Endring av flydrivstoff i motor

77W

Lima November
Hei

På oppdrag av flytryggingsleder og leder i den lokale flyklubben, har jeg fått i oppgave å stille dere klokskapte folk et spørsmål.

I dag har vi et PA-28-181 som går på vanlig 100LL med en Lycoming O-360-A4A motor. Som alle vet koster 100LL mye per liter og vi er naturligvis ute etter å senke kostnadene våre, som alle andre klubber. Spørsmålet er da om det er mulig å bruke vanlig blyfri bensin i motoren, som er billigere per liter enn 100LL.

Håper noen vil svare oss,
ha en fin dag!

:fly

Hei, jeg er andelseier i nettopp en pa28-181 med samme motor som går på Mogas. Det er en STC som kreves, den inkluderer bla. en ekstra elektrisk fuelpumpe.

Jeg er litt usikker på hvor mye STC'en koster å installere, den ble installert på flyet vårt før jeg kjøpte meg inn. Bilbensin er bra saker, kjekt når man er på tur steder ut avgas..

Her står nesten alt du trenger:

http://www.autofuelstc.com/autofuelstc/pa/Piper_PA-28.html

Har flydd en Cessna 172 i flere år med bilbensin. Har bare gode erfaringer. Motoren er mer lettstartet enn med avgas. På ettersynene er pluggene rene og pene, og slagg på pluggene forkommer ikke. Det er kansje litt mer forgasser-ising i forbindelse med varmkjøring på bakken, men har aldrig merket ising under flyging.
Og så blir det billiger, ca 4 - 4,5 kr i refusjon pr liter.

Back