Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Re: OSL jakter nye langruter

Mulig at Oslo-Darwin ikke er den beste ruten.

Mulig??

En Darwinrute fra OSL er fullstendig utopisk og jeg blir like overrasket da denne diskusjonen dukker opp i diverse tråder. Kanskje greit at moderator rydder opp og lager en egen OSL-Darwin/Australia tråd under småprat.
 
Re: Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Jeg har hatt gleden av å sitte på et midtøsten-selskap i økonomi i litt yngre dager fra Australia, i "lett" motvind - rett over 16 timer fra off- til on-block. Da er det virkelig snakk om å gå oppetter veggene og tilbake igjen. 3-4 filmer og noen serier sammenhengende i strekk og du har fortsatt over halvparten igjen av flyturen. Prøve å duppe litt, og bråvåkner og finner ut at det er fortsatt er 6 timer igjen. Opp-og-ned midtgangen slår ihjel noen minutter til. Kanskje joine noen i å be til Mekka i et par timer og? Hangman blir kjedelig etter noen timer. Til slutt ser man på arabiske serier og ler av ting på helt random tidspunkt. Dette er ikke non-stop-fordelen verdt.

Ellers kan jeg tenke at markedet OSL-DRW-OSL kanskje er 10-20 per uke i høysesong. Brorparten ser sannsynligvis fordelen av å fly med billigere billetter via andre steder, så kanskje kan en ukentlig avgang med en Gulfstream kan få 50% LF.

Hele ideen er ehm darwinistisk...
 
Re: OSL jakter nye langruter

Det måtte i såfall vært i et tidsbegrenset publisitetsstunt.... Kan aldri innbille meg at folk ville strømmet til denne ruten over tid. Altfor langt... tenk deg å sitte 15 timer på økonomiklasse.

Det har jeg gjort mange ganger ... Det er en del av eventyret ved å reise det. Skal ikke være enkelt å reise langt :-) Har aldri skjønt de som betaler 3 ganger prisen for et flysete i business eller førstklasse. Hadde heller brukt pengene på et bedre hotell eller lengre opphold.


Spørmålet er vel også hvor en slik rute hadde blitt lagt fra OSL ... Mest sansynlig Melbourne av praktiske grunner, men jeg tror vel de fleste helst ville hatt en rute til Sydney ...
 
Re: Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Non-stop flights vs connection i Europa/Asia.

Folk har forskjellige preferanser og behov.

Jeg er en av de som unngår interkontinentale direkteruter fra Oslo (når jeg har god tid).

Å reise med mange Nordmenn om bord gir meg en harry skoletur-følelse, huff huff.
Noe bedre i C enn Y, men dersom jeg slipper å høre norsk/nordisk finner jeg roen raskere.

Samme med lange flighter som betjenes av narrow-body – det blir bare helt feil.

Stemningen om bord på TG/DY OSL-BKK er ganske forskjellig fra ZRH-SIN med LX/SQ.

Transit på en Europeisk flyplass før en lengre flight setter tonen for en god reise.

Det føles mer klassisk og stilfullt. Perhaps it’s just my love for airports. :)

På vei til Australia er det intet bedre enn å bryte reisen med noen timer eller en overnatting i Singapore.
Tror vi alle liker å fly i dette forumet, men 12-14 timer i luften holder per dag.

:fly
 
Last edited:
Re: OSL jakter nye langruter

Sorry, men forslagene du kommer med her er totalt urealistiske.
Kort sagt er det en all for lang flight for en LCC, da kostnadene øke proporsjonalt når flightlengdene øker fra 12 timer og oppover. Med crew og drivstoff som må fraktet er det svindyrt

Og en annen ting, TS regner til Darwin, regner med at Darwin neppe er en veldig etterspurt destinasjon for nordmenn heller. Mer etterspurte destinasjoner som Brisbane og for ikke å snakke om Sydney og Melbourne er betraktlig lengre.
 
Re: Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Non-stop flights vs connection i Europa/Asia.

Folk har forskjellige preferanser og behov.

Jeg er en av de som unngår interkontinentale direkteruter fra Oslo (når jeg har god tid).

Å reise med mange Nordmenn om bord gir meg en harry skoletur-følelse, huff huff.
Noe bedre i C enn Y, men dersom jeg slipper å høre norsk/nordisk finner jeg roen raskere.

Samme med lange flighter som betjenes av narrow-body – det blir bare helt feil.

Stemningen om bord på TG/DY OSL-BKK er ganske forskjellig fra ZRH-SIN med LX/SQ.

Transit på en Europeisk flyplass før en lengre flight setter tonen for en god reise.

Det føles mer klassisk og stilfullt.
:fly

Sorry altså, men det du kommer med her er noe av det norskeste som finnes.;) Nordmenn dom liker å gi uttrykk for at andre nordmenn på tur er harry og at man selv foretrekker å reise med andre nasjonaliteter. Personlig liker jeg godt å reise med mange nordmenn. Men man er forskjellig. Men at dansker, svensker, finner, briter, tyskere eller polakker er mer behagelige å reise med på tur er ikke min erfaring. For å si det mildt.;)
 
Re: Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Sorry altså, men det du kommer med her er noe av det norskeste som finnes.;) Nordmenn dom liker å gi uttrykk for at andre nordmenn på tur er harry og at man selv foretrekker å reise med andre nasjonaliteter. Personlig liker jeg godt å reise med mange nordmenn. Men man er forskjellig. Men at dansker, svensker, finner, briter, tyskere eller polakker er mer behagelige å reise med på tur er ikke min erfaring. For å si det mildt.;)

ha ha ha. Jeg er faktisk enig med Edvard, men du har helt rett i at det er det norskeste som finnes ;)
 
Re: Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Jeg er enig med Edvard og KristianSK. Ikke det at jeg synes det er harry å høre norsk eller har noen generell kritikk av hvordan nordmenn oppfører seg på tur, men jeg synes det er gøyere med litt internasjonal følelse og stemning når jeg først er på tur. Jeg stopper mye heller i Zurich eller Doha enn København og reiser heller Singapore Airlines eller United for den saks skyld, enn SAS. Normalt er jeg veldig opptatt av å støtte lokalt/norsk næringsliv, men i dette segmentet har jeg et dilemma. ;)
 
Re: Er det Økonomisk mulig å fly Norge-Australia non-stop

Leste denne tråden her nettopp, og jeg må nesten le av hobbyøkonomer som prøver å argumentere for at en rute fra Lille Norge som forøvrig er det landet i Europa utenom Island som ligger LENGST vekke fra Australia skal få en direkterute down under.

Og ikke nok med det så blir byen Darwin lansert som mulig destinasjon, ifra Sydney Australias største by så er det 4 daglige avganger til Darwin, OSL-TRD har til sammenligning rundt 30 daglige avganger.

Nei blir nok ikke dirkekterute til Australia med det første, og som folk påpeker så er det nok andre steder i Europa som har litt større passasjergrunnlag enn Norge på en direkterute.


Til OT temaet på slutten så bryr jeg meg ikke om folk er norske, svenske, hvite, gule eller svarte så lenge de har god hygene og tar hensyn til sine medpassasjerer. En vis mann sa en gang her inne, Monkeyclass er Monkeyclass spiller ikke noen rolle hvem du reiser med ;)
 
Re: OSL jakter nye langruter

Forskjellen er at man da havner Sydney, Melbourne eller Brisbane. Og det er nok ditt "de fleste" vil, ikke Darwin. Selv ikke sandkassegjengen flyr til Darwin, og da tyder vel ting på at markedet ditt ikke er all verden.

Cairns, derimot, er jo en attraksjon i seg selv. Selv om det blir ekstremt langt...
 
Back
Top