Er det mulig, Herr Bolm..

- Stemte det med antall ombord vs antall boardet i DCS?
- "Manuell" boarding vs gatereaders?

Hva skjedde egentlig?

Sjefen min skulle hjem til Trondheim med DY i fjor, og grunnet et gateskifte hun ikke var klar over klarte hun å sette seg på flyet til Bergen i stedet. Oppdaget det ikke før de var i lufta :lol:

Det endte med middag med kapteinen og hotellovernatting i Bergen før første fly til Værnes neste morgen!

VC-10

Ansvaret med å gå på riktig fly må ligge hos paxen. Selvsagt skulle DY ha oppdaget dette, men slik skjer!

Ansvaret med å gå på riktig fly må ligge hos paxen. Selvsagt skulle DY ha oppdaget dette, men slik skjer!

Hvorfor det ligge hos passasjeren som er amatøren i dette scenarioet? Har ikke den profesjonelle parten et større ansvar? Det har den i all andre sammenhenger. Det er mennesklig å feile. Det er greit, men det er egentlig ganske skremmende at det går an å få til dette i 2008 med tanke på alt sikkerhetsfokuset som finnes rundt luftfart. Noe som igjen underbygger at det er den profesjonelle luftfartsaktøren som har det største ansvaret.

Det endelige ansvar må jo ligge hos operatøren. De har jo tydeligvis ikke gjort god nok jobb i forhold til doc-check og boarding. (Hadde han hett Ole Andersen eller noe i den duren kunne jeg sett for meg at man sjekket inn og boardet feil person, og dermed ville ha en headcount som stemte, men det blir jo litt verre når man heter Bolm!).

Det skjer flere ganger daglig at pax kommer til feil gate osv.
Skal banne på at iløpet av min vakt i morra så kommer det minst 3-4 bare på de flyene jeg handler.
Enkelte av de reisende er en stor gjeng med vimser, ja de kan sikkert følge litt bedre med, men å legge ansvaret på at han havnet på feil sted er en grov bommert fra din side, det ligger hos de i gaten samt crew ombord. Ene og alene disse.
Har vært med på at pax har kommet inn (eller nesten) på feil fly, men da f.eks et tidligere fly til en destinasjon, ikke en annen destinasjon. Det skyldes da at den som har boardet pax'n har vært litt stressa og uoppmerksom, for da har navn/destinasjon/selskap vært riktig på boardingpasset, de har da boardet manuellt på boardingnummeret og ikke dobbelsjekka at navnet som kom på skjermen stemte med den som sto forran seg.

Forøvrig LH teller ikke pax ombord ;)

I et sikkerhetsperspektiv kan man ikke skylde på passasjeren dersom flyselskapet "går med på" å ta med en passasjer som ikke står på listene. I disse tilfellene har passasjerer gått på fly utilsiktet, men det kan hende at det en dag er tilsiktet. Har ikke da selskapet et ansvar?

Det blir vel ikke nevnt om han har bagasje, men ville den gått til Trondheim eller vil de på den flighten ha savnet han og tatt av bagasjen igjen før de dro fra Tromsø.

Gjør bakkeselskapet jobben sin så dro den ikke med den andre maskinen hvertfall.. Men det var vel kanskje nettopp mangel på det dette skjedde...

Ansvaret ligger selvfølgelig hos flyselskapet/ de som har ansvar for boarding, det er de som ender opp som de største amatørene i disse tilfellene.

Last edited:
NB: Brannfakkel!
Disse historiene om folk som kommer på feil fly - det begynner å bli en del etterhvert - jeg har bare hørt om dette på DY-avganger. Har DYs handlingagenter et annet annet DCS, eller er de sløvere? Hvorfor hører vi aldri historier om at SAS har sendt folk til feil destinasjon? (eller har jeg sovnet og ikke fått med med SGS sine bommerter?)

To tidligere kolleger av meg skulle reise fra OSL til BGO, men endte opp i TRD. Dette fant de ut først etter at flyet av airborne... Er vel et par år siden dette nå, men er fortsatt en god historie man drar fram i lystige lag :lol:

SAS (group)frakter vel 40.000.000 kunder pr år, så det har sikker skjedd både med SAS og alle andre....

Back