Jeg ser at Sterling sier de vil bli kjøpt opp av en annen aktør om de skulle få økonomiske problemer de ikke greier å hanskes med. Hvilken aktør kunne tenkes å være interessert i Sterling og ha penger til et slikt kjøp? Kunne Norwegian ha beveget seg mot Sterling?
Er redd dette ville knekt ryggen til DY. De har vel strengt tatt nok med seg selv for tiden vil jeg tro.Jeg ser at Sterling sier de vil bli kjøpt opp av en annen aktør om de skulle få økonomiske problemer de ikke greier å hanskes med. Hvilken aktør kunne tenkes å være interessert i Sterling og ha penger til et slikt kjøp? Kunne Norwegian ha beveget seg mot Sterling?
håper Susanne Larsen har en "contingency plan" i skuffen, slik at noen av de pakerte flyene kan settes inn for å fylle tomrommet NÅR Sterling forsvinner.
Det tviler jeg sterkt på. Skandinavia har allerede en overkapasitet og desverre så har nok markedet godt av at en aktør fosvinner.
Om noen skulle kjøpe Sterling så måtte det være for å kvitte seg med en konkurrent, noe jeg tror Sterling desverre er i ferd med å klare på egenhånd.
Og der ble Kaupting satt under statlig kontroll. Da har alle de 3 største bankene på Island blitt overtatt av staten
Men pisser egentlig ikke den Islandske staten i buksa for å holde seg varm?
Men historien gjentar seg , NB har gått konkurs 2 ganger tidligere og gjenoppstått.
Kanskje det om få år er Jettime som blir det "nye" Sterling?
Ikke nødvendigvis, men selv om situasjonen på Island ikke kan sammenlignes med situasjonen i Norge på starten av 90-tallet (da Island er langt mer ute å kjører idag) så var det noe lignende den norske staten gjorde den gang, da de tok over alle de store bankene. Uansett så har de ikke noe valg, da alternativet er så mye værre.
Den ser jeg, men vil overtagelsen av bankene faktisk redde Island fra konkurs?
Nå kan faktisk ikke en stat gå konkurs (på samme måte som en bedrift). Men de kan komme i den situasjonen at de ikke klarer låne forpliktelsene sine som f.eks Russland i 1998 og Argentina i 2002
Nå kan faktisk ikke en stat gå konkurs (på samme måte som en bedrift). Men de kan komme i den situasjonen at de ikke klarer låne forpliktelsene sine som f.eks Russland i 1998 og Argentina i 2002
Jeg tror ikke JT begynder ruteflyvning, men time will show!!
Da gjenstår fortsatt spørsmålet om hva det hjelper å kjøpe opp nasjonale banker, dersom Island til syvende og sist ikke klarer å la bankene holde sine forpliktelser ovenfor islendingenes sparepenger!
Dette med tanke på at Island nå er langt forbi det punktet hvor et slik grep faktisk kan bidra til å redde et land fra en total kollaps!
Men hva skjer egentlig da? De blir satt under administrasjon av IMF?
Nei, det er ikke riktig at IMF satte dem under administrasjon. Men de ble tvunget til å gjennomføre en del (nødvendige) reformer. Noe som er helt normalt når långivere skal yte lån i slike situasjoner. Har jeg forstått det riktig ble vel også noe av gjelden nedskrevet.
Hadde de ikke tatt over bankene slik de nå har gjort hadde islendingene allerede tapt pengene sine. Her er det rett og slett snakk om å redde stumpene.
Alternativet med å la bankene gå over ende hadde bare vært ennå værre. Dessuten så er det egentlig feil å si de ble kjøpt opp. I prinsippet ble de tatt over hvorpå staten så satte inn mer egenkapital i banken og åpnet kredittlinjene slik at de ikke skulle "forsvinne". På denne måten beskytter de sin egen befolkning (på en slags måte) og skyver risikoen over på staten og dens kreditorer. Det er bedre for islands befolkning at staten går teknisk konkurs enn at hele befolkningen gjør det.
Selv et konkursbo har verdier i seg.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.