Enklere transfer på OSL

Re: Enklere transfer på OSL

Hurra!
Dersom dette går igjennom vil jeg nok i større grad reise utenriks via OSL enn i dag.
Som bosatt i Trondheim, unngår jeg i dag OSL dersom det overhodet er mulig ved hjemreise på utenriksturer. Det er til tider et mareritt å skulle ta ut bagasjen for så å sjekke den inn på nytt og så gjennom sikkerhetskontroll for overgang til innenriksflygninger.
Om dette ikke blir noe av, vil det gjøre hverdagen enklere for oss som skal videre om transferinnsjekk av bagasje åpner igjen i ankomstområdet. Fatter ikke at dette ble tatt bort. Var det virkelig ikke nok passasjerer som benyttet seg av tilbudet???

VC-10

Hva med narkokurer som har stoff på seg eller i seg? Man vil forhåpentligvis fortsatt måtte passere tollere med skulende blikk før man kommer seg over i innenriksdelen?

Godt poeng. Jeg kan ikke se hvordan det skal løses uten at det settes opp en eller annen form for toll-passering før man havner i innenlandspiren.

Godt poeng. Jeg kan ikke se hvordan det skal løses uten at det settes opp en eller annen form for toll-passering før man havner i innenlandspiren.

Ytterste delen av utlandspiren er jo non-schengen område, og å ha et eller annet slags sjekkpunkt ala passkontrollen der med stikk-tollkontroller av suspekte fjes ville vel latt seg gjøre... En kanskje bedre løsning kan jo kanskje være å ha et tollpunkt med gjennomlysing av håndbagasje og bæreposer og slikt mellom utland og innland der boardingpass kontrollen foregår i dag...? Kanskje kroppsscannere kan brukes også, for å være helt sikker på at det ikke er en skjult mengde smuglergods på kroppen? Da vil det ikke være så problematisk å bevege seg mellom utland og innland for folk flest heller!

Praktiske utfordringer er det, men uløselig er det ikke!

Last edited:

Innen EU ja. Men kommer man utenfra EU og skal videre innenriks i f.eks Danmark eller UK så foregår fremdeles tollklarering av bagasjen på den endelige destinasjonen. Og inn til EU er tollreglene om trent like strenge som inn til Norge

På final destination ja. I Sverige derimot, kun med SAS, skjer på papiret tollklareringen på ARN, du slipper bare å være tilstede.

Norge må nok heller velge en løsning nærmere ARNs, da tollklarering på final destination - slik jeg forstår det - innebærer at vi trenger tollvesen på alle norske småflyplasser... (Med mindre WF kan ta på seg det også da..! :p )

Hva med narkokurer som har stoff på seg eller i seg? Man vil forhåpentligvis fortsatt måtte passere tollere med skulende blikk før man kommer seg over i innenriksdelen?

Spør du pga spesielle omtanke for disse folka :question:

Norge må nok heller velge en løsning nærmere ARNs, da tollklarering på final destination - slik jeg forstår det - innebærer at vi trenger tollvesen på alle norske småflyplasser... (Med mindre WF kan ta på seg det også da..! :p )

Man skal heller ikke glemme at det kan være et reelt behov for å tollklarere reisegods. Jeg har selv reist med utstyr på ATA-Carnet , og det kan fort bli ekstremt dyrt om man ikke får tollklarert ting inn i landet igjen på en skikkelig måte. Det er vel heller ikke helt uvanlig at reisende har med seg kjæledyr eller annet reisegods som må tollklareres?

Man skal heller ikke glemme at det kan være et reelt behov for å tollklarere reisegods. Jeg har selv reist med utstyr på ATA-Carnet , og det kan fort bli ekstremt dyrt om man ikke får tollklarert ting inn i landet igjen på en skikkelig måte. Det er vel heller ikke helt uvanlig at reisende har med seg kjæledyr eller annet reisegods som må tollklareres?

Hvordan håndterer de av forumets medlemmer dette med tanke på en kamera-sekk som ofte ikke er i nærheten av grensen for hva som kan fraktes tollfritt rundtom?

-A

Vandrer gjennom enhver tollkontroll med rak rygg og sikkert smil ... ;)

But seriously ... hvor mange har tollpapirer på laptop'en, mp3-spillere, kameraer etc etc etc som de reiser rundt med .. ? Dette vil jeg tro at tollmyndighetene mer eller mindre har gitt opp å administrere ..

Vandrer gjennom enhver tollkontroll med rak rygg og sikkert smil ... ;)

But seriously ... hvor mange har tollpapirer på laptop'en, mp3-spillere, kameraer etc etc etc som de reiser rundt med .. ? Dette vil jeg tro at tollmyndighetene mer eller mindre har gitt opp å administrere ..

Har bare lurt på dette noen ganger. Med en D3 og et par linser i sekken er man jo ikke langt unna 100k i isenkram som tollere potensielt vil ha en mening om.

-A

Har bare lurt på dette noen ganger. Med en D3 og et par linser i sekken er man jo ikke langt unna 100k i isenkram som tollere potensielt vil ha en mening om.

For å være på den helt sikre siden, når du skal inn i Norge igjen, så kan det jo være greit å stikke innom tollen og få et identifikasjonsbevis. Da har du bevis for å at utstyret har vært i Norge før, og derfor ikke skal fortolles.

Inn i andre land varierer vel praksisen ganske mye. Som reisende inn til Norge er det ganske fritt hva du kan ta med deg (http://www.toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=178253&epslanguage=NO&parentid=66243), men det finnes jo plenty av tvilsomme land rundt om kring der ting ikke er like lett.

Jeg reiste rundt med en Infiniband-svitsj som kostet betydelig mer enn de fleste regler for vareprøver tillater, og som atpåtil var helt på grensa til å havne under Wassenaar-reglene. Det siste gjorde at ansvarlig for eksportkontrollen ihvertfall ikke ville ha trøbbel på grunn av tollverdier i tillegg, så da ble løsningen carnet. Huff, for et styr.

Kan dem ikke bare utvidre Schengen avtale for Norge :nor sa far vi den samme kvoten som resten av EU:EU (60 liter vin eller sann):colgate:

letteste losning for alle

PD

Last edited:

Spørsmålet mht tollbehandling er vel kanskje heller hvorfor det bare er på flyplassene det skal være tollkontroll? På da eller fleste grenseoverganger inn til Norge er det i dag null kontroll. Kjører jeg over grensen til Sverige ved Tærnaby, så finnes det en teoretisk sjanse for å treffe på tollere, uten at jeg tror at dette øker smuglingen nevneverdig.
Om vi kunne ha fått forenklet transfer fra utland til innland på alle flyplassene, ville det bli både enklere og billigere for både passasjerer og flyselskap.

Spørsmålet mht tollbehandling er vel kanskje heller hvorfor det bare er på flyplassene det skal være tollkontroll? På da eller fleste grenseoverganger inn til Norge er det i dag null kontroll. Kjører jeg over grensen til Sverige ved Tærnaby, så finnes det en teoretisk sjanse for å treffe på tollere, uten at jeg tror at dette øker smuglingen nevneverdig.

Det er mulighet for stikkprøver ved alle grenseoverganger, også ved den minste skogsbilveg på Finnskogen. Kanskje ikke så vanlig, men det er nok ikke så rent få smuglere som har blitt overrasket på småveger.

På grenseoverganger uten (åpen) tollstasjon er det ikke lov å ha med seg varer som trenger tollbehandling, ettersom det ikke er noen mulighet for å "gå på rødt". Det er nok ikke en aktuell løsning for transfer på OSL.

Kan dem ikke bare utvidre Schengen avtale for Norge :nor sa far vi den samme kvoten som resten av EU:EU (60 liter vin eller sann):colgate:

letteste losning for alle

PD

Schengen har ikke noe med toll, tollfrikvote eller vareflyt å gjøre. Det Schengen omhandler er passkontroll og personflyt

Næhh, ej nødvendigt.
Prøv at rejse fra OSL via CPH til BLL, der skal du ikke mødes med en tolder før i BLL, og i BLL hopper der en glad lille cocker Spaniel rundt og snuser din bagage for narko.

Principielt kan du jo rejse :
TRD-OSL-CPH-BLL-MUC-DUS uden at skulle snakke med toldere før DUS, hvorfor skulle det så ikke kunne lade sig gøre omvendt?

Back