En MD fra SAS og en 737 fra KLM

gilera

Canonskytter
Tja... Bildene sier vel det meste. :)

IMG_8321.jpg

IMG_8322.jpg

IMG_8323.jpg

IMG_8335.jpg

IMG_8336.jpg

IMG_8339.jpg

- Bjørn :)

Co-piloten hilser spotterne ja, flere bilder av KLM piloter som gjør det samme her på forumet, hvor er bildene tatt?

Du leverer topp kvalitet som vanlig!

En ting jeg lurer på; Går MDene til sas på faste flighter til Sola, eller blir de bare satt opp når det kreves større fly?

Fine bilder.
Mulig at hodet mitt blir lurt, men jeg aner en smule blåstikk og litt skjev horisont på et par av bildene?

Takker så mye :)

Joda, noen er sikkert skjeve, noe som kommer av dårlige referansepunkter, skjev taxi/rullebane og at det ikke er rett vinkel mot banene (kan justerer i "Horizontal perspective") på enkelte av bildene.
Blåstikket kommer av at jeg først redigerer slik at det som skal være hvitt er hvitt (ettersom bildene er tatt midt på lyse dagen) og så spruter opp blåfargen på slutten for å få en fin effekt på bakgrunnen.

Jeg kunne sikkert lagt litt mer arbeide på akkurat det, men det er jo bare en KLM og SAS maskin da :rolleyes: :p

Ikke pirk så voldsomt da. Dette er jo bra bilder!

Kunne selvfølgelig avstått fra å kommentere, men hensikten helliger "middelet" i form av det jeg betraktet som konstruktiv kritikk.
Personlig blir jeg alltid glad for kommentarer som medfører høyere kvalitet på mine egne bilder. Ved å kritisere andres bilder (pos/neg) skaper det
også automagisk et høyere press på meg selv. :)

Blåstikk, hva er det? Uansett er gilera en av flere favorittfotografer på scanair. Har lært mye av han gjennom sticky og ser man på bildene oser det kvalitet, i ihvertfall i mine øyne. Hvem får en blå gris til å bli lekker? Se KLM-bildene.

Blåstikk er at fargetemperaturen (kelvin) er satt for kaldt slik at naturlig hvit kommer frem med en antoning av blått. Synes det var litt av dette selv, men det er småtteri. Noe oversaturering/kontrast, men de er veldig flotte - bedre enn mange andres bilder her på forumet. Litt uheldig i tweakingen bare.. Gode bilder likevel :)

Mtp det du sier om blåstikket for bakgrunnens skyld, så kan man evt legge en gradient som ligger i toppen av bildet med en blåfarge og på den måten merge det bedre inn i bildet ;)

Last edited:
Er det blåstikket i skyene bak dere snakker om? I såfall er dette bevisst laget fra min side da det faktisk var litt blåstikk i skyene den dagen (det er ofte slik når man ser innover mot fjellene i området her). Dessuten synes jeg det blir litt mer interresant enn bare kjedelige halvgrå skyer når resten av bildet har litt sterkere farger. :)

Back