Originally posted by Trety
Originally posted by petru26
Tips ja, aner ikke jeg, bare sikt og skyt ^_^ Skyt i RAW-format, det er førstepri. Prøv å hold deg over F7.1, 6.3 kan bli litt lite selvom det er nødvendig noen ganger.. Kommer litt an på objektiv du bruker.. F8 - F11 gir best skarphet, i allefall på 300mm som jeg er en ivrig bruker av. Ellers er det verdt å nevne at auto på hvitbalanse ikke alltid gir optimale resultater, bruk de mulighetene som valgene gir. Verdt å nevne er vel også eksponeringskontrollen, krever litt øvelse har jeg funnet ut når man skal ta serie med bilder, lyskilden bak deg på første bildene og foran deg på siste..
Takker for tips, jeg er fremdeles litt uvant med å bevege meg i RAW-verden. Dessuten har jeg foreløpig kun Photoshop Elements, vet ikke om det har nok funksjonalitet for bildebehandling i RAW?
Det med blenderen har jeg forsåvidt alltid vært klar over, men det virker på meg som Sigma'en min (70-300 APO DG) er mer sensitiv for dette enn f.eks. en annen tilsvarende Sigma jeg brukte på Minolta 7000 i sin tid. Nå var sistnevnte riktignok en god del dyrere glass, men jeg trodde ikke det hadde så mye å si på dybdeskarphet?
Photoshop Elements fungerer fint, og takler RAW-filer uten problemer. Jeg lasta ned en prøverversjon i fjor høst for å teste om det var godt nok, etter at jeg hadde lasta ned en demoversjon av PS. Sammenlikninga var mer enn god nok til å spare noen tusenlapper.
Ellers har vel de ulike kameraprodusentene med software som åpner RAW-filene. Dydeskarphet er en av de funksjonene som man lærer mer og mer om jo lenger man har fotografert. Det er kombinasjonen lyssetting og lukkertid som avgjør.
Forøvrig er det veldig bra bilder denne posten egentlig handler om