Re: En sjømann reiser ut, Ålesund-Lake Charles
Tredje leg, BA 197 -> LHR-IAH
Så er det ut å fly min widebody favoritt igjen, Boeing 777-200ER, denne gang med BA og reg. G-VIIM. Dette blir andre gang i B777 fra BA, forrige gang var det vel til Dubai eg fløy med G-VIIY. Har også flydd B777 fra KLM (PH-BQC og PH-BQF) og Air France (F-GSPP og F-GSPR) tidligere, nemlig til/fra Cairo i Egypt og Libreville i Gabon.
Hadde, som dei to forrige flightane, sjekka inn på nettet dagen før, så det var bare å gå rett til security sjekken etter ankomst T5 og deretter sjå seg om etter nærmeste pub, for da sjansen var stor møte på han fra Finland som eg skulle reise sammen med. Og ganske riktig så satt han der. Var nå vel en time til avgang så det blei tid til en liten kylling sandwich og en cola. Deretter bar det ned rulletrappa til alle butikker og gater på T5. Vårt fly stod parkert ved A16. Mens vi venta på å få komme om bord la vi merke til at det var forholdsvis lite folk som venta sammen med oss. Vel inne på flyet kunne man lett sjå at det var under halvfullt, i hvert fall i dei fremme avdelingen. Hadde tidlig reservert sete 27C som er midtgang sete på venstre side på andre rada på economy. Ideen bak å sitte er at man kommer seg tidlig av flyet. Min kompanjong satt på andre side av midtgangen, på 27D
Ofte er det masse annonseringer på PA heile tida om alt mulig før avgang, mens her var det ganske så stille, merkelig stille. Første som kom på PA var kapteinen som kunne fortelle at man hadde problemer med å sette på et nytt dekk som måtte skiftes etter at maskina kom fra Atlanta tidligere på dagen. Når dette endelig var i orden, var det problemer med A/C. Der etter var det en 25 min lang taxe tur før vi kom oss i lufta kl. 1437, over en time forsinka etter avgangstid fra gate.
Dette flyet må vel snart vere klar for vedlikehold? No veit eg ikkje kordan det er teknisk, mest truleg i bra stand, men innvendig var det slitt og godt brukt. I tillegg var det ingen AVOD oppgradering på dette flyet, i hvertfall ikkje på World Traveller. Så tilbudet i stolryggen forran er et antall filmer som snurrer og går på en relativ liten skjerm. Stor forskjell fra min Panasonic 42” plasma TV som eg kjøpte i dagen før eg reiste, uten sammenligning for øvrig
Etter avg. og opp i marsj høgde var det tid for en drink, som vanleg en GT og en Cola. Deretter er det morsomt å sjå alle som så absolutt må ha Special Meal. Han ved siden av meg skulle ha dette, vegetar, og fekk spørsmål om drikke også. På turen med Lufthansa fra Houston for nokre veker siden fekk dei som hadde special meal ikkje drikke før vi andre fekk, med andre ord lenge etterpå at dei var ferdige å spise.
Med det samme vi er inne på flighten med LH fra IAH til FRA og viderere til OSL så var det to rake motsetninger. IAH-FRA ble fløyet med D-ABVA, den elste 747-400 maskina i flåten og med relativt sure flyvertinner/verter som kjefta på oss kor vi en stod og spesielt når vi spurde etter GTl. På turen FRA-OSL fløy vi med D-AISU som var den nyeste A321 maskina til LH, satt i trafikk 3-4 dager tidligere, med et ungt og meget hyggelig crew!
Lunsj blei servert ca. 1 time etter avgang, valget stod mellom kylling/pasta og en eller anna pai. Eg valgte det første som var ”Chicken Toscana with grilled Mediterranean vegetable and penne pasta” Til denne var det også salat med gulrot og mais med en eller anna fransk dressing og et rundstykke. Dessert var Chocolade Mousse with Mandarin sause, nydelig! Til drikke ble det cola og vann. Alt i alt var dette et ganske så vanleg flymåltid. Etter maten var det kaffe eller te før bretta blei samla inn på et passeleg tidspunkt. Har opplevd med andre selskap at det tar svært lang tid før dei samler inn, og det er ganske så irriterende!
Deretter var det av med lyset og tid for å slappe av og halvsove/sove litt. Fekk også levert inn Skyflyer boka mi etterkvart som blei fylt ut og signert av kapteinen.
Bak i aktre galley var det satt ut et par bokser med div snaks som potetløv, sjokolade, kjeks etc som man kunne forsyne seg selv med. Greit å ha å kose seg meg når man skal sjå en film, denne gang en eller anna med bl.anna Sandra Bulllock.
Før landing fikk man et lett måltid som bestod av et par gode grovskiver, muffins og drikke.
Alt i alt var dette en heilt grei tur i Economy med midtgang sete og ledig midtsete. Med lite passasjerer om bord og hyggelig crew gjekk dei ti timene om bord relativt fort. Billetten var en BA Offshore type
Sist vi reiste over dammen var det med Delta og retur med Lufthansa. Nå var det over med British Airways, og eg skal ikkje forundre meg at returen om fem veker blir med KLM eller Continental! Ikkje lett å sanke bonuspoeng siden vi flyr med forskjellige selskap heile tida.
Vi landa ca. 18:30 og parkerte ved siden av Private Air maskina fra AMS ved Terminal E. Fra gaten til den nye immigrasjon, er det et lite stykke å gå. Dette kan man utnytte til egen fordel med å passere så mange som mulig slik at man kommer så langt fram i køen som muligt. Såg ut til at det var kun vår flight på dette tidspunket, flighten fra Doha var nok ferdig allerede siden vi var forsinka, så det gjekk relativ fort her og med B1 OCS visa i passet fikk man stempla inn 180 dagers opphold i landet. Eg skal no bare vere 36 dager eg! Bagasjen kom etter et par minutter og tollerne spurde kun om vi hadde med mat eller ei før vi droppa baggen ved Continental og fekk boarding kort for siste leggen på turen.
Fra terminal E gjekk det med toget til terminal B kor neste flight gjekk. Siden det ikkje blir varm mat å få om bord på Falcon før neste dag kl. 05:30, tok vi turen innom McDonald for en aldri så liten kyllingburger.