Re: En nybakt sølvgutt på tur - The Sommerferie 2015
I Göteborg skulle det spilles konsert. Jeg hadde vært i byen en gang tidligere, ifm. en konsert med The Refreshments/Smokie/Status Quo i Trädgårdsforeningen. Formålet denne gangen var det samme, men denne sangen med Slade/Sweet/Smokie. Jeg er mest fan av sistnevnte.
Hoteller i Gøteborg var forøvrig dritdyrt i Gøteborg den helgen. Fant etterhvert ut at det var noe som het Volvo Ocean Race der den helgen, som sikkert hadde litt å si. Jeg endte først opp med å booke Gothia Towers for rundt 1500 SEK selv om det lå upraktisk til. De hadde forørvrig en tungvinn måte å kansellere på. Man måtte sende mail, samt motta svar om at det var "tråkigt". Nuvel.
Jeg fant nemlig et "kjempetilbud". Nok en gang skulle prinsipper brytes, denne gangen om å booke forhåndsbetalt via tredjepartssider. Via Kayak fant jeg nemlig Grand Hotel Opera vi en side kalt Otel.com. Der kostet en natt ca. 800 norske kroner. På hotellets egne sider fantes det ikke rom for under 2000 svenske kroner. Jeg slo til, og tenkte at "så ikke kan det vel ikke være?".
Fant hotellet og fikk sjekket inn, og fikk et enkeltrom (som bestilt). Fikk inntrykk av at det lå i en litt eldre del av hotellet, og førsteinntrykket var så som så. En ganske smal seng. Jeg liker å snu meg litt rundt av og til når jeg ligger i sengen, men liker å kunne gjøre det ved å rulle fra ene enden til den andre. Denne sengen var så smal at det var ikke mulig. I tillegg stod den litt unna veggen, så frykten for å falle utenfor var til stede på begge sider. Vel vel, for 800 vs, 2000 kan jeg vel ikke klage. De hadde forøvrig satt inn en ekstraseng der også, som de hadde fått det for seg at jeg hadde bestilt. Det hadde jeg ikke.
Jeg kom meg etterhvert ut, og fant litt middag.
Fikk selskap av Paul Stanley
Videre var det å finne vegen til Trädgårdsforeningen, og stille seg i kø.
Og det var en laaang kø. Og alle i køen var veldig pent kledd i forhold til hva jeg forventet på en Smokie-konsert :wow:.
Det viste seg å være et annen arrangement, mens den køen jeg skulle i var litt lenger bort, der klienteller så litt mer "campingplass"-aktig ut ^_^
Klarte å komme meg helt foran, og stod og blomstret og ventet litt i et par timer før showet begynte. Damen på den ene siden av meg hadde forøvrig tatt med seg utprintede Slade-tekster som hun satt og øvde på, Nuvel,
Først var det altså Slade: To originale medlemmer igjen, ingen utgivelser siden tidlig 90-tall, og det gikk mest ut på å sprette rundt og spille de største hit'ene for å vise hvor store de var en gang.
To meter høy bassist på en kasse
I serien "Personer med navn Dave på scenekanter i Göteborg"
(Dette var ikke så lenge etter at Dave Grohl tok oppfordringen om å "break a leg" litt for bokstavelig. Dave Hill klarte seg bedre, men flightcasene som var plassert mellom monitorene for å stås på måtte festes med litt gaffatape underveis)
Jeg har i mitt liv eid en CD med Slade, som var en Greatest Hit-samling, og jeg kjenner heller ingen andre låter enn de som var på den CD'en, og de spilte ikke en eneste låt jeg ikke hadde hørt før. Altså litt kjedelig.
Neste ut var Sweet, her representert ved Andy Scott, som reiser rundt med det som egentlig kalles "Andy Scott's Sweet". Det finnes også et "Steve Priest's Sweet", som jeg tror turnerer mest i USA, mens Andy er mer i Europa og litt rundtomkring.
De overrasket litt mer, med å åpne med låta "New York Groove", kanskje mest kjent med Ace Frehley fra Kiss, men med innslag fra "Empire State of Mind" av Alicia Keys
Ellers kom både Fox on the run og ballroom blitz som var de to låtene jeg kunne, og de imponerte meg hakket mer enn Slade. Andy Scott var f.eks. mer opptatt av å være god på gitar enn å hoppe rundt og se rar ut som Dave Hill gjorde ^_^
Så var det Smokie. Jeg må tilstå: Jeg har vært (kanskje mer før) skikkelig blodfan. De kjørte dog en ganske standard setliste uten de store overraskelsene. Jeg kunne se en mandolin ute på scenekanten, som er den Mick McConnel bruker på låta "Changing All The Time", men den ble hengende. Litt skuffet, da jeg aldri har hørt den live, og den er ganske bra (dog kanskje mer i orignalarrangementet med el-gitar istedenfor mandolin).
Terry Uttlet korer som han har gjort i 40 år (De hadde faktisk 40-årsjubileum for gjennombruddet med "If You Think You Know How To Love Me" i år). Dette var dog tatt da de spilte "Have You Ever Seen The Rain", som de ikke har spilt live i mer enn 20 år. Det kan avsløres ved at han her står på høyre side av scenen, noe han bare gjør på den låta (han og Mick bytter side)
Og dagens lille overraskese: Jeg kjenner gitarparken ganske godt, Terry har bassen sin, Mike har en akustisk og en Telecaster (og takk for at han bytta ut den Line 6 Variacousticen han bruke i mange år) og Mick bruker en Stratocaster og en Les Paul. Men plutselig dukket denne opp på "Have You Ever Seen The Rain": En Double Cut Les Paul :8:
Kunne se på Facebook etterpå, at han (og Andy Scott fra Sweet) hadde ramla innom en gitarbutikk i Gøteborg den dagen, så den han spiller på her hadde han bare eid i noen timer

.
Og takk for seg
Jeg fant vegen tilbake til hotellet via en McDonalds for litt nattmat, og endte med å klare noen timers søvn i den veldig trange senga. Neste morgen drøyde jeg det lengt mulig med å sjekke ut. Frokost hoppet jeg over da jeg generelt ikke likte hotellet, og da ville jeg hvertfall ikke spise der. Fant heller vegen via Pressbyrån for et par dyre sandwicher (eller hva det var) og fant denne:
Hadde for ordens skyld booket NSB Komfort, siden man da faktisk får tildelt sete, og det ikke selges flere billetter enn seter (i motsetning til i reste av toget).
Jeg klagde dog ikke på setet NSB valgte for meg
Ellers gikk turen med tog over grensa til Halden, der vi måtte over i buss.
Det var visst bare mellom Halden og Sarpsborg at det ikke gikk tog, men vi ble busset til Råde. Bussjåføren var forresten innmari god i engelsk. Han kunne både "Fastn Sitbelts", og "Råde. Trein tu Åslou"
Vi ankom forøvrig Oslo S ganske på rute, og jeg rakk en Timekspress som skulle mot Kongsvinger, og kom meg hjem til Neskollen.
Takker for titten, og beklager forsinkelsen.