• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

ENGM SID - OPA3X ??

Even92LN

ScanFlyer Gold
Da jeg og anders var på OSL i går fikk alle avgangene på 01R OPAKER 3X depature. Utifra hvordan flyene svingte så det helt ut som den vanlige OPAKER 3B. Og om jeg hørte riktig på radioen så sa _DEL at OPA3B ikke eksisterer lenger..?

Noen som vet noe?
 
Da jeg og anders var på OSL i går fikk alle avgangene på 01R OPAKER 3X depature. Utifra hvordan flyene svingte så det helt ut som den vanlige OPAKER 3B. Og om jeg hørte riktig på radioen så sa _DEL at OPA3B ikke eksisterer lenger..?

Noen som vet noe?

For en som ikke kan all flyspråkterminologi; Hva betyr det? :p
 
OPA3X er en SID som er tilpasset ny støyforskrift som mest sannsynlig vil bli innført sammen med nytt luftrom for sør-Norge (også kalt Oslo ASAP/ T-SNAP).
3X svinger mye tidligere enn 3B, faktisk før baneenden. (SAFE?)
I praksis vil de som er lette og kjappe greie å fly den, mens de litt tyngre og slappere ikke vil greie å oppnå 500ft og V2+20kts (tror det er kravet før sving kan påbegynnes) vil starte sving litt for sent og muligens fly utenfor "støykorridoren". Men vi bor i Norge, et land hvor Mogreina Grendeutvalg har greid å argumentere for at å begrense flystøy for de mange millioner mennesker som bor på Mogreina ;) er viktigere enn operative/flysikkerhets-betraktninger.
 
Back
Top