Endelig torsdag:-)

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Bongos Tryllereiser går nedoverbakke. Med mindre du får signalfeil i Oslotunnellen. Er du sikker på at du ikke betalte fakturaen? Bongos Vrede slår ikke inn med mindre du har betalt fullt ut ... :old

Hear hear... og blir Bongo riktig sur kan dwt hende at alt går som smurt.

Vedr biffer, så har jeg kommet i den klemma at vi lager de beste selv. Har fabelaktig slakteri borti gata og jeg sliter med å få det like bra på restaurant. Selv i junaiten. Og det skal så klart bare være kjøtt og Rørossmør. Ikke noe tull. Kanskje noe pottitvarianter, men det er det.

Har trasket litt rundt i hovedstaden så nå ble det en liten strekk på hotellrommet her før man snart på komme seg på julebord.

God torsdag fra Oslo. Her blir kvelden av det heller edruelige slaget da man skal jobbe nattevakt. Angrer på at jeg sa ja men men gjort er gjort så da får man bare stå i sine egne valg. Nyter en Munkholm juleøl (som faktisk er helt ok) og billig er den også på butikken.

Fikk Amex kort og det fikk bein å stå på ganske tidlig så nå er en tur booket til statene med SAS. Og så skal jeg teste kanskje den tregeste og muligens dyreste måten å komme rundt i USA på; nemlig Amtrak. Ble litt kjent med det konsepet i 2018, men da loffa jeg bare fra Emeryville (over brua for San Francisco) til Reno. Nå tar jeg det helt ut til Denver i Colorado. Har booka sovekupe da eller roomette som er sovekupeens andre klasse. Den ordentlige sovekupeen er dobbelt så dyr. Men så vidt jeg har skjønt så har man kupeen man booker for seg selv og det er helt greit. Så får jeg vel ta flyet tilbake til bay area (der jeg har booket SAS t/r) , kanskje jeg skal prøve Southwest eller noe? Ellers har man jo United som man jo kan velge for å samle litt bonuspoeng. Ja jeg er fullstendig klar over at Amtraks tidtabell i beste fall er veiledende og at det ofte er mye godstog på linjene man må vente på... Men det har jeg lagt inn i planene og at det ikke er noe jeg må rekke bortsett fra flyet hjem fra SFO da.

Last edited:
Beef(storfe) er gradert i USA. 8 grader der 5 er ubrukelige for «biff». Kjøpte Select, nummer 3, en gang for tiår siden. Spiselig, men ikke noe mer.
Stort sett alt i butikker og hos slaktere er Choice, som er veldig bra. Tror det er stort sett det som blir brukt på kjede restauranter.
Prime er den beste graden, kun 2% av alt får den graden. Det finnes i mange butikker og slaktere, men koster ca 50% mer enn Choice.
De fleste high end steak house og restauranter bruker Prime, f eks kjeder som Flemings, Morton’s og Ruth’s Chris. Da er prisen dobbel av Outback og Texas Roadhouse, verdt det for noen men ikke alle.
En av våre kolonialer selger Prime. De tar den smale enden på indrefilleten og lager mignons av den. Det er ikke et stykke på 200g, men 200g som er oppbygd av små stykker, bundet fast med bacon. Disse selges til 1/3 av prisen og er helt utsøkte. Men vanskelig og finne, blir borte så fort de er i kjøleren. Jeg kjøper alt jeg kan, vacumpakker og fryser de. For meg er ikke Prime verdt prisen om jeg må steke selv, og jeg kan steke/grille meget bra etter noen år. Men på restaurant er som oftest Prime verdt prisen, men ikke alle er enige.

Back