter.

Forbrugermyndighederne burde se nærmere på dette.

Jeg synes du burde skrive et brev til forbrukermyndighetene (hvem som nå måtte være rett myndighet i Danmark, vet jeg ikke, men i Norge er vel Forbrukerombudet rett adresse) og be om at de vurderer kampanjen.
 
Dersom du har bestilt og betalt, vend deg til SAS.

Krev at de splitter opp alt du har betalt i de deler som SAS må splitte opp etter EU-VO 1008/2008. Også skriv at du ikke forstår hvorfor de reklamer slik og plutselig betaler du en fuel-surcharge og en gebyr for visse ting. Her står det jo "du betaler bare "skatter og avgifter". Fuel Surcharge er ingen avgift. Også en gebyr er ingen avgift.

Jeg er absolut sikkert at SAS vil refundere deg Fuel-surcharge og de gebyrer. Rett og slett fordi det kan bli riktig dyrt dersom de far bot for misledende reklame...

Jeg må si, dette har noe av dette hva man bare kjenner fra en irisk harpe-spiller...

SAS refunderer alltid Fuel Surcharge om billetten ikke benyttes...!
 
Jeg synes du burde skrive et brev til forbrukermyndighetene (hvem som nå måtte være rett myndighet i Danmark, vet jeg ikke, men i Norge er vel Forbrukerombudet rett adresse) og be om at de vurderer kampanjen.

I danmark må det vel bli forbrugerstyrelsen som man skal klage til :)
 
Back
Top