Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Hvis man flyr med SAS er det ikke mer enn 2-3 daglige direkteforbindelser mellom København og Trondheim. Man må jo være en ihuga OSL (Oslo)-hater når det blir viktigere for hjemreisen å unngå Oslo, enn å følge reisetider som passer jobb/fritid best mulig.

Hater ikke OSL, men må være så ærlig å si at jeg planlegger mine reiser sånn at jeg slipper OSL på retur ja. Ikke alltid det er praktisk mulig, men der jeg kan så gjør jeg det!

Og kjenner mange andre reisende som gjør det samme.

Har et par avganger om dagen fra CPH, noen fra ARN og et par fra AMS så er faktisk ikke noe problem å planlegge slikt. :)

Kim

Slike årsak/virkning-effekter skal man vel være riiiimelig forsiktige med å antyde. Mye av den økte transferen kan jo likegodt være svære grupper kinesere på tur til Nord-Norge.

Det at antallet transfer utland-innland går opp betyr ikke at det ikke er problemer med løsningen.

Jeg har på ingen måte nok grunnlag for å si hvordan ordningen funker, da jeg kun har benyttet den en håndfull ganger, men jeg registrerer at den 2 av de siste 3 gangene har bydd på ganske lang ventetid.

Hvor er det jeg sier at det ikke er problemer med løsningen:headbang? Jeg sier jo at det nettopp er det men at jeg håper at dette bedrer seg etter hvert, noe jeg tror det vil gjøre.

Men takk for at du deler en relativt problemløs erfaring (1 av 3 ganger?). Det er nettopp det jeg har savnet i denne tråden og inntrykket av Domestic Transfer aldri fungerer og at det til og med har blitt antydet at jeg har funnet på en Skybert som har hatt en positiv erfaring. Men for all del, la oss polarisere debatten. Det er alltid konstruktivt.

Vi får se hvordan dette fungerer i kveld. Har 55 minutt fra landing til push på neste flight hvis ruten følges. Skal videre med kveldens siste fligth OSL-BGO så føler på meg at jeg skal prestere å bli ganske småsur hvis dette går i henhold til intensjon.

20 minutt delay på departure fra ZRH grunnet sent innkommet fly. Husker ikke nøyaktig hvor mye tid jeg faktisk hadde på bakken på OSL, men kom helt greit gjennom slusen og koffert var med samme fly som jeg til BGO. Så 12/5 sent på kvelden fungerte systemet

Fungerte forsåvidt greit på fredag.
Men "bildeløsningen" for identifisering av koffert er ikke helt innkjørt enda, da vi ble pressentert koffertene som lå foran våre på båndet...

Mislykket(?) kampanje av Avinor

Avinor kjører i disse dager en kampanje, blant annet i Stavanger, der de forteller om Domestic Transfer og hvor fortreffelig det er å reise via OSL.

Kampanjen blir møtt med heftig kritikk,i media, av næringlivet og ikke minst på sosiale medier. Kritikken går på aldeles mislykket forsøk på humor, ved hjelp av fraser vi overhodet ikke bruker her borte, samt det faktum at for oss er OSL en omvei for de fleste utenlandsturene vi skal på. Og så presterer de å slenge opp postere i nabobyen Sandnes, med "Hallå Stavanger".... Da kjenner man mottakeren av budskapet dårlig, mtp rivaliseringen mellom byen Stavanger og tettstedet Sandnes .

Noen som vet om denne reaksjonen er et "Stavangerfenomen", hva sier de andre byene som er offer for denne kampanjen?

Forresten noen her som vet hvilke selskaper og fra hvilke destinasjoner denne Domestic Transfer gjelder for? Fikk inntrykk av at det ikke er en ordning for alle?

Edit, ser at det gjelder hvis du kommer fra utlandet med SAS, Widerøe el Norwegian. Altså begrenset til 3 selskaper, og i tillegg bare et utvalg avreiseflyplasser. Blir jo enda teitere å kjøre en slik kampanje da.....

Last edited:
Re: Mislykket(?) kampanje av Avinor

Avinor kjører i disse dager en kampanje, blant annet i Stavanger, der de forteller om Domestic Transfer og hvor fortreffelig det er å reise via OSL.

Kampanjen blir møtt med heftig kritikk,i media, av næringlivet og ikke minst på sosiale medier. Kritikken går på aldeles mislykket forsøk på humor, ved hjelp av fraser vi overhodet ikke bruker her borte, samt det faktum at for oss er OSL en omvei for de fleste utenlandsturene vi skal på. Og så presterer de å slenge opp postere i nabobyen Sandnes, med "Hallå Stavanger".... Da kjenner man mottakeren av budskapet dårlig, mtp rivaliseringen mellom byen Stavanger og tettstedet Sandnes .

Noen som vet om denne reaksjonen er et "Stavangerfenomen", hva sier de andre byene som er offer for denne kampanjen?

Forresten noen her som vet hvilke selskaper og fra hvilke destinasjoner denne Domestic Transfer gjelder for? Fikk inntrykk av at det ikke er en ordning for alle?

Mye de samme reaksjonene i Bergen.

Re: Mislykket(?) kampanje av Avinor

Høy kebabnorskfaktor på noen av busskurene i Trondheim òg. Har ikke sett så mange reaksjoner på kampanjen i Trondheim. Her er jo uansett alternativene begrensede.

Mulig folkene bak kampanjen har dårlig innsikt i holdningene til Oslo og østlandet rundtomkring i Norge, spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge. Kan vel best sammenlignes med å bruke "salaam aleikum" til å reklamere for Alanya og Sharm-el-Sheik på landsmøtet til Demokratene.

byen Stavanger og tettstedet Sandnes .
Shots fired! :colgate:

Last edited:

Dette må vel være ganske nært definisjonen av et I-landsproblem. De minuttene man "taper" på klarering får man mange ganger igjen på langt flere avganger og bedre tilpassede reisetider via OSL enn noen annen flyplass i Europa.

Hvis du med dette mener at det fra OSL er langt flere avganger MED DE 3 SELSKAPENE SOM ER MED I DOMESTIC TRANSFER, så kan jeg være enig. Men du sier ikke at OSL har langt flere avganger enn feks AMS/LHR/CPH ?

Hvis du med dette mener at det fra OSL er langt flere avganger MED DE 3 SELSKAPENE SOM ER MED I DOMESTIC TRANSFER, så kan jeg være enig. Men du sier ikke at OSL har langt flere avganger enn feks AMS/LHR/CPH ?

OSL knuser alle disse på antall avganger til BGO/SVG/TRD/BOO/TOS ++

Ja til og fra OSLO, men Oslo er jo milevis bak feks AMS i destinasjoner videre ut i verden, og da hjelper det lite med 20X dalige avganger til Oslo, når du allikevel må ha et stopp til.

Hvis vi ser på Bergen og Stavanger har jo KLM 5-6 daglige avganger og med hubstruktutren til KLM så har disse veldig gode connections videre ut i verden med kort trasnsfer tid i AMS.

Jeg tolket innlegget som om det var snakk om UT fra OSL, og at man derfor godt kunne bruke OSL som mellomstasjon,...men til norske byer er jeg jo enig, hehe.

Er dte bare tre som er nå med? Sist jeg kom til OSL stod det skilt av typen "Har du gjennomgående billett så er transfer den veien-->" - stod ingen ting om selskap på dem.

Er dte bare tre som er nå med? Sist jeg kom til OSL stod det skilt av typen "Har du gjennomgående billett så er transfer den veien-->" - stod ingen ting om selskap på dem.

Det stemmer, kun DY/D8, SK og WF.

Det stemmer, kun DY/D8, SK og WF.
Da kan jeg jo skjønne at det blir kaos når det er et skilt med:

"Domestic transfer - gjennomgående billett ---> "

...og:
"Domestic transfer uten gjennomgående billett: Hent bagasje og gå gjennom tollen"

Skjønner ikke at det er mulig å ikke greie å informere folk riktig.

Var igjennom der no nettopp. Fungerte greitt i dag, hadde god tid så etter ein runde i butikken var alt klart. Det eg har å utsette på dagens reise er at vi parkterte på "gamle" utland (E?) slik at det vart sikkerheitskontroll ved transferpunktet. Eg var sikker på å sleppe det, men det vart ikkje meir enn ei tapt flaske vatn.

Føler jo noe vesentlig mangler i markedsføringen til Avinor når man må lete videre for å finne dette, er jo mildt sagt villedende ;

Attachments

• 20170526_215310.png
    20170526_215310.png
    94.2 KB · Views: 485

Syns det virker helt logisk at man må hente bagasjen og sjekke inn på ny hvis det står OSL på tagen (f.eks. hvis man reiser på separate billetter). Slik jeg forstår det fungerer ordninga bare hvis man både kommer inn og skal videre med SK/WF eller DY, og ikke hvis man f.eks. ankommer med EK og skal videre til TRD med SK, men da regner jeg med at det bagasjen faktisk merkes med OSL.

Så får man håpe ordninga blir utvidet geografisk snart, siden det ikke fins kommersielle flyplasser i Innlandet :colgate: (kanskje med unntak av RRS)

Logisk at man må hente den ut på OSL når den er merket OSL, men for vår del unngår vi OSL så fremt mulig. Feks når vi kom hjem fra ferien 2016 med Qatar var bagasjen merket OSL og vi måtte ta ut, fortolle og sjekke inn på ny.

I år kommer vi fra DPS, men bagasjen blir sjekket inn på Bali, og vi ser den ikke igjen før vi er i Stavanger. Syykt mye lettere for en familie på tur enn den tungvinte løsningen via OSL. Pluss at OSL ikke er en særlig attraktiv flyplass å tilbringe tid på uansett....

Back