Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Mekum

ScanFlyer Blue
Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Hørte akkurat på NRK nyhetene at OSL har søkt om å få bygge om transferdelen av flyplassen slik at man i fremtiden (om 1 år) skal slippe å sjekke inn på nytt dersom man har transfer til innland.

Reportasjen nevnte at det ville muligens åpne for nye ruter til OSL da dette var noe flyselskapene hadde etterspurt, samt at det som en konsekvens ville føre til større inntekter til OSL naturlig nok. NRK henviste til Aftenposten, men har ikke sett noe på nett der ennå...

Uansett, gode nyheter om det går igjennom hos byråkratene :)

Re: Enklere transfer på OSL fra 2014

Ja, dette tror jeg vil øke trafikken på Gardermoen. I dag holder man seg langt unna Gardermoen på vei hjem fra utlandet. Det er utrolig at det ikke har vært gjort for lenge siden, men bedre sent enn aldri. Dette er en gladnyhet.

:D

Hvordan løses dette i praksis?

Om jeg kommer fra utlandet via OSL og skal til Bergen, så må jeg jo uansett gjennom tollen på et tidspunkt?

Hmmm, nå kommer vel Tolldirektøren og stopper gleden galskapen snart......selv om Toll har vært med i arbeidsgruppa.

Hvordan løses dette i praksis?

Om jeg kommer fra utlandet via OSL og skal til Bergen, så må jeg jo uansett gjennom tollen på et tidspunkt?

Fra Aftenposten: Transferpassasjerer skal ikke ned i dagens bagasjehall for ankomst, men blir ledet til dagens avgangshall for utenlandsreisende.
I nærheten av dagens taxfree-butikk i avgangshallen blir det så en tollsluse med rød og grønn sone der billetten blir sjekket og tollvesenet kan gjøre sine undersøkelser av håndbagasje.
Deretter ledes reisende videre i en egen korridor rett inn i den nåværende avgangshallen for innenriksfly og reisen kan fortsette.

Det er vel ikke plass til noe mer mikkmakk i området ved taxfree mellom avgang utland og avgang innland? Hva ryker? DNB-filialen? Omveien rundt taxfree-butikken? Parkeringen til de små vognene?

Og hvordan kan tollvesenet undersøke innsjekket bagasje automatisk, som det refereres til?

Ref. http://reise.aftenposten.no/reise/Kjappere-transfer-kan-gi-milliardinntekter-47787.html

Bagasjen blir sjekket inn på avreisestedet, tollklareres i et eget transportsystem på OSL, og passasjeren får først gjensyn med den på sitt endelige bestemmelsessted.

Fra Aftenposten: Transferpassasjerer skal ikke ned i dagens bagasjehall for ankomst, men blir ledet til dagens avgangshall for utenlandsreisende.
I nærheten av dagens taxfree-butikk i avgangshallen blir det så en tollsluse med rød og grønn sone der billetten blir sjekket og tollvesenet kan gjøre sine undersøkelser av håndbagasje.
Deretter ledes reisende videre i en egen korridor rett inn i den nåværende avgangshallen for innenriksfly og reisen kan fortsette.

Så då blir evt. taxfree-handel for transferpassasjerar i avgangstaxfree før ein går inn på innland?

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Fantastiske nyeheter for oss som blir "tvunget" igjennom OSL, og dagens elendige transfer ordning hver gang vi har vært i utlandet :D

All transfer bagasje screenes vel automatisk av tollvesenet, og alle bager som innholder noe som får systemet til å reagere, generer en manuell kontroll. Dette må jo da skje raskt slik at tollerne har informasjon fra scanningen når man passerer igjennom tollen, slik at man da kan bli stoppet som i dag.

Tenker at en annen løsning hadde vært egen transfer innsjekk nede etter en egen tollkanal i sikker sone, som da er dirkete linket med feks rulletrapp til avgangshall innlands. En slik løsning fungerer fint på mange flyplasser rundt om i verden i dag.

Men uansett hvordan den nye løsningen blir, skal i alle fall jeg sprette sjampisen den dagen jeg slipper dagens løsning på OSL :)

Last edited:

Høres lovende ut! Slik jeg ser det bør det være mulig å gjøre en scanning av bagasje hvor "mystisk" bagasje plukkes ut og transporteres til tollsluser, så må alle som skal gjennom tollen scanne boardingpass eller bag-kvitteringen og de som har fått plukket ut bagasjen for kontroll gjør dette sammen med toller i slusen, mens resten rusler utforstyrret videre.

Slik jeg ser det burde det gi tollerene god oversikt over bagasjen, og hva som eventuellt skal plukkes ut til etterkontroll. Dagens scannere er effektive.

Det er vel ikke plass til noe mer mikkmakk i området ved taxfree mellom avgang utland og avgang innland?

Jeg vet ikke hvordan planen blir, men gate 36-34-32-30 er jo stengt nå og det området kan muligens disponeres fra neste år inntil utbygging av pir nord er fullført.

Syns vel fortsatt ikke at Oslo er spesielt bra på transfer uansett. Laaange avstander om du er uheldig, og ikke rullebånd..

Syns vel fortsatt ikke at Oslo er spesielt bra på transfer uansett. Laaange avstander om du er uheldig, og ikke rullebånd..

Hvordan skulle de gjort avstandene kortere uten å evt. rett og slett være en mindre flyplass?

Hvordan skulle de gjort avstandene kortere uten å evt. rett og slett være en mindre flyplass?

Doooh- ikke fjerne rullebånd der det var? Lage det på de lengste avstandene?
Non-Schengen -> 19H er et lite stykke :)

Doooh- ikke fjerne rullebånd der det var? Lage det på de lengste avstandene?
Non-Schengen -> 19H er et lite stykke :)

Det er ikke langt sammenlignet med ARN eller CPH som er de mest nerliggende å smmenligne seg med.

Enklere transfer utland-innland på OSL fra 2014

Det verste er at de presenterer dette som noe revolusjonerende. Akkurat som de har funnet opp hjulet på nytt. Jeg gremmes..... :-(

Tollvesenet står på sitt.

PST virker heller ikke overivrig...

En effektiv tollkontroll kan (...) avdekke forhold som har direkte relevans for PSTs særskilte ansvarsområder. En manglende evne til å avdekke og vidererapportere slike forhold kan således i ytterste konsekvens også få betydning for rikets sikkerhet», skrev daværende PST-sjef Jørn Holme. PST sier at standpunktet er det samme i dag

http://ipad.dagbladet.no/2013/07/31/nyheter/reiseliv/fritid/samferdsel/politikk/28456418/

Back