• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Enda en evakuering: Air China i arktiske Russland

Polaris

Free Luigi
https://www.dailymail.co.uk/news/ar...t-China-LA-forced-make-emergency-landing.html

Enda en evakuering, enda et bevis på at luftfart ikke er det det var en gang, og jeg egentlig får mindre og mindre lyst å fly. Folk som begynner å ta ned trillekofferten når flyvertinna sier "FLYET KAN EKSPLODERE, EVAKUER UMIDDELBART" har jeg ikke ord for. Darwin awards bør egentlig deles ut.

Ser forøvrig veldig vondt ut å hoppe ned sklia på den 777'en og slå bakhodet når man lander på bakken.... Hvorfor er designet så rart?

Last edited:
Re: Enda en evakuering: China Airlines i arktiske Russland

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...t-China-LA-forced-make-emergency-landing.html

Enda en evakuering, enda et bevis på at luftfart ikke er det det var en gang, og jeg egentlig får mindre og mindre lyst å fly. Folk som begynner å ta ned trillekofferten når flyvertinna sier "FLYET KAN EKSPLODERE, EVAKUER UMIDDELBART" har jeg ikke ord for. Darwin awards bør egentlig deles ut.

Ser forøvrig veldig vondt ut å hoppe ned sklia på den 777'en og slå bakhodet når man lander på bakken.... Hvorfor er designet så rart?

Du har feil flyselskap ifra feil land i overskrifta..

Men en besetning som skriker «the plane will explode» så er jeg usikker på om det akkurat skaper mindre kaos og gjør evakueringen mer effektiv

Normalt er det nok friksjon på bakken til at man holder seg på beina. Der ser det ut som speilblank holke .. Vil forøvrig ikke anbefale å sette på ispigger før man hopper ut, så det er nok et element av catch 22 her.

Du har feil flyselskap ifra feil land i overskrifta..

Beklager, Air China var tiltenkt men ble til China Airlines. Hva mener du med feil land, er China Airlines fra et annet land?

Beklager, Air China var tiltenkt men ble til China Airlines. Hva mener du med feil land, er China Airlines fra et annet land?

Taiwan er vel kanskje omstridt som ett annet land men.. Men jeg kom inn i Taiwan uten noe styr men Kina styrer jeg unna

Last edited:

Det kommer an på hvem du spør. Hvis du spør kineserne vil de kanskje si det er det samme, mens noen fra Taiwan evt. ikke er helt enige.

Forøvrig et mildt sagt heftig sted å lande og noe jeg alltid håper å slippe når jeg flyr over Russland og endel andre steder.

Au.. de Telemarknedslagene så såpass vonde ut at nesten rart det ikke er mer informert om i sikkerhetsbrosjyren. Etter å ha sett videoen vet man at her bør man lene seg fremover.

Au.. de Telemarknedslagene så såpass vonde ut at nesten rart det ikke er mer informert om i sikkerhetsbrosjyren. Etter å ha sett videoen vet man at her bør man lene seg fremover.

Ja det var akkurat det jeg også tenkte. Rart man ikke spesifiserer det i sikkerhetsbrosjyren/kortet... Kanskje ikke så ofte man tester evakuering på permafrost og stålis?

For meg så det på videoen ut som en forlengelse av sklien var brettet under og demed ikke fungerte som tiltenkt. Det er vel denne forlengelsen som skal utgjøre en flåte.
Hadde dette vært evakuering på sjø hadde folket sust rett i havet

For meg så det på videoen ut som en forlengelse av sklien var brettet under og demed ikke fungerte som tiltenkt. Det er vel denne forlengelsen som skal utgjøre en flåte.
Hadde dette vært evakuering på sjø hadde folket sust rett i havet

Nei, den sklien man ser benyttet i videoen ser helt korrekt ut for meg. Endel av de andre er blåst delvis feil vei pga vinden, men ikke den hvor folk lander på baken. Hensikten er jo å få folk raskt vekk, men det er selvsagt ikke lett på holka i den vinden.
Ved ditching vil du ikke ha en slik høyde og vinkel, derfor krabber man mere ut på slide/raften enn at man flyr til havs. I teorien selvsagt.

Det er noe annet enn sklienes utforming som forundrer meg i denne saken, og det er for det første at det tydeligvis er viktigere for noen å filme situasjonen enn å komme seg fortest mulig ut, og for det andre at noen vil ta med seg håndbagasjen ut. Han legger den tilbake, men allikevel...

Ellers er jeg enig i at det ikke ser helt godt ut å "lande" etter den turen ned skliene!

Har hoppet noen sklier gjennom årene og ble lært opp i Japan til å sitte med lår og legger rett ut, ryggen 90 grader opp og armene 90 grader rett frem.
Hoppet fra øverste dekk på 747 noen ganger og det gikk fort som faen, det var friksjons belleg på bunnen, som sandpapir, for å bremse farten.
Etterpå hoppet man sklia fra hoveddekket på 747 og det var som en lek i parken, bare koselig.:cool:
Så hold ryggen rett opp, disse folka lente seg tilbake og slo bakhodet i rullebanen..:cry:

Back