Enklere transfer på OSL

Re: Enklere transfer på OSL

Principielt kan du jo rejse :
TRD-OSL-CPH-BLL-MUC-DUS uden at skulle snakke med toldere før DUS, hvorfor skulle det så ikke kunne lade sig gøre omvendt?
Problemet er at det da må være tollere på alle norske flyplasser. Nå har ryktene fortalt meg at på Skien lufthavn relativt sjelden forefinnes tollere - men de har ihvertfall fasilitetene som trengs...

I Sverige har de nå en løsning der bagasjen tollklareres i Stockholm(og ikke på final destination) - men uten at du personlig henter den ut... Skulle gjerne likt å vite mer om dette - da det nok er en løsning som passer Norge - med gud vet hvor mange småflyplasser - best.

JA i hvert nogen steder - eks FRA

..og i AMS. At man må gjennom full sikkerhetskontroll har vel noe med at non-Schengen delen av flyplassen gjerne også er den samme sonen hvor man har "resten av røkla", dvs. transittpassasjerer fra land som ikke nødvendigvis har samme sikkerhetsstandard som andre steder og man velger derfor også å kjøre full sikkerhetssjekk framfor bare passkontroll (men dette er jo ren spekulasjon fra min side...)

lurer på om det er transfer for innlandspassasjer i danmark ? feks en fyr kommer hjem fra thailand og ska videre til Ålborg via kastrup, blir hans baggasje videresendt til innlandsflight, eller må han sjekke inn på nytt ?? ( det samme i Arlanda ?? )

Jeg forstår ikke helt hva som er problemet. Dette har de jo til og med fått til i Thailand, hvor du får et klister du setter på jakken om du skal på transfer utenlands til innenlands. Så går du til høyre for utland mens de som har reist lokalt går til venstre. På endedestinasjonen plukker du så opp kofferten din og går så igjennom tollen. Skal du ut av landet, sjekker du inn i en utenlandsgate, går igjennom passkontroll før du venter i en egen hall med taxfree. Når du kommer til Bangkok havner du i internasjonal transfer, og kan finne flyet ditt.

Dette har de vel for de 4-5 største flyplassene. Er det slik at dette ikke kan gjøres i Norge fordi Førde MÅ behandles likt med BGO og SVG?

I EU sa er det jo ingen seperasjon mellom innenriksflygninger og Schengen flygninger. Flyet til FRA fra MUC kan ga fra samme gate som flyet til OSL. Dette er fordi EU har et spesielt lappesystem som tagger bagasjen med en annen tag om man kommer fra utenfor EU. I praksis gar alle sammen igjennom den samme kanalen, men folk som kommer fra EU bruker bla kanal. Man kan bygge norske flyplasser om til noe slikt og bare fjerne skillet mellom innland og utland, men vil koste dyrt om man skal gjore slikt i Forde osv. Alternativt sende folk til et annet bagasjeband som de har gjort i UK. Eller gjore som i USA at man har et bagasjeinnleveringsband etter tollkontrollen og man evt kan ga opp i avgang innland i en egen korridor fra tollomradet pa OSL.

I USA sa man vel faktisk igjennom immigrasjon og toll selv om man skal videre internasjonalt. Sa ille er det altsa ikke i Norge. Er vel relativt vanlig at man ma det om man skal videre innenlands rundt omkring i verden.

Last edited:

I EU sa er det jo ingen seperasjon mellom innenriksflygninger og Schengen flygninger. Flyet til FRA fra MUC kan ga fra samme gate som flyet til OSL. Dette er fordi EU har et spesielt lappesystem som tagger bagasjen med en annen tag om man kommer fra utenfor EU.

Hva er forskjellen på «lappene»?

Bagasje som kun sjekkes internt innen EU har en grønn stripe langs kanten av taggen.

det er grunnen til grønn stripe på en del bagtags. Burde vel være barnelærdom her, men jeg visste det faktisk ikke.

Tolldirektøren fortsetter i kjent stil som sine forgjengere med håpløs argumentasjon. Virker som kun har en funksjon, beskytte sine egne byråkrater. Håper politikerne setter skapet på plass og forteller hva de skal gjøre.

Hareide of Krf stoetter kravet om enklere tollbehandling og transfer paa OSL.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10096571

Flott dette blir satt fokus på, og at debatten er i gang. Kanskje det kan gå mot en løsning.
Det er vel ikke snakk om at man kan ta tollbehandling på alle flyplasser?
F.eks. kunne jo BGO, SVG, KRS, AES, TRD, BOO og TOS være aktuelle, det er jo de som har de største volumene vil jeg tro?

Tror ikke vi skal sammenligne med Thailand.
Det er store bygningsmessige og personalmessige utfordringer / kostnader hvis samme løsning skulle velges i Norge.

Thailand bærer preg av at lønnskostnader betyr lite i den store sammenheng der.

Bagasje som kun sjekkes internt innen EU har en grønn stripe langs kanten av taggen.
Alle bags som sjekkes inn i EU har grånn stripe, om den skal internt eller eksternt ;) (Dog spiller det jo liten rolle for de som sendes ut av EU)

I Norge har vel Tollvesenet fått beskjed fra politikere om at landet skal være hermetisk lukket, omtrent som sikker sone på flyplassen. Da kan man ikke blande folk som kommer fra utlandet med domestic pax før de får egen bagasje. Da kan man jo ta med seg kvoten sin i håndbagasjen, legge den fra seg på OSL og så reise videre til BGO hvor man har en ny kvote i innsjekket bagasje. Tenk om noen fikk med seg litt for mye avgiftsfri vin inn i landet ! ! !

Last edited:

lurer på om det er transfer for innlandspassasjer i danmark ? feks en fyr kommer hjem fra thailand og ska videre til Ålborg via kastrup, blir hans baggasje videresendt til innlandsflight, eller må han sjekke inn på nytt ?? ( det samme i Arlanda ?? )

I Danmark sker toldbehandlingen af bagagen altid på slutdestinationen . Så hvis du rejser på en billet , der siger BKK-CPH-AAL ryger bagagen automatisk videre i Kastrup og bliver først "toldbehandlet" i Ålborg. Ved ankomst til Ålborg vil bagagen så være blandet sammen med al den øvrige indenrigs og EU bagage.
Hvis tagen på kufferten så mangler den grønne stribe, der er omtalt tidligere i tråden, kan tolderne se , om den kunne være interessant toldmæssigt set .
Når det er sagt , har jeg endnu ikke oplevet at se en tolder på dansk indenrigs (i alt fald ikke uniformeret).

Når det er sagt , har jeg endnu ikke oplevet at se en tolder på dansk indenrigs (i alt fald ikke uniformeret).

Det har jeg. Ble stoppet i Billund en gang etter å ha flydd OSL-CPH-BLL. Hadde selvsagt ikke noe av interesse i bagene mine. :D

I Danmark sker toldbehandlingen af bagagen altid på slutdestinationen . Så hvis du rejser på en billet , der siger BKK-CPH-AAL ryger bagagen automatisk videre i Kastrup og bliver først "toldbehandlet" i Ålborg. Ved ankomst til Ålborg vil bagagen så være blandet sammen med al den øvrige indenrigs og EU bagage.

Jeg flyver mellem Cph og Aal 2 gange pr. uge - og jeg oplever at der er toldkontrol ca. 5-10% af gangene (uniformeret personale og ofte en hund). Det bør ikke være svært for toldmyndighederne at få oplysninger om transfer-passagerer i de enkelte fly - så de kan prioritere deres indsats til de ankomster hvor der er passagerer fra "interessante destinationer".

Noget tilsvarende bør kunne indføres i Norge, evt. suppleret med screening (narkohunde og foto) i OSL.

Jeg flyver mellem Cph og Aal 2 gange pr. uge - og jeg oplever at der er toldkontrol ca. 5-10% af gangene (uniformeret personale og ofte en hund). Det bør ikke være svært for toldmyndighederne at få oplysninger om transfer-passagerer i de enkelte fly - så de kan prioritere deres indsats til de ankomster hvor der er passagerer fra "interessante destinationer".

Noget tilsvarende bør kunne indføres i Norge, evt. suppleret med screening (narkohunde og foto) i OSL.

Den store forskjellen mellom Danmark og Norge i så måte er at det er en tanke fler flyplasser i Norge. Ergo vil en slik løsning for alle flyplasser bli nokså kostbar. Løsningen er kanskje, som noen indikerer, å la dette være en løsning for noen innenlandsdestinasjoner. Jeg ser imidlertid for meg stort potensial for kaos med en slik løsning, og ikke minst i forhold til annonseringen ombord i flyet ved ankomst OSL....:)

Back