• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default En tur till Austin

Swedeline F28

ScanFlyer Silver
Dagen började tidigt hemma för att ta sig till flygplatsen i tid. Avgångstid 07:45 innebär att det ska gås upp vid femsnåret.

LH175, A319, Economy
Väl på BER så var det fortfarande problem efter cyberattacken mot Collins Aerospace. Det innebar att boardingen i gaten gjordes utan fungerande skärmar, men generellt smidigt. Dock blev det bussgate, men ger ju ändå chans till att ta en bild på kärran.
IMG_20251015_070936_HDR.webp
IMG_20251015_072414_HDR.webp
Väl ombord så var det som vilken LH flygning som helst. En vattenflaska och en chokladbit delades ut annars ingen service. Efter 50 minuter landade vi på Frankfurt och det var dags att byta flyg.

LH468, A330-300, Economy
Från Frankfurt bar det av, före tidtabell, med D-AIKI. Jag hade lyckan att få fönsterplats i början av economy-kabinen men det blev rätt trångt.
Rätt snart efter take-off så påbörjades serveringen. Det bjöds på Italiensk köttbullar eller en vegetarisk pasta. Kände mer för det sista och den var rätt god. Fick god underhållning också av en äldre flygvärdinna som tappade en väldans massa saker i golvet men skämtade om det. Lite kul att tyskar kan ha lite humor i vart fall ;)

IMG_20251015_105912_HDR.webp

Efter maten så lyckades jag sova en stund och jobba lite grann.
Drygt nio timmar senare var det dags för en pre landing snack, i form av ris och kikärtscurry. Förvånansvärt god och hade lite sting i smaken.
IMG_20251015_130200_HDR.webp

Väl framme i Austin gick det smidigt att komma av planet. Dessvärre hade Copa precis kommit in före oss så det var en väldigt lång kö i Immigrations som tog sin tid. Väl genm var väskorna redan avplockade från bandet och det gick fort att gå och plocka upp sin hyrbil.

Sedan väntade runt en vecka av jobb, men också en utflykt till Formel 1 racet på Circuit of the Americas. Som helt oinsatt så var det kul att höra på motorljudet men själva racet var inte så underhållande. Däremot var överflygningen med lite helikoptrar rätt kul att se.
IMG_20251019_134535_HDR.webp

Fortsättning följer.
 
Del två:
Får börja med att nämna att som sedvanligt begav jag mig för lunch/middag på Styles Switch. Har tagit mig dit varje gång sedan jag kom till Austin första gången och tycker att det är en väldigt bra grillbricka man får till ett inte allt för högt pris.
IMG_20251018_145209_HDR.webp

Passade även på att besöka New Sweden, när jag för en gångs skull faktiskt bodde på ett hotel bara ett par miles ifrån. Tydligen så hade den här kyrkan gudstjänster på Svenska fram till 1920-talet.

IMG_20251018_090742_HDR.webp

Efter en helg så var det tillbaks på jobbet och full rulle tills det var dags att flyga hem igen på fredagen.

LH469, Airbus A330-300, Business
Efter lite fundering slog jag till på att uppgradera hemresan till Business. EFtersom det är A330 på sträckan så är ombordprodukten inte den nyaste men tycker den ändå är skaplig, men jag kräver verkligen inte så mycket, ville mest kunna sova bättre än bak i Economy.

Väl ombord så bjöds det på dryck under boardingen. Lufthansa verkar väldigt självsäkra på sin Tonic som de kallar för Avionic. Själv tycker jag den är INOP och valde dagens Champange.

Dagens meny:
IMG_20251025_014259_HDR.webp

Som förrätt valde jag Carpaccion och till huvudrätt valde jag fisken. Dessförinnan kom de förbi med dryckesvagnen och en liten Tomat och Mozarella snack.
IMG_20251024_171705_HDR.webp

Förrätt, syditalienskt Rödvin:
IMG_20251024_174314_HDR.webp

Huvudrätt, med en tysk Riesling:
IMG_20251024_181143_HDR.webp

Efterrätt blev en Ostbricka med Portvin.
IMG_20251024_182933_HDR.webp

Efter maten så fick jag väl mig fyra timmars sömn före jag vaknade till och inte kunde somna om igen. Nåja, fyra timmar är bättre än inga timmar :)

Drygt en och en halv timma före landning kom frukosten. Kändes som om de inte riktigt visste i vilken ordning de skulle servera oss och ibland kom det ut på vänster sida långt fram och ibland på höger sida långt bak. När jag hade ätit klart och fått min bricka bortplockad kom en annan CC och frågade om jag ville ha frukost. Ganska intressant, men snällt ändå. Jag valde i vart fall overnight oats och det var riktigt gott..IMG_20251025_005607_HDR.webp

Eftersom en passagerare fick sjukdomsfall så blev det ännu mer kaotiskt i kabinen strax före landning. Allt gick bra med denne men fick assistans av en CC vid landning och sjukdomspersonal kom och tog hand om denne vid parkeringen.
Eftersom planet hamnade på en remote så fick man chansen att se lite flygplanssightseeing.
IMG_20251025_093033_HDR.webp
IMG_20251025_093224_HDR(1).webp

Hade ett leg kvar till Berlin och det får kanske skrivas om i ett annat inlägg eller inte alls. Oavsett, LH i business får väl tre och en halv av fem toasters.
 
Back
Top