Enden paa pushbacktraktorene?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Et interessant konsept!!!

http://seattlepi.nwsource.com/business/235015_air03.html

BOEING-NOSE-WHEEL.gif

Ja, hva skal vi tro? Jeg legger en hundrings på "nei dette overlever ikke"

mvh,
OMW

det hadde jo spart en masse penger - og tid - jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet ved gate (særlig på OSL) mens vi har ventet på push-back!

Kan nesten alt høre og se pipingen og ryggelysene :D

Tror jeg setter en hundrings på at dette vil komme! Det vil spare så mye penger for flyselskapene at det vil bli sett svært særiøst på denne idéen.

Dette har vært brukt i småflybransjen i mange år. Virker bra inntil snøen kommer.Man bruker ett tilsvarende konsept på hovedhjulene,bl.a. i BRU.Fjernstyres av en bakkeansatt som gir ordre til piloten når han skal svinge med nesehjulet.Virker bra inntil snøen kommer.Problemet er at man får ikke den vekten på traktorhjulene som må til for å dytte flyet med snø og slaps på bakken.:sarc

Egentlig ganske utroliug at en slik ryggemotor ikke er montert på større fly - det kan da ikke være en så diger elektromotor som må til for å dytte et fly i sakte fart hundre meter?

Jeg tror den ekstravekten den tingesten tar ikke er noe som er verdt det. Og jeg tror CK skal se litt mer rundt en turnaround for det er ytterst sjeldent at pushbacktraktor er hva man venter på, da er det andre ting. Ihvertfall på OSL.

Man skal ogsaa se paa andre ting: Man sparer taxifuel, og som det staar i artikkelen, maalet er at motoren skal bli 'nullvekt' - altsaa ingen 'straff' paa flyets vekt eller nyttelast. Man vil ogsaa spare inn dyre pushbacktraktorer. Innkjoep, drift, vedlikehold og bensin for disse er en betydelig utgift.

Back