Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL, CO)

Discus

Galley Slave
Medlem
Tidligere var 2 x 23 kg (2x32kg) reglene for de leste transatlantiske flygingene i økonomiklasse. BA annonserte akkurat at de går ned til en gratis innsjekket bag, som Martin hhar påpekt i en annen tråd:

BA:
Customers travelling in World Traveller on flights to and from the Americas* (except Brazil) will have a free allowance of one bag weighing no more than 23kgs.
Så sjekket jeg noen andre:

Delta:
For customers traveling between the U.S. and Europe for tickets purchased on or after May 23, 2009 for travel beginning July 1, 2009 customers in economy class will be charged $50 US (or the local equivalent currency) for the second checked bag.
Og da NW har selvfølgelig det samme:
Travel between the U.S./Puerto Rico/U.S. Virgin Islands and Europe: Number of checked bags and fee per bag (USD) 1st bag: free
2nd bag: $50/€50
AA har ikke innført det, men har jekket opp prisene fra august for doemstic for first/second bag til 20/30 USD.

Flybransjen er i endring, ja, nå gjelder det å sjekke det meste med liten skrift. Pax med status-kort slipper unna billigere.
 
Last edited by a moderator:
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

CO har den 21. juli jekket opp til $ 20/30 også.. Men så vidt jeg vet er det vel 2 PC fortsatt for de til/via USA ?
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

CO har den 21. juli jekket opp til $ 20/30 også.. Men så vidt jeg vet er det vel 2 PC fortsatt for de til/via USA ?

Fra continental.com:

An itinerary such as Austin to Houston and connecting to London, or Beijing to New York/Newark and connecting to Mexico City will not be subject to the new fee.

Så f.eks. OSL-EWR-Sør Amerika, slipper å betale. (Det var kanskje det du tenkte på, Reidar? ;))
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Takk, Martin... Har både PTY og BOG som øppkømmings..;)
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Ja, hvem blir neste til å endre på dette+ KLAF for å nærme seg DLNW eller en annen carrier?

Hvis DL/NW har gjort dette, er det vel bare et tidsspørsmål før AFKL følger etter, ville jeg tro. Men i tickets som involverer AFKL-legs ser det for meg ut til å fortsatt være billettert "2PC" også på NW/DL leggene.
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Yep, jeg fikk PC på DL-leggen ( 772LR ) SYD-LAX på vår juletur til SYD.. Jeg booket etter DL innførte dette...

PC hele veien OSL-PRG-SEL-SYD-LAX-AMS-OSL...
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Hvis DL/NW har gjort dette, er det vel bare et tidsspørsmål før AFKL følger etter, ville jeg tro. Men i tickets som involverer AFKL-legs ser det for meg ut til å fortsatt være billettert "2PC" også på NW/DL leggene.

Stemmer dette - jeg fløy med NW/DL på en KL-booking 24.juli, med billetter som ble bestilt i begynnelsen av juli09 - og vi betalte ikke noe ekstra. Står også 2pc på returbilletten vår..
 
Re: "Slutt på to kofferter når du flyr til USA"

I følge Aftenposten.no får du nå kun ta med en koffert på reiser til USA med BA. Du kan, hvis du vil betale 32 pund pr koffert sjekke inn flere enn en.
Dette gjelder kun economy.

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3205065.ece

Kan dette medvirke til at flere bargain-flyers heller velger bort British Airways?


"Bargain-flyers" er vel ikke en spesielt interessant kundegruppe for BA, så om noen av disse forsvinner tror jeg ikke de tar det så tungt.
Flyr man i en av premium kabinene kan man ta med seg en god del mer. Det samme gjelder silver og gold kunder. Det er disse kundene BA er interesssert i.
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Silver og gold hos BA (og statuskunder generelt) har vel bedre bagasjekår hos de aller fleste. Ellers kan man ta med seg 46 kg + laptop kostnadsfritt (hvis man sleper 23 kg + laptop inn i kabinen) hos BA-økonomi, og det er jo en del bagasje.
 
Re: "Slutt på to kofferter når du flyr til USA"

"Bargain-flyers" er vel ikke en spesielt interessant kundegruppe for BA, så om noen av disse forsvinner tror jeg ikke de tar det så tungt.
Flyr man i en av premium kabinene kan man ta med seg en god del mer. Det samme gjelder silver og gold kunder. Det er disse kundene BA er interesssert i.

Jaha?

http://www.britishairways.com/travel/global-flight-offers2/public/en_no

Men det er jo greit å vite hvilke selskaper som har tilbud man ikke ønsker å selge noe av. Det er jo også litt rart at de kaster bort så mye plass i flyene sine til en kabin de ikke ønsker å selge noe av.

For meg betyr ihvertfall dette at BA er helt uaktuelle til USA, med mindre de er ca 400 kr billigere enn alternativene.
 
Re: "Slutt på to kofferter når du flyr til USA"

Jaha?

http://www.britishairways.com/travel/global-flight-offers2/public/en_no

Men det er jo greit å vite hvilke selskaper som har tilbud man ikke ønsker å selge noe av. Det er jo også litt rart at de kaster bort så mye plass i flyene sine til en kabin de ikke ønsker å selge noe av.

For meg betyr ihvertfall dette at BA er helt uaktuelle til USA, med mindre de er ca 400 kr billigere enn alternativene.

BA "kaster bort" langt mindre plass i flyene sine til bargain-hunters enn de fleste andre, da de har flere biz seter i forhold til economy enn de fleste.
Det er heller ikke economy kunder som svikter, men premium kunder. BA flyr med fulle economy kabiner og opplever en økning der.
Men BA (i likhet med alle andre) vil selvsagt heller ha premium kunder da det er disse som bidrar med penger i kassen.
Economy kabinene er allerede fulle, så de kan nok ta seg råd til å gjøre det mindre attraktivt for disse kundene uten å risikere hverken kundeflukt eller tap.
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet her !?
Reiser man til Asia har det i alle år vært rundt 20 kilo som har vært bagasjegrense.
Hvorfor i all verden skal man behøve 2 x 23 kg bagasje for å reise over Atlanterhavet ?
Kanskje lett for meg å si som i 90% av mine reiser har en trillekoffert som går i hattehyllen + min PC-ryggsekk... men de aller fleste som reiser en del pakker smart og slipper alt det styret med mye bagasje.
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Bare saanne som meg, det er et problem for .. med kofferten full av syltetoeyglass og norsk sjokolade ... :p
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Skjønner egentlig ikke helt hva som er problemet her !?
Reiser man til Asia har det i alle år vært rundt 20 kilo som har vært bagasjegrense.
Hvorfor i all verden skal man behøve 2 x 23 kg bagasje for å reise over Atlanterhavet ?
Kanskje lett for meg å si som i 90% av mine reiser har en trillekoffert som går i hattehyllen + min PC-ryggsekk... men de aller fleste som reiser en del pakker smart og slipper alt det styret med mye bagasje.

Men alle som har sett koffertene som amerikanere reiser med skjønner jo at dette vil bli en god inntektskilde for flyselskapene. De er både store og tunge (både kofferter og eiere forsåvidt)

Og jeg er helt enig i at jeg aldri har skjønt hvorfor det er er/har vært piece concept over Atlanteren.
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Men alle som har sett koffertene som amerikanere reiser med skjønner jo at dette vil bli en god inntektskilde for flyselskapene. De er både store og tunge (både kofferter og eiere forsåvidt)

Og jeg er helt enig i at jeg aldri har skjønt hvorfor det er er/har vært piece concept over Atlanteren.

Det er vel bare det at amerikanere skal av prinsipp være annerledes enn alle de andre.
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Det funker begge veier, B777ER, og er jo vel aa merke at dette konseptet ikke skjer innenlands, dog det er nok nevnt over.
Uansett, samme som MOW, saa har jeg satt veldig pris paa dette naar jeg kommer over til USA etter jula, og det kommer til aa hjelpe meg mye naar jeg skal flytte hjem igjen :D Vel aa merke at det da nok bli business med 2x32 ;)
 
Re: Endringer for noen i 2 PC konseptet (BA, NW, DL)

Hvorfor i all verden skal man behøve 2 x 23 kg bagasje for å reise over Atlanterhavet ?

Alt er større i USA, vet du :-)

For min del det først og fremst et "problem" fordi jeg gjerne fyller opp 10-20 kg med øl når jeg først er på de kanter. Ellers liker jeg å ha mulighet til å sende kabinkofferten min på veg tilbake, og kun ha en liten sekk med meg ombord.
 
Back
Top