Er Ballistic recovery system/Cirrus airframe parachute system i bruk i Norge?

Firelude

Newcomer
Heisann. Ballistic recovery system/Cirrus airframe parachute system er noe som er kommet for en del år tilbake. Er dette vanlig på småfly i Norge? Dette lar seg vel ikke ettermontere..eller?

Dersom et fly har dette montert vil det vel være en waring tag utvendig vil jeg tro men det er kanskje ikke en standard på hvordan brann&red personell skal kunne identifisere at slikt utstyr er montert?
 
Last edited:
Systemet har vært i bruk minst én gang i Norge, men jeg vet ikke hvor mange norskregistrerte fly som har redningsskjerm.

Privatflyet var underveis fra Stavanger til Jarlsberg da skyer gjorde det nødvendig å snu for å opprettholde visuelle referanser. I svingen kom flyet inn i skyer med kraftig ising og turbulens, og kontrollen gikk tapt. Et sannsynlig totalhavari med fatalt utfall ble forhindret av at fartøysjefen løste ut flyets redningsskjerm. Flyet kom i ulendt terreng og fikk betydelige strukturelle skader. Alle fire om bord slapp uskadet fra ulykken.

https://havarikommisjonen.no/Luftfart/Avgitte-rapporter/2012-01
 
Det er vel standard på Cirrus, og så er det mange mikrofly som har det. Mikroflyene får (fikk i hvert fall) lov til å veie mer dersom de har skjerm
 
Ok takk&takk for svar. Er det noen som vet om det skal være en warning tag plassert på et synlig sted for flyene som har et slikt utstyr? Da tenker jeg på om det er en måte brann&red personell kan identifisere dette utstyret fra utsiden?
 
Ok takk&takk for svar. Er det noen som vet om det skal være en warning tag plassert på et synlig sted for flyene som har et slikt utstyr? Da tenker jeg på om det er en måte brann&red personell kan identifisere dette utstyret fra utsiden?

Ja, det er krav til markeringer på utsiden.
 

Attachments

  • Screenshot_20210227_175457.jpg
    Screenshot_20210227_175457.jpg
    70.9 KB · Views: 192
Back
Top