Beef(storfe) er gradert i USA. 8 grader der 5 er ubrukelige for «biff». Kjøpte Select, nummer 3, en gang for tiår siden. Spiselig, men ikke noe mer.
Stort sett alt i butikker og hos slaktere er Choice, som er veldig bra. Tror det er stort sett det som blir brukt på kjede restauranter.
Prime er den beste graden, kun 2% av alt får den graden. Det finnes i mange butikker og slaktere, men koster ca 50% mer enn Choice.
De fleste high end steak house og restauranter bruker Prime, f eks kjeder som Flemings, Morton’s og Ruth’s Chris. Da er prisen dobbel av Outback og Texas Roadhouse, verdt det for noen men ikke alle.
En av våre kolonialer selger Prime. De tar den smale enden på indrefilleten og lager mignons av den. Det er ikke et stykke på 200g, men 200g som er oppbygd av små stykker, bundet fast med bacon. Disse selges til 1/3 av prisen og er helt utsøkte. Men vanskelig og finne, blir borte så fort de er i kjøleren. Jeg kjøper alt jeg kan, vacumpakker og fryser de. For meg er ikke Prime verdt prisen om jeg må steke selv, og jeg kan steke/grille meget bra etter noen år. Men på restaurant er som oftest Prime verdt prisen, men ikke alle er enige.