Enklere transfer på OSL

Re: Enklere transfer på OSL

Den store forskjellen mellom Danmark og Norge i så måte er at det er en tanke fler flyplasser i Norge. Ergo vil en slik løsning for alle flyplasser bli nokså kostbar.

I tillegg er vel del fleste (alle) flyplasser i Danmark tollplasser, noe som ikke er tilfelle i Norge.

Synes egentlig Tollmenneskene har et poeng jeg altså. Kan vi stoppe noen kilo ekstra narkotika, slanger, planter med sykdommer, muterte slagduer også videre på grensen så er det verd litt ekstra innsats.

Men man burde i det minste kunne hatt et system som i USA, hvilket jeg synes fungerer utmerket. Plukk opp bagasjen, gi blå lapp til blå mann, gå inn dør, lever bagasje igjen til blå dame. Raskt og effektivt.

Slik jeg forstår det nå må dere opp på bagasje drop og greier. Det er tidvis ukult.

Jeg synes det er merkelig at de offentlige institusjonene er så redde for dette, at Norge som nasjon vil bli utsatt både for det ene værre enn det andre (smugling av narko/penger/folk, terror, etc.). Da er det jo merkelig at land som UK, Danmark og Sverige ikke synes nettopp det, spesielt UK og Danmark har jo stort fokus på å verne sine grenser.

Nei, tror nok de egentlige motivene er inngrodd motstand mot endringer og frykten for at folk kan få med seg mer enn tax-free kvota inn i landet, så gjelder det å finne på de mest effektive og skremmende trusselbildene man kan tenke seg for at status quo skal opprettholdes.

Det skulle finnes politikere som har baller nok til å kunne skjære igjennom å få ting gjort, som dette og bygging/vedlikehold av infrastruktur. Byråkratene har alt for stor makt i Norge idag.

Det virker som om smugling er høyt på blokka. Skjønner at de er redde for narkotika ol. Men synes ikke de (ref Norge) klarer å ha kontroll på illegal innvandring, og som jeg vil si nesten er like gale. Ofte er det slike personer som driver med smugling, svart arbeid osv.
At de er redde for mer narkotika ol er bare for at de ikke vil bruke en kalori mer på nytenkning, kanskje vi må utdanne noen tollere til...
Ett helt pottetett system er vel ikke å oppdrive, men at en smugler kan glippe i ny og ne, det kan skje, men samfunnet vil bli spart for mye tid og penger om ny ordning innføres. Hvilken type ordning må vel diskuteres, men tviler på at hver lufthavn får egen toll.

Synes egentlig Tollmenneskene har et poeng jeg altså. Kan vi stoppe noen kilo ekstra narkotika, slanger, planter med sykdommer, muterte slagduer også videre på grensen så er det verd litt ekstra innsats.

Det er hva de prøver å lure deg til å tro. Er ikke snakke om her å fjerne tollen så dette blir skremselpropaganda fra noen byråkrater som vil beskytte sin egen jobb. Skal man følge den logikken flommer jo narkotika og annet over grensene i mange land i verden, blant annet våre naboland.

Back