• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Etter første påkjørsel av 787 viser det seg at det er relativt lett å reparere skader på komposittskroget. Erfaringen er at karbonfiberen er sterkere enn aluminium, dermed blir omfanget av skaden mindre.

The carbon-composite hull of a 787 Dreamliner seems to be easier to fix than an old-school aluminum aircraft.

In fact, a Boeing team was able to fix one Dreamliner in just four to five days, after a catering truck punched a hole in the fuselage.

http://www.bizjournals.com/seattle/news/2013/07/05/first-known-787-hull-repair-easier.html?page=all
 
Re: Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Det er en av fordelene med kompositt, og noe som Boeing har reklamert for. Det var en artikkel i Flyforum for 3-4 år siden som hadde mye interessant Dreamliner info (ultralyd på sprekker, herding mm).

Synd jeg kastet det bladet :(
 
Re: Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Vel det er lagt fra så enkel og kjappt. Veldig få som sitter med NDt godkjennelser for kompositt. Desuten må man bruke boro utstyr for å sjekke invendig i profiler for rette nagle lengder osv. Jeg tviler på at Stuktur manualen dekker så store skader og da må man invendte svar fra Boeing hvilket tar sin tid. Vel Boeing påstod i sin tid at 737 NG var så godt som velikolds frie og alle som har jobbet med NG kan gi ganske klare svar på virkeligheten...
 
Re: Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Sist gang jeg reparerte skader etter en cateringbil var flyet ute å fløy etter 2 dager.

Jeg reparerer både metall og komposittskader, og vet nå hva jeg foretrekker, og gjør raskest. En komposittskade krever store forberedelser med å slipe ned stegene, bygge opp riktige lag og riktig herdetid. En skade i metallstruktur består av å kappe ut ødelagt struktur, forme til plate og klinke den på. MYE raskere...
 
Back
Top