Har ennå boarding pass fra 22. mai 1979 for EA 990, en Eastern Air lines 727 fra STT (St Thomas) til MIA. Det var med hjertet i halsen jeg kommenterte til mine medreisende at dette blir i overkant spennende da flyet taxet på rullebanen ut i sjøen, gav full pinne og tok av mot land. Krapp høyresving etter take off, og det så ut som om det var gravd bort litt jord for å gi plass til vingetippen i bunnen av kløften. Kort flytur til St Croix (STX) for fuel før videre ferd mot MIA.
I 1979 hadde Eastern et tilbud med "All you can fly" for 499 USD, der en i løpet av 3 uker kunne fly så mye en ville på nettverket deres så fremt en startet og sluttet samme sted, og hadde noen stopp på over 48 eller 72 timer. For oss gikk turen MSP (Minneapolis) - IND (Indianapolis) - PIE (St Petersburg) - MIA (Miami) - STT (St Thomas)/(STX) - MIA - MEX (Mexico City) - MSY (New Orleans) - ATL (Atlanta) - MSP. Alt med 727
Joda, det var mye full pinne der i St. Thomas, skjønt din flytur der var noen år før jeg havnet på Jomfruøyene: (Jeg flyttet dit fra Alaska i årsskiftet 1984/85)
På den tiden var rullebanen ca 4700 fot.
Greit nok for avgang i motvind på tørr bane og landing på tørr bane, men det var av og til drittvær med torden og regn samt windshear fra fjellet til venstre for banen.
Det har vært mange ulykker der og det lå noen flyvrak i vannet på short final før dem forlenget banen ut i sjøen: Lear Jet, DC-3 og noe annet som sikkert ikke var registrer for dem fløy knark fra mellom Amerika på natta når tårnet var stengt og ingen brydde seg.
La humla suse og ikke prat for da kan du bli borte vekk en dag.
Jeg fikk også noen tilbud om å fly slikt, og fikk noen spørsmål fra offisielle folk som lignet veldig på FBI eller DEA folk: Har du sett noe mistenkelig her i det siste på natta?
Nei, det har man ikke sett, no Sir. never saw nothing, sorry.
Derfor er man i live of trives som pensjonist i Florida, så aldri noe mistenkelig på natta. (Twin Commanders som landet uten nav lys etter at tårnet var skrudd av, no Sir, not me..)
Det var stas å fly B-757 fra St. Thomas når banen var kort: Da kan man bruke full spiker og virkelig ha det gøy: Som regel tar man av med redusert
kraft for å spare motorer, spare bensin og for å holde støy nede.
Men på St. Thomas måtte man som regel gi full gass og det var artig: Stå på bremsene og skyve håndtakene helt forover mens man kniser og sikler som en tenåring på en Kawasaki 500 totakter.
Vi kalte B-757 med Rolls motorer Atari Ferrari: Den gikk som en kule og man trakk opp nesa 25 grader.
Den klatret som en "Raped Ape" i følge Eastern pilotene.
Mange jagerflygere som ville ha følt seg hjemme i det styrehuset.
Nåja, dette var om B-727, den var også fin på slike baner, spesielt -100 serien har jeg blitt fortalt. (Fløy kun -200 selv, sprek den også)
Mange historer om St. Thomas, var aldri kjedelig der.
Bodde på seilbåt og fløy mange typer fly der dag og natt.
Kjørte motorsykkel til flyplassen og måtte unngå nedkjøringer når enkelte lokal sjåfører så en hvit mann på sykkel. (White Boy, f...You)
Berget såvidt, men mange drapsforsøk på veiene.
Artig å bo og jobbe der, men skummelt.
