Er dette billetten?

• Thread starter Thread starter Fry
  • Start date Start date

Fry

ScanFlyer Silver
Bestilte forleden dag en flyreise til sommeren igjennom gotogate.no. ba om å få tilsendt papirbillett, men nå er det vel rundt 6 uker siden bestillingen. Avgang er ikke før i juni, men har ennå ikke fått billett. Er det slik at billetter utstedes 2 uker før avreise, eller har de bar eikke sendt meg billett? Alle andre ganger har jeg bare fått det på epost, men vet ikke hvordan dette er denne gangen.

Fikk en bekreftelse hvor det stod følgende:

Takk for at du bruker GOTOGATE for å reservere reiser. Du kan se gjennom reservasjonsinformasjonen nedenfor.
dine reisereservasjoner

Reservasjonsnummer: XXXXXX
Reisestatus:Bekreftet
• Reisen er bekreftet og reservasjonen er garantert.
• Vi anbefaler at du skriver ned reservasjonsnummeret eller skriver ut denne siden.

passasjerinformasjon:

navn, avreise datoer osv osv står nedover her. Kan jeg bare printe ut denne siden, og vise i check-in? For jeg har juo reservasjonsanummer og navn her?'

Sikkert dumt spørsmål. Skjønner ikke hvorfor jeg valgte papirbillett, men ble bare litt usikker her...

Re: Er detete billetten?

Hvis det er en elektronisk billett hadde dette holdt ja, men siden du har bedt om en papirbillett, så må du fysisk ha denne for å få sjekke inn.

Bestillingen er sikkert i orden, men hvis du har bedt om papirbillett, må du ha denne med på flyplassen når du sjekker inn. Ta derfor kontakt med Gotogate og så ordner det seg sikkert!

Hvorfor du ville finne på å velge en papirbillett istedet for en elektronisk billett, ja det er ikke godt å si. Som sagt her tidligere, er det en papirbillett utstedt så må du ha den med for å få sjekket inn. Men er du sikker på at du har fått en papirbillett da? Det vil Gotogate kunne svare på enkelt så klart, men GDSene har ofte egen nettsider der man kan sjekke reiserute o l, og ofte vil det stå der om det er en elektronisk billett eller en papirbillett. Om du sender meg en PM med din bookingreferanse og ditt etternavn, så kan jeg se om jeg kan finne det.

Men det enkleste, også enklere og kjappere enn å lage en tråd her, er å plukke opp telefonen og ringe til byrået.

Takk for svar. Fikk en PM, så kanskje jeg får hjelp nå. Vel, synes ikke det gjør noe å spørre her da, er mange kyndige som kan gi meg svar her raskt og greit, uten at jeg trenger involvere reisebyrået. Jeg er ikke akkurat en stor-poster her, så føler ikke at jeg opptar for mye plass ;)

Men da satser jeg på at det ordner seg iallefall.. Ble bare tull med papirbillett gitt, så vet jeg det til neste gang :)

Ja, papirbillett gir masse unødvendig stress. Jeg ble nektet ombordstigning i New York fordi jeg ikke hadde papirbilletten min, som var blitt borte ved innsjekkingen (om det var min feil, eller innsjekkingsdamen, vet jeg ikke). Jeg fikk heller ikke gitt beskjed til min medreisende (som hadde elektronisk billett) om hvorfor jeg ikke kom ombord.

Etter en god stund (etter at alle de andre passasjerene var gått ombord), og etter at jeg en rekke ganger hadde forslått at billetten måtte befinne seg i innsjekkingen (som lå veldig langt vekke fra gaten), gikk innsjekkingspersonalet med på å ta en telefon til innsjekkingen. Der bekreftet de at de hadde billetten min, og overraskende nok var den muntlige bekreftelsen god nok til at jeg fikk slippe ombord, selv om innsjekkingen ikke fysisk hadde billetten min. Så det endte bra!

Men jeg synes det er litt merkelig at det er så viktig å kunne framlegge en papirbillett, bare fordi den eksisterer (jeg hadde jo boarding pass og diverse legitimasjon), mens man gjerne kan reise uten billett dersom man har en såkalt elektronisk billett. Men det er vel kanskje en god forklaring ett eller annet sted. :)

Saken ligger i også i penger.
Mangler billetten (gjelder særlig C-klasse) så kan du sjekke inn, "miste" billetten for så ved ankomst å ringe rett til reisebyrå/selskapet og kansellere reisen for å få pengene tilbake.
Har vært borte i pax som har gjort dette, de ringte faktisk etter innsjekk til reisebyrået for å få reisen kansellert å få pengene igjen.

Og før noen spørr, nei, hvis du er sjekket inn og reisebyrået kansellerer (eller booker om) bookingen vil ikke innsjekkingen bli kansellert.
Derfor er det viktig for de i gaten å få inn papirbilletten.

Hvis et reisebyrå har utstedt en papirbillett og flyselskapet ikke får billetten vil de da ikke få betalt for passasjeren.

Har noe med det å gjøre også, men kan ikke si helt hvordan den delen fungerer.
Men vet at hvis et selskap skriver ut en FIM (Flight Interupt Manifest) altså en billett for en reisende som skulle f.eks reist med KL til AMS, men istedet må reise med SK via CPH, og SK ikke får inn denne vil de heller ikke få betalt. Det samme faktisk hvis KL kontoret glemmer å stemple den.

Det som jeg ikke forstår er hvorfor f.eks Berg Hansen reisebyrå fremdeles utsteder papirbilletter på Norwegian?
Spesiellt er det gruppereiser som får slike billetter. Er det noe mer praktisk for et reisebyrå å utstede papir istedenfor elektronisk?

Det som jeg ikke forstår er hvorfor f.eks Berg Hansen reisebyrå fremdeles utsteder papirbilletter på Norwegian?
Spesiellt er det gruppereiser som får slike billetter. Er det noe mer praktisk for et reisebyrå å utstede papir istedenfor elektronisk?

Jeg har opplevd å måtte sjekke inn 70 stykker i en gruppe på samme flight med disse billettene hos Norwegian. Det er greit med utenlandske reisebyråer og reisende, men på en kort innenriksreise med et norsk reisebyrå er det helt meningsløst og ressurskrevende - for alle - at folk skal reise med slike billetter. Billettene må skrives ut, sendes i posten, oppbevares, vises i innsjekkingen, rives av og legges i folderen bak ombordstigningskortet, det må tas ut i gaten - og returneres. Tungvint!

Noen flyselskaper har e-ticketsystemer som ikke klarer å håndtere gruppe-PNRer. Det blir vel færre og færre, men det er mulig DY har en sådan begrensning. Noen klarer heller ikke å utstede e-tickets for Infants.

Det finnes en nedtellingsklokke på IATAs hjemmeside til IATAs deadline til 100% e-ticketing (jeg er fortsatt litt skeptisk til den). http://www.iata.org/index.htm

Vi hadde ei dame på lønningsavdelingen som mente at e-ticket ikke egentlig kunne passere som originalbillett til reiseregninger. Jeg tror hun gikk av med pensjon for noen måneder siden.

Vi hadde ei dame på lønningsavdelingen som mente at e-ticket ikke egentlig kunne passere som originalbillett til reiseregninger. Jeg tror hun gikk av med pensjon for noen måneder siden.

Med fare for å fornærme noen nå, så tar det gjerne en god stund før slike regnskapsdamer kommer helt up-to-speed på "nyvinninger" som e-ticket... :lol:

(btw - regnskapsdamen vår godtar e-ticket ;))

Med fare for å fornærme noen nå, så tar det gjerne en god stund før slike regnskapsdamer kommer helt up-to-speed på "nyvinninger" som e-ticket... :lol:

(btw - regnskapsdamen vår godtar e-ticket ;))

Det er nok ikke nødvendigvis noe galt med "regnskapsdamene", men det kan være bedriftens regelverk som hindrer bruk av e-tkt. I staten heter det seg at e-tkt i seg selv ikke er nok som dokumentasjon på faktisk gjennomført reise (sannsynligvis av samme grunn som Shadow nevner - man kan få e-tkt på e-post, og så kansellere billetten). Staten (iallefall min institusjon) krever setekvittering (for reiser med f.eks. SAS), men hos Norwegian som gir oss muligheten til å hente ut en elektronisk kvittering så holder det (denne får man kun etter at reisen faktisk er gjennomført, om jeg har forstått dette rett, og er noe annet enn reisedokumentet).

Back