En SAS epoke er over/BDU

LN-BRI

Newcomer
http://www.boarding.no/art.asp?id=30033


Norwegian overtar Bardufoss
Norwegian overtar trafikken til og fra Bardufoss etter at SAS tapte kontrakten om transport for Forsvaret. SAS har siste flygning fra Bardufoss i mai.


I desember ble det klart at Forsvaret valgte Norwegian til å transportere sine ansatte de neste årene. Forsvaret står for halvparten av trafikken til og fra Bardufoss. Dermed er det ikke økonomiske grunnlag for SAS til å fortsette å fly til og fra denne flyplassen.

Trist dag for SAS

- Det er utrolig trist for oss at vi må slutte å fly fra Bardufoss. Vi har fløyet dit siden 1956, og har gitt denne landsdelen et godt rutetilbud i over 50 år, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.

SAS har brukt den siste måneden med kalkulatoren for å se om det er mulig å opprettholde noe trafikk til og fra Bardufoss. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er økonomisk forsvarlig å opprettholde trafikk uten avtale med Forsvaret. Det betyr at SAS Norge må trekke seg ut når Norwegian tar over.

Trafikkvolumet til og fra Bardufoss er som på flere andre ruter innenlands slik at det er grunnlag for én aktør, men ikke to.

- Vi lover at vi skal gjøre vårt for å vinne tilbake Forsvaret som kunde ved neste korsvei. Denne gangen var det konkurrenten som trakk det lengste strået, men vi skal tilbake til Bardufoss neste gang vi får muligheten, lover Midteide.

Siste flight i mai

Midteide sier det er beklagelig hvis Bardufoss nå får et dårligere flytilbud enn det SAS har tilbudt regionen. I dag har SAS 19 avganger i uken fra Bardufoss til Oslo, og gjennomsjekking av bagasje og passasjerer også til andre flyselskaper.

Avtalen mellom SAS og Forsvaret går ut 1. februar, men SAS vil fly fra Bardufoss frem til 12. mai. Da er det Norwegian som overtar ansvaret for å gi regionen et godt flytilbud. Nå vil SAS gjøre det de kan for at Forsvaret og de andre passasjerene skal få en så smidig overgang som mulig til den nye transportøren.




Sist oppdatert: 24.01.08 13:34
 
Last edited:
og OSL-BDU blir da den eneste ruten innenlands der Norwegian har "monopol"
 
Og kva med SGS på BDU? Skal dei framleis vere der, eller startar DY opp eigenhandling der og? Kanskje dei skal bruke Forsvarets Terminal? :D
 
Dette var utrolig pinglete av SAS... Jeg er helt overbevist at SAS ville klart seg meget godt paa BDU selv uten avtale med forsvaret..
 
Dette var utrolig pinglete av SAS... Jeg er helt overbevist at SAS ville klart seg meget godt paa BDU selv uten avtale med forsvaret..

Fløy SAS fra BDU i den perioden hvor Busy Bee fløy for Forsvaret?
 
Og BDU er "verdens navle" med tusenvis av passasjerer som gir grunnlag for to selskap på samme strekninger ?????? Tror ikke det !!
 
Kunden bestemmer, og kunden valgte DY.

SAS vil nok ha ruter med større inntjeningspotensiale enn BDU å bruke flyene som nå frigis på, og SAS har fremdeles et bredt - og nå kanskje bredere - tilbud til Tromsø og Evenes, som begge er relativt nærmt Bardufoss.
 
Det er jo heller ikke første gang SAS slutter å fly til Bardufoss. Det samme skjedde jo i 2003 da SAS Commuters sin F50 forlot Bardufoss for siste gang. Da hadde SAS sluttet å fly en rekke ruter til/fra Nord-Norge og Braathens hadde overtatt disse etter at de delte landet mellom seg året før (april 2002). Gjelder ikke bare Bardufoss, men også f.eks Alta. Tromsø hadde jo en periode 2 SK ruter til/fra Oslo daglig, resten var på BU rutenr.
SAS fløy til BDU også mens Busy Bee fløy for forsvaret. Bl.a gikk jo "melkeruta" SK374 innom BDU på sin ferd nordover, denne snudde i Alta. På returen som SK375 gikk den ALF-TOS-FBU. Widerøe fløy jo sine DASH-7 på SAS konsesjon til BDU og flere andre steder her nord. Dette endret seg jo 7/5-90 da F50 og SAS Commuter begynte sine operasjoner. Men jeg kan jo nevne at SAS også fløy for forsvaret mens Busy Bee gjorde det, av og til iallefall. Jeg skulle hjem på juleperm den 21/12-88 og da gikk turen med en SAS DC-9-41 fra den miltære terminalen på FBU og opp til BDU. Der ventet timer med venting på den gamle militære terminalen,før man endte opp med å bli sendt over til den sivile terminalen. Derfra gikk turen med en DASH-7 fra WF på SK rutenr. til Tromsø, og videre derfra en DC-9-41 fra SAS til Alta. Nok om det.:)
 
Det er jo heller ikke første gang SAS slutter å fly til Bardufoss. Det samme skjedde jo i 2003 da SAS Commuters sin F50 forlot Bardufoss for siste gang. Da hadde SAS sluttet å fly en rekke ruter til/fra Nord-Norge og Braathens hadde overtatt disse etter at de delte landet mellom seg året før (april 2002). Gjelder ikke bare Bardufoss, men også f.eks Alta. Tromsø hadde jo en periode 2 SK ruter til/fra Oslo daglig, resten var på BU rutenr.
SAS fløy til BDU også mens Busy Bee fløy for forsvaret. Bl.a gikk jo "melkeruta" SK374 innom BDU på sin ferd nordover, denne snudde i Alta. På returen som SK375 gikk den ALF-TOS-FBU. Widerøe fløy jo sine DASH-7 på SAS konsesjon til BDU og flere andre steder her nord. Dette endret seg jo 7/5-90 da F50 og SAS Commuter begynte sine operasjoner. Men jeg kan jo nevne at SAS også fløy for forsvaret mens Busy Bee gjorde det, av og til iallefall. Jeg skulle hjem på juleperm den 21/12-88 og da gikk turen med en SAS DC-9-41 fra den miltære terminalen på FBU og opp til BDU. Der ventet timer med venting på den gamle militære terminalen,før man endte opp med å bli sendt over til den sivile terminalen. Derfra gikk turen med en DASH-7 fra WF på SK rutenr. til Tromsø, og videre derfra en DC-9-41 fra SAS til Alta. Nok om det.:)

Her var det mye nostalgi. Tror jeg har fløyet alle disse kominasjonene som nevnes her. SAS fløy jo også TOS-BDU med F50. Da gikk det å fly fra TRF-BDU (via Værnes-Bodø/Evenes-Tromsø)
Har også fløyet CV 5XX direkte BDU-FBU. Tok tre timer tror jeg med en "noe" treg utklatring hele dalen sydover mot Narvik,..............., men det brummet og du følte at du fløy.
 
Tror vel ikke at noen i SAS gråter så veldig mye, utenom noen nostalgiske tårer for dette. Med opptil 3 rundturer om dagen så frigjør dette mye kapasitet som kan brukes andre steder en BDU. Lønnsommheten på denne ruten har vært dårlig,dårlig og jeg tror DY kommer til å angre på at de tar over denne ruten. Med 40-50 pax i snitt så er dette ikke lønnsomt, ihvertfall ikke i DY-perspektiv.
 
Tenkte just det samme. Her tror jeg det går an å tjene penger med mating til BOO og TOS.

Jeg har allerede hørt rykter om en slik rute. Men denne problemstillingen har vart ganske lenge allerede. BDU pax til BOO og TOS (og resten av Norge) har i lang tid måtte reise via OSL for å komme til "nabo" flyplassen.(BOO/EVE/TOS)
 
Problemet er at mye av BDU-BOO trafikken er militær, og må gå via OSL for å opprettholde avtaleprisene med DY.

Men at WF gjør BDU til en del av sine gjennomgående ruter ligger vel i kortene.... og forhåpentligvis klarer å kapre en del av de militære offiserene som ikke har tid til å paxe i 6 timer til avtalepris med DY og heller kjøper fullpris hos WF på direktemaskinene.

Og skulle nå DY gjennopprette BDF-BOO-TRD/OSL, så står WF klar til å møte dem med på ett 50-seters segment med en 50-seters maskin og ikke en halvfull 737. ;)

retreat, re-position, ambush.
 
Har en plan B for Bardufoss

Har en plan B for Bardufoss
Grete Furu, 26.01.08

BARDU: 11. mai er det slutt for SAS på Bardufoss. Men Viggo Fossum gir ikke opp.


SLUTT FOR SAS: Viggo Fossum er i kontakt med et europeisk flyselskap for å opprettholde dagens flytilbud på Bardufoss. (Arkivfoto: Terje Tverås)
– Vi er i dialog med et europeisk flyselskap som er interessert i å opprette ei flyrute Oslo–Bardufoss med daglig kveldsavgang nordover og morgenfly sørover, sier Viggo Fossum til Nye Troms.
Neste uke skal han ha ny kontakt med flyselskapet som han foreløpig ikke vil røpe navnet på. Men han sier det dreier seg om en 50-seters maskin som har samme hastighet som en DC9.

50seters' DC9 ? , well mer her http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=3473
 
Fra Nye Troms:

Vi ser at Norwegian har økt sine avganger fra Tromsø og Bodø. Tanken er vel at Forsvarspersonell skal fraktes i buss til Tromsø for å flys derfra. Da får vi statistikker som ikke står i forhold til behovet her på Bardufoss. Det hele blir en stor, negativ spiral, sier [Viggo] Fossum (ordfører).

Interessant.

For det første har ikke Norwegian økt fra Tromsø i det siste ihvertfall. Fire daglige avganger retning Oslo har det vært lenge.

For det andre tror jeg ikke meningen er å busse folk til tromsø. Jeg tror bare de ønsker å fly like mange folk som SAS med færre flyavganger og ergo færre (tomme) seter. Det er ingen hemmelighet at SAS sin kabinfaktor ikke har vært strålende fra BDU.
 
Har en plan B for Bardufoss

Har en plan B for Bardufoss
Grete Furu, 26.01.08

BARDU: 11. mai er det slutt for SAS på Bardufoss. Men Viggo Fossum gir ikke opp.


SLUTT FOR SAS: Viggo Fossum er i kontakt med et europeisk flyselskap for å opprettholde dagens flytilbud på Bardufoss. (Arkivfoto: Terje Tverås)
– Vi er i dialog med et europeisk flyselskap som er interessert i å opprette ei flyrute Oslo–Bardufoss med daglig kveldsavgang nordover og morgenfly sørover, sier Viggo Fossum til Nye Troms.
Neste uke skal han ha ny kontakt med flyselskapet som han foreløpig ikke vil røpe navnet på. Men han sier det dreier seg om en 50-seters maskin som har samme hastighet som en DC9.

50seters' DC9 ? , well mer her http://www.nye-troms.no/nyhet.cfm?nyhetid=3473

Lurer på hva slags maskin det kan være...har gått gjennom forskjellige typer og det nærmeste jeg kan tenke meg er ERJ-145 som flyr rundt 80kmh saktere enn DC9. Ser da bort ifra russisk metall da folk flest ikke vil sette sin fot i et slikt ett.
 
Last edited:
Back
Top