En ukes ferie, fire flyvninger

grindstein

ScanFlyer Silver
OK folkens. Vi skriver uke 17, og mandag 23 April, og unge lovende Grindstein skal ha årets første, og sise ferieuke før November. Det var lagt opp et travelt program, som blant annet skulle gi meg fire flighter med Norwegian, to to timers bussturer og to 1.35 timers togturer.

Mandag 23 April, og er klar for å starte på denne ukas reisemaraton. Hadde bokket plass på DY360 OSL-EVE, som ble betjent med en gamel traver, nemmelig LN-KKN. Hadde reservert sete ved bokking (9A), noe som jeg bestandig gjør. Men det skulle vise seg at man streng tatt ikke hadde trengt å tenke på det på akkurat denne flighten. Men det får vi komme tilbake til om litt.

Basert på tidligere erfaringer hos DY og gamle 300 maskiner hadde jeg stålsatt meg på at dette blir en trangt og ucomfortabelt start på ferien. Men man kan ta feil, og jeg tok så feil man kan gjøre det. Boarding startet i go tid før oppsatt rutetid, og vi ble dyttet ut ifra gaten ca 5 minutter før oppsatt avgangstid. Det plaskregnet ute,og det var laft skydekke. Setene var meget behagelig, og knyttnevetesten ble bestått med glans.

Når vi har kommet opp på cruise (36000fot) kom det en kjent stemme på høytalern, og han prsenterte seg som styrmann. Han ga en meget bra informasjon om høyde osv. Men de som kjenner meg vet at jeg trives best der framme, ja akkurat, i cocpitt, og siden det var kjente stemmer der forann var jeg snar med å trykke på knappen får å tilkalle flyvertinnas oppmerksomhet. Og hun skuffet ikke. Etter 30 sekunder kom det en nyedlig skjønhet med langt lyst hår å lurer på hva hun kan hjelpe meg med. Jeg sa at jeg er en bekjent av styrmann, og sa hva han het, og spurte om det var mulig å få komme fram å hilse på han. Ga henne navnet mitt i samme slengen, sånn at styrman kunne bekrefte at jeg var en bekjent. Hun gikk fram å ringte inn i cocpitt, og 5 sekunder senere vinket hun meg fram, og få sekunder senere var jeg godt plasert i cocpitt. Det ble det raskt en hyggeli dialog mellom styrman, captein og undertegnede. Etter å ha vert der framme til T/D var nådd kom spørsmålet ifra capteien, Grindstein, har du lyst til å sitte i cocpitt resten av turen? Jatakk svarte jeg å så på styrman å lurte på om det var greit for han, noe det var.

Å du verden for en innflyvning og landing vi fikk på Evenes. Evenes, er får de av dere som ikke er så bereist oppe i nord utstyrt med en nord/sør bane.. Og med tanke på at Evenes ikke er verdens mest trafikerte flyplasser er pilotene glad i å ønske landing imot Nord og avgang imot sør, får å spare tid og fuel. Og det stemte, vi ønsker 35 banen ble det sagt. Jaja, mer eller mindre rett inn med andre ord tenkte jeg for meg selv der jeg satt å gliste ifra øre til øre. På 12000 fot hadde vi visuel kontakt med Evenes. Men som kjent kan vær å vinn være litt lunefull her på berget, og på ca 5000ft kommer tower på radio og sier at vinden har snudd, og om vi fortsatt skal ha bane 35 blir det med 10 til 15knopp i rompa. Pilotene ser på værandre, så sier styrmann, Nhææ, vi tar cirkel to land 17 vi. På 3000fot blir autopilot kobla ut, og styrman flyr resten for hand, og vi lander silkemykt på 17, 10 minutter før oppsatt rutetid..

Oppsumering: Slitent fly, men comforten og benplassen holder absolutt mål. Crewt på flighten var av det hyggelige slaget kan man vel si. I allefall etter min vurdering. Cabinfactor ca 60% (hel tre seter for meg selv)

Torsdag 26 April, og det var klart for to turer med DY. Først ut var DY363, som ble betjent av LN-NOQ:cry: Det var lett regn på Evenes denne dagen.. Boarding startet i go tid, og vi gikk fra gate noen minutter før oppsatt rutetid.

LN-NOQ er en av mange B738 i DY farver som undertegnede ikke hadde flydd med tidligere. Hadde som vanlig booket sette, og denne gangen var det 12A som var bestilt. Denne maskinen flyr rundt med 189 seter, som mer eller mindre mangler alt av comfort, og knyttnevetesten rakk ikke opp til strykkarakter, for det var knapt mulig å få en finger mellom kneet og stolen forran meg. Landet på 19R, og parkerte val 10 minutter før oppsatt rutetid på OSL.

Oppsumering: Elendig comfort og benplass. Hyggelig crew og internett ombord. Men for meg er det noe som ikke stemmer når en sliten 300 har betydelig bedre comfort en en 800. I og med at DY har tatt seg bryderi med å montere internett på LN-NOQ, ja da får man håpe at de også tar seg bryderiet med å få inn recarosetene dem bruker og 186 config, noe som gir en helt annen comfort. Cabinfactor 100%

Fortsatt Torsdag 26 April, og etter ca 2 timer avkobling i en bar på OSL var det klart for å finne gaten til DY756 som skal bringe unge lovende Grindstein til Trondhem lufthavn Værnes. Var blitt fårespeilet LN-DYG. Med andre ord både internett og SKY:colgate: Heldigvis ble det ikke noe endring av matriel, så her lå det ann til min første tur med en B737 med SKY interiør.

Boarding startet som vanslig i go tid, og vi forlott gate omentrent på rutetid. Cabinen var lys og luftig. Ledbelysninga i cabinen fungerte utmerket, og da vi kom ombord var det et hvitt lys, som etter vert ble endre til et blåaktig lys. Støynivået var merkbart lavere en i andre 738 maskiner uten SKY interiør. Lyden i øytalerene var også kraftig forbedret, og det var widscreenskjermer som kom ned ifra overhedpanelet. Landet 5 minutter før rutetid på Værnes

Oppsumering: LN-DYG var fly nr to DY fikk som har SKY interiør. Dette er et førsteklasses produkt. Komobinasjonen av Recarosetene DY har valgt kombinert med SKY interiør og internett gjør at turen ble meget comfortabel. Hadde ikke hatt noen problemer med å sitte i denne cabinen i 6 timer ned til DXB for eksempel. Cabinfactor. Ca 75%

Da håpper vi fram til Søndag 29 April, og det er duket for den siste av feriens fire flyturer. Denne gangen var det DY771 TRD-OSL. Det var LN-NOC som ble brukt. Sete som var reservert var 7A.

Boarding startet noe sent på grunn av sent innkommet fly, samt at man på turen ifra Oslo hadde hatt et tilfelle av flysyke ombord, så cleaning var nødvendig. Gikk ifra gate ca 10 miutter etter oppsatt rutetid. Det jeg ikke var klar over var at NOC hadde fått oppgradert cabinen med DY recaroseter og 186configurasjon. På cruise kom vi inn i et område med en kraftig krysnede jetstrøm, noe som ga til tider kraftig turbulens. Ikke at det gjorde undertegnede så mye, men åpenbart att hun som satt på 8C hadde flyskrekk. Får hun var helt panisk, og neremst hyperventilerte på det verste, men hun kom seg gradevis når det værste var over. Landet ca 5 min etetr rutetid på OSL

Oppsumering: En hyggelig tur med go plass og comfort. Som jeg alt har påpekt har DY sine B738 med recarosetene og 186 seter meget god benplass. Dette er absolutt en meget behagelig configurasjon, som så absolutt er levelig, og jeg ville ikke hatt store problemer med å tilbringe en lengre flight i en maskin som dette.¨Cabinfactor 80%

Sitter igjen med følgende. Totalt sett leverte DY meget bra. Alle flighter bortset med LN-NOQ var comforttable og med bra benplass. Crewet gjorde jobben sin på samtlige flighter. Jeg vil si at DY leverte 100% totalt sett. Og da har jeg ikke tatt med i vurderingen at jeg tilbrakte mye av tiden på den første turen i cocpitt. Kommer fortsatt til å bruke DY om jeg har valgmuligeten.

Håper dere liker denen raporten. men må beklage at det ikke er noen bilder i raporten.

Last edited:
Takk for hyggelig rapport, fint at du koste deg ombord:D Når det gjelder NOQ og NOP så er det tidligere Futura maskiner. Setene er IKKE bra, de er harde og i tillegg tykke seterygger slik at det blir trangt. Dårlig med recline også. Forhåpentligvis blir disse byttet ut på sikt.

Fin lesning, sitter med mye de samme erfaringene som deg!

Har hatt en tur ved nødutgang med LN-NOQ (Tror jeg det var), og det var en smertefull opplevelse. Benplassen var bra, men setebredden var alldeles elendig, jeg hadde vanvittig vondt i hoftene, siden bordet var klemt nedi armlenet og sete ble følgelig vel smalt for hekken min.. Dette setet hadde altså tette armlener, som ikke kunne vippes opp.
Kom meg fort ut av det setet og ned i et annet sete, som førte til noen gymnastiske øvelser for å få klemt bena under setet forran..

Takk for fine DY-rapporter. Det er jo ekstrem forskjell, ja. De gamle maskinene er greit så lenge det ikke sitter noen ved siden av. Evt om man får sitte i et helt annet avlukke, men det har jeg til gode :-D

Back