Er dette billetten?

• Thread starter Thread starter Fry
  • Start date Start date
Re: Er detete billetten?

Som TOS sier, det er veldig mange selskaper som kun godtar setekvitteringen som bevis på gjennomført reise, derfor er det viktig å plukke denne med seg folkens, ikke la den ligge igjen på korsbom siden. (blir så mye for meg å rydde opp hele tiden hehe)
Dagens lille moralpreken ;)

Det er nok ikke nødvendigvis noe galt med "regnskapsdamene", men det kan være bedriftens regelverk som hindrer bruk av e-tkt. I staten heter det seg at e-tkt i seg selv ikke er nok som dokumentasjon på faktisk gjennomført reise (sannsynligvis av samme grunn som Shadow nevner - man kan få e-tkt på e-post, og så kansellere billetten). Staten (iallefall min institusjon) krever setekvittering (for reiser med f.eks. SAS), men hos Norwegian som gir oss muligheten til å hente ut en elektronisk kvittering så holder det (denne får man kun etter at reisen faktisk er gjennomført, om jeg har forstått dette rett, og er noe annet enn reisedokumentet).

Men SAS sine setekvitteringer sier (dessverre) ikke noe om hvilken billett du har reist med. Så dersom du har en fullfleks-billett og en happy-billett på samme avgang, så kan man reise med happy-billetten og refundere fullfleks-billetten.

Da sitter man med kvittering på fullfleks og setekvittering på samme avgangen. Ingen på regnskap kan se at disse gjelder forskjellig billett.

Men SAS sine setekvitteringer sier (dessverre) ikke noe om hvilken billett du har reist med. Så dersom du har en fullfleks-billett og en happy-billett på samme avgang, så kan man reise med happy-billetten og refundere fullfleks-billetten.

Da sitter man med kvittering på fullfleks og setekvittering på samme avgangen. Ingen på regnskap kan se at disse gjelder forskjellig billett.

Det tror jeg jaggu du har rett i. Det var en ide......;). Et mulig problem er at om du sitter på to billetter på samme avgang så vil muligens SAS sine reservasjonssystemer kansellere den ene billetten.

Det har skjedd med meg en gang jeg måtte helgardere meg litt: En rabattert billett med BU, og en full fleks billett med SAS - det ene selskapet som jeg hadde rabattert billett med ble kanskje tatt ut i streik, mens det andre ville fløyet (det var etter at SK hadde kjøpt BU, men før alt var integrert). Jeg måtte til Bergen, og helgarderte meg... Da ble SK avgangene jeg hadde på BU-billetten kansellert, fordi SAS antok at jeg ville ha den dyreste billetten (med dertilhørende stooore komplikasjoner).

Når jeg leser diskusjonen kan jeg i alminnelighet anbefale de fleste (ihvertfall oversiktlige) bedrifter å bruke Berg-Hansens Webgate. Vi som brukere bestiller både fly, hotell, leiebil etc. på egen side og alt dukker opp som faktura direkte til firmaet. Vi slipper utlegg, og regnskap får alle de morsomme dokumentene sine! :up:

Vi får reisebekreftelse på mail fra VIA etter hver reise som må vedlegges reiseregning. Det fungerer helt greit.

Det er nok ikke nødvendigvis noe galt med "regnskapsdamene", men det kan være bedriftens regelverk som hindrer bruk av e-tkt. I staten heter det seg at e-tkt i seg selv ikke er nok som dokumentasjon på faktisk gjennomført reise (sannsynligvis av samme grunn som Shadow nevner - man kan få e-tkt på e-post, og så kansellere billetten). Staten (iallefall min institusjon) krever setekvittering (for reiser med f.eks. SAS), men hos Norwegian som gir oss muligheten til å hente ut en elektronisk kvittering så holder det (denne får man kun etter at reisen faktisk er gjennomført, om jeg har forstått dette rett, og er noe annet enn reisedokumentet).

Som statsansatt i flere år (NTNU), med en god del reising, kan jeg bekrefte at setekvittering ikke er nødvendig dokumentasjon ved alle statsinstitusjoner. De klarte seg fint med kvitteringene vi fikk per e-post. Men dersom vi hadde papirbillett måtte vi gi fra oss stammen for at det skulle godkjennes.

Det tror jeg jaggu du har rett i. Det var en ide......;). Et mulig problem er at om du sitter på to billetter på samme avgang så vil muligens SAS sine reservasjonssystemer kansellere den ene billetten.

Så får man kjøpe fullfleks på avgang A, bytte denne til avgang B og etterpå bestille en billig billett på avgang A. Uansett så har man ikke dokumentasjon på hvilken billett man har reist med.

Som statsansatt i flere år (NTNU), med en god del reising, kan jeg bekrefte at setekvittering ikke er nødvendig dokumentasjon ved alle statsinstitusjoner. De klarte seg fint med kvitteringene vi fikk per e-post. Men dersom vi hadde papirbillett måtte vi gi fra oss stammen for at det skulle godkjennes.

Jeg ser at vi faktisk har endret litt på rutinene hos oss også. Det er ikke lenger et krav om setekvittering, men det står følgende: "For elektroniske flybilletter kreves kvittering som viser at beløpet er belastet konto." Dvs. at jeg antar at det er greit om man viser til setekvittering i tillegg til e-tkt (de har iallefall ikke kicket på det i forhold til meg).

Min erfaring er at det vanligvis er litt forskjell på liv og lære når det kommer til detaljene i slike regler. Den som vil jukse til seg noen kroner på ei reiseregning får det nesten garantert til, uansett. Spesielt dersom man er villig til å forfalske vanskelig etterprøvbare dokumenter, som for eksempel utskrift fra nettbank.

Staten (iallefall min institusjon) krever setekvittering (for reiser med f.eks. SAS), men hos Norwegian som gir oss muligheten til å hente ut en elektronisk kvittering så holder det (denne får man kun etter at reisen faktisk er gjennomført, om jeg har forstått dette rett, og er noe annet enn reisedokumentet).
Jeg jobber også i staten, min arbeidsgiver krever at alle reiser bestilles via arbeidsgivers reisebyrå med fakturering direkte til arbeidsgiver (med påføring av prosjektkode og kostnadssted). Andre utlegg (f.eks. hotell, parkeringsutgifter, taxi) dekkes mot kvittering, mens en del typer utlegg med "fast pris" (buss, tog, ferge) ikke trenger dokumenteres.

En pragmatiker hos oss foreslo en gang at man i stedet for å drive med dyr og komplisert administrasjon av reiseregninger (typisk rundt 1000 kr per regning!) heller kunne ha ulegitimerte "gjennomsnittssatser" for reiser, f.eks. kunne man ha en fast "gjennomsnittssats" for en reise Oslo-Bergen og en fast sats per overnattingsdøgn. Så kunne folk bestille rimelig reise og overnatting dersom de ønsket det, stikke et eventuelt overskudd i egen lomme og spoare arbeidsgiver for masse arbeid med reiseregningshåndtering. Men skattemessig og regnskapsmessig var visst dette fy-fy...

En pragmatiker hos oss foreslo en gang at man i stedet for å drive med dyr og komplisert administrasjon av reiseregninger (typisk rundt 1000 kr per regning!) heller kunne ha ulegitimerte "gjennomsnittssatser" for reiser, f.eks. kunne man ha en fast "gjennomsnittssats" for en reise Oslo-Bergen og en fast sats per overnattingsdøgn. Så kunne folk bestille rimelig reise og overnatting dersom de ønsket det, stikke et eventuelt overskudd i egen lomme og spoare arbeidsgiver for masse arbeid med reiseregningshåndtering. Men skattemessig og regnskapsmessig var visst dette fy-fy...

Tja, nå vet jeg hvor i staten du jobber, men jeg mener å huske at ihvertfall et departement operer slik når det kommer til hotellopphold (kost og losji). Dvs hver by har en fast takst (sum) som man får ved overnatting også er det opp til hver enkelt ansatt å velge om hvordan man vil bo. Så det er tydeligvis at det er forskjellige tolkninger av loven også i staten.

Og 1000kr per reiseregning :o .....only in Staten sier nå jeg. Ifjor jobbet jeg for en stor bedrift innen oljeservice, der har de fått ned kostnadene per reiseregning på snaue 200kr (husker jeg rett, hvilket var en kraftig reduksjon iforhold til noen år tilbake, da kloke hoder fant ut at her kunne det spares mye og allikevel få et bedre tilbud)

Last edited:

Tja, nå vet jeg hvor i staten du jobber, men jeg mener å huske at ihvertfall et departement operer slik når det kommer til hotellopphold (kost og losji). Dvs hver by har en fast takst (sum) som man får ved overnatting også er det opp til hver enkelt ansatt å velge om hvordan man vil bo. Så det er tydeligvis at det er forskjellige tolkninger av loven også i staten

I prinsippet kan man bruke ulegitimerte satser, men i etater som har hotellavtaler skal man bruke avtaleprisene, selv om det hadde blitt rimeligere å benytte rimeligere bosted (og evt. ulegitimert sats). Eneste unntak er når man er på steder hvor det ikke finnes avtalehotell i rimelig nærhet (eller avtalehotellet er fullt). En gang jeg var en drøy uke i CPH på det offentlige bekostning var alle samarbeidende hoteller fulle. Da bodde jeg på et billig pensjonat (gjorde ikke annet der enn å sove likevel) til rundt 350 natta men hevde ulegitimert nattillegg på rundt 1500 kr natten pluss ulegitimerte kostpenger på rundt 750 kr natta. Da ble det et saftig, skattefritt overskudd, ja... Men likevel rimeligere for arbeidsgiver enn om jeg skulle ha benyttet hotellavtalen.

Hadde en arbeidstaker f.eks. kunne fått ulegitimert (og skattefritt) f.eks. 1000 kr per leg på innenlands + 1000 kroner natta i overnatting + 500 i kost tror jeg mange hadde klart å fikse rimeligere overnatting med betydelig besparelser for arbeidsgiver. Jeg har mange kollegaer som reiser og bor unødvendig dyrt fordi de uansett får dekket alt etter regning og ikke har noe incentiv for å gjøre ting billig.

Tja, nå vet jeg hvor i staten du jobber, men jeg mener å huske at ihvertfall et departement operer slik når det kommer til hotellopphold (kost og losji). Dvs hver by har en fast takst (sum) som man får ved overnatting også er det opp til hver enkelt ansatt å velge om hvordan man vil bo.

Satsene finnes her:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fa...andsregulativet.html?id=438645&epslanguage=NO

Som ulegitimerte satser synes jeg disse stort sett er spinnville.

Blazius: Helt nytt fra 1. jan - men ved å bo billigere og sitte igjen med overskudd, er ikke lenger skattefritt. Regnskapsavdelingen hos oss vred hodet rundt for å finne ut hvordan det skulle føres. Visstnok.

Statens satser er jo rimelig gode. I gode gamle dager hadde jo SAS noe sånt som dobbelt av Statens satser. Var ramaskrik når SAS måtte ned på statens satser...

Blazius: Helt nytt fra 1. jan - men ved å bo billigere og sitte igjen med overskudd, er ikke lenger skattefritt. Regnskapsavdelingen hos oss vred hodet rundt for å finne ut hvordan det skulle føres. Visstnok.

Statens satser er jo rimelig gode. I gode gamle dager hadde jo SAS noe sånt som dobbelt av Statens satser. Var ramaskrik når SAS måtte ned på statens satser...

Alle statsetater har nok i utgangspunktet samme regelverk å forholde seg til, men det kan av ulike grunner praktisere ulikt. Hos oss er det ikke vanlig praksis å belaste ulike prosjekter for reiseutlegg (fly, hotell osv.) før reisen er gjennomført og reiseregning skrevet. Staten dekker årsavgift til kredittkort for å unngå at belastningen for utleggene går på den enkelte. Jeg har forstått det overordede i reiseregulativet slik at man skal reise på for staten billigste måte (med enkelte forbehold), og for de fleste av mine reiser så innebærer ikke det å involvere et reisebyrå som for det første tar et drøyt gebyr, og for det andre stort sett ikke klarer å finne rimeligere billetter/overnatting enn jeg selv.

Hvor gode statens satser er varierer nok veldig mye i forhold til hvor man reiser (og som nevnt, så er ikke overskudd på losji lenger skattefritt). Personlig så sliter jeg med å finne akseptable hoteller i f.eks. Storbritannia (ekskl. London) for en rekke byer jeg har reist til som er innenfor satsene. For London synes jeg at jeg oftere og oftere må overstige satsene for hotell (selv på ikke spesielt gode hoteller - noen gode tips....?). Innenlands har jeg ved flere anledninger blitt nektet tilbakebetaling av hotellutgifter som da oversteg kr. 1050,- per natt. Ved overnatting på Radisson OSL for å ta et tidlig fly videre måtte jeg selv betale ca 250, selv om rommet på hotellet var booket på statens avtalepris....:8: Det samme har skjedd flere andre ganger (også da med statens avtalepriser), og nå begynner det å bli relativt kostbart å bo på hotell i f.eks. Oslo så det vil nok sikkert skje igjen. Det er mulig at noen overfortolker regelverket hos oss...?

Det er mulig at noen overfortolker regelverket hos oss...?

Jeg ville tro at "Dersom utgiften utover dette skal dekkes må det på overnattingsstedet være svært vanskelig å få overnattingsmulighet av rimelig standard innen øvre legitimasjonssats grense." skulle holde som begrunnelse for å gå over i slike tilfeller.

Det er noe rart med satsene når 1050 kroner er det man kan få dekket etter regning for hotell i Norge, mens man i Danmark får dekket 1650 uten å vise regning.

Jeg ville tro at "Dersom utgiften utover dette skal dekkes må det på overnattingsstedet være svært vanskelig å få overnattingsmulighet av rimelig standard innen øvre legitimasjonssats grense." skulle holde som begrunnelse for å gå over i slike tilfeller.

Det er noe rart med satsene når 1050 kroner er det man kan få dekket etter regning for hotell i Norge, mens man i Danmark får dekket 1650 uten å vise regning.

Tro meg, jeg har forsøkt å diskutere med de "ansvarlige" om denne grensen innenlands (for i likhet med deg så ser jeg ikke helt logikken). Det har da endt meg at jeg har fått satsen på¨kr. 1050,- og ikke noe mer.... Hoteller i f.eks. Oslo begynner å bli dyrt, og sist jeg var der fant jeg ikke noe under 1250,- per natt.

Back