Dette hadde vært grunnlag for oppsigelse der jeg jobber - med god grunn!
Spørsmålet er ikke om man "klarer" å gjøre dette eller ikke....
I flysikkerhetsarbeidet er det tre faktorer vi legger stor vekt på:
- Knowledge
- Skill
- Attitude
Vedkommende som utførte denne innflygningen scoret høyt på S, men strøk soleklart på K og A.
Enhver OM-A godkjent av myndighetene vil ha klare krav til Stabilised Approach. Disse er ufravikelige og der for å ta vare på sikkerheten til passasjerene. Det er et ufravikelig krav i hele industrien at man skal være Stabilised i 500', og wings level i 300' for en visuell innflygning.
Denne herremannen (eller damen, for den del!) stryker soleklart på Knowledge om bestemmelsene, men i enda større grad stryker han/ hun på Attitude. Å sette seg selv over bestemmelsen, som er der for å tilfredsstille sikkerheten til alle involvert, er rett og slett utilgivelig.
Det er et faktum at dette skjer rett som det er, særlig i mindre selskap som ikke har et godt nok fokus og gode nok systemer for å monitorere og følge opp brudd på prosedyre. Det sørgelige er at kollegaen som sitter til høyre i cockpiten blir påvirket av de dårlige valg og vurderinger en slik kaptein tar, og dermed bidrar til å utvikle en slett sikkerhets kultur innad i selskapet.
Jeg er den første til å innrømme at jeg blir imponert over dyktigheten (Skill) til en pilot som kan håndtere en visuell innflygning så bra, men samtidig skuffet i særdeleshet over at vi som profesjonelle yrkesutøvere lar dette overskygge helhetsinntrykket av vedkommendes KSA - det som passasjerene i utgangspunktet tar for gitt når de stiger om bord.
Tajfa